به گزارش اکوایران؛ اواخر اردیبهشت ماه بود که وزارت جهادکشاورزی با افزایش 13 هزار تومانی قیمت شیر خام را مصوب کرد و زمینه افزایش قیمت محصولات لبنی به همراه شیر فراهم شد؛ با توجه به تغییر قیمت صورت گرفته این پرسش به وجود می آید که ابلاغیه مذکور آیا به معنی افزایش مجدد محصولات لنبی خواهد بود؟ در این خصوص یکی از فعالان این صنعت به اکوایران می گوید: این نامه در اصل برای مشخص کردن حاشیه سود چهار محصول حمایتی لبنی بوده و افزایش قیمتی در بازار صورت نخواهد گرفت.   

به گفته این فعال تولیدی، در واقع مشکل اصلی تولیدکنندگان لبنی میزان سود بین تولید و توزیع بود که با ورود دولت و آنالیز قیمت‌ها این مشکل برطرف شد. در کنار چهار قلم محصول لبنی تنظیم بازاری قیمت سایر محصولات لبنی نیز افزایش قیمتی نخواهد داشت.

این فعال تولیدکننده محصولات لبنی در ادامه بر این نکته تاکید می کند که حاشیه سود در نظر گرفته شده برای چهار قلم کالای حمایتی 12 درصد است و برای سایر محصولات لبنی سودی 15 درصد درنظر گرفته شده است. این در حالی که فروشگاهها برای محصولات لبنی سودی  20 تا 24 درصد مطالبه می کردند که توان پرداخت این میزان سود برای واحدهای تولیدی مقدور نبود.

متن نامه

سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران در نامه‌ای به رؤسای اتاق‌های اصناف سراسر کشور موضوع عرضه محصولات لبنی مشمول طرح مردمی سازی یارانه‌ها با قیمت مصوب را ابلاغ کرد.

در متن این نامه آمده است: با توجه به سیاست دولت مبنی بر تامین و عرضه اقلام اساسی و ضروری اقشار مختلف جامعه با قیمت مناسب پیرو مباحث مطروح شده در جلسه روز یکشنبه ۲۶ تیر ماه ۱۴۰۱، با حضور نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، نمایندگانی از اتاق اصناف ایران و نیز انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران مبنی بر عرضه به میزان مکفی محصولات لبنی مشمول طرح مردمی سازی یارانه‌ها با قیمت تعیین شده توسط کارگروه تنظیم بازار کشور، نرخ‌ها به شرح ذیل توافق شد.

براساس ابلاغیه اتاق اصناف « شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم چرب» درب فروشگاه و واحد صنفی باید 13 هزار و 800 تومان عرضه شود و با نرخ 15 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد. از سوی دیگر برای « شیر بطری یک لیتری کم چرب» نیز درب فروشگاه و واحد صنفی قیمت 16 هزار و 550 تومان در نظر گرفته شده و قیمتی که به دست مصرف کنندگان باید برسد 18 هزار تومان خواهد بود. « ماست کم چرب دبه ای ۲.۵ کیلویی و ۲ کیلویی» نیز در درب فروشگاه و واحد صنفی 36 هزار و 800 تومان تا 45 هزار و 900 تومان قیمت گذاری خواهد شد و با قیمت 39 هزار و 900 تا 49 هزار و 800 تومان به دست مصرف کنندگان خواهد رسید. این قیمت برای «پنیر UF نسبتا پرچرب 400 گرمی» هم قیمت درب فروشگاه و واحد صنفی 33 هزار و 600 تومان در نظر گرفته شده است که با قیمت 37 هزار تومان به دست مصرف کننده خواهد رسید.

شیر