به گزارش اکوایران، چهار روز پیش بود که زلزله‌ای ۷.۸ ریشتری ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه دوشنبه ۱۸ بهمن بخش‌های گسترده‌ای از جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند.

این زلزله مهیب منجر به تخریب هزاران ساختمان شد و هزاران نفر نیز در ۱۰ استان ترکیه و همچنین مناطقی وسیعی از شمال سوریه زیر آوار ماندند که تعدادی از آنها از زیر آوار نجات داده شده‌اند و همچنان عملیات آواربرداری ادامه دارد.

بر اساس جدید‌ترین گزارش‌ها از آمار کشته‌شدگان زلزله ترکیه، شمار تلفات زلزله‌های روز دوشنبه در این کشور تاکنون (صبح پنجشنبه، 20 بهمن) به ۱۲ هزار و ۳۹۱ کشته و ۶۲ هزار و ۹۱۴ مجروح افزایش یافته است.

در سراسر سوریه نیز تاکنون ۳ هزار و ۴۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ نفر زخمی شدند.

بر این اساس، طبق جدیدترین آمارها در این زلزله مجموعا در دو کشور ترکیه و سوریه تاکنون ۱۵ هزار و ۴۳۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند و آمارهای مربوط به هر دو کشور همچنان رو به افزایش است.

با وجود آمار‌های رسمی در ترکیه و سوریه که به مرور و با تشدید آواربرداری مناطق زلزله‌زده به‌روزرسانی می‌شود، سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده که احتمالاً نزدیک به «20 هزار نفر» در این زلزله جان باخته‌اند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، بیش از ۶۵۰۰ ساختمان بر اثر زمین‌لرزه‌های مهیبی که در فاصله کمتر از ۱۰ ساعت رخ داد، فروریخته و بیش از ۱۳ میلیون نفر تحت تأثیر این بلایای طبیعی قرار گرفته‌اند.

در پی وقوع این زلزله، رجب طیب اردوغان - رئیس‌جمهور ترکیه - در ۱۰ استان این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرده است؛ شرایطی که از دیروز آغاز شده و تا سه ماه ادامه خواهد داشت.

استان‌های «آدانا، آدیامان، دیاربکر، غازیانتپ، قهرمان مرعش، کیلیس، مالاتیا، عثمانیه، هاتای و سانلیورفا» ۱۰ استانی هستند که در آن‌ها اعلام وضعیت اضطراری شده است.

آناتولی گزارش داده که دولت ترکیه هفت روز عزای عمومی اعلام کرده و تمامی مسابقات ورزشی این کشور تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است. مدارس سراسر ترکیه نیز تا ۱۳ فوریه تعطیل است و مراکز آموزشی در ۱۰  استان ‌زلزله‌دیده نیز تا ۲۰ فوریه تعطیل خواهد بود.

در پی این زمین‌لرزه سه ملی‌پوش تیم فوتبال قطع عضو ایران زیر آوارها گرفتار شده‌اند و از وضعیت آنها همچنان خبری در دسترس نیست.

چندین کشور از جمله ایران کمک‌های خود را به سمت مناطق زلزله‌زده اعزام و ارسال کرده و مقامات کشورهای جهان با دولت‌ها و ملت‌های ترکیه و سوریه ابراز همدردی کرده‌اند.

یک پروفسور ژاپنی متخصص در زمینه زمین‌لرزه‌ها گفته زلزله‌ ترکیه از بزرگترین زمین‌لرزه‌هایی است که در جهان رخ داده است و این زلزله شدید، غیرمنتظره بود.

پروفسور شینجی، استاد موسسه تحقیقات بین‌المللی علوم بلایای طبیعی در دانشگاه توهوکو در ژاپن تصریح کرد: علاوه بر شدت زلزله، نزدیکی کانون زلزله به سطح زمین نیز خسارات زیادی به بار آورده است. مقدار انرژی آزاد شده در این زلزله بیش از 10 برابر زلزله بزرگ هان‌شین-آواجی در سال ۱۹۹۵ و زلزله کوماموتو در سال ۲۰۱۶ بوده است.