به گزارش اکوایران، کلودیا شینباوم با دنبال کردن پروژه معلم و رهبر خود، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، که محبوبیتش در میان فقرا به پیروزی او کمک کرد، یک پیروزی قاطع به دست آورده و اولین رئیس جمهور زن مکزیک شد.

نتایج فعلی نشان می‌دهد که شینباوم با 59 درصد آرا، در مقابل 29 درصد برای گالوز، در 5 درصد از کل آرای شمارش شده، پیشتاز است. گالوز تسلیم نشده است و به هوادارانش گفته است که برای نتایج رسمی صبور باشند.

به گزارش رویترز، پیروزی قریب‌الوقوع شینباوم گام بزرگی برای مکزیک است، کشوری که به‌خاطر فرهنگ ماچو و خانه دومین جمعیت بزرگ کاتولیک‌های رومی در جهان، برای سال‌ها ارزش‌ها و نقش‌های سنتی بیشتری را برای زنان در نظر می‌گرفت.

شینباوم اولین زنی است که در انتخابات عمومی در ایالات متحده، مکزیک یا کانادا پیروز می‌شود.

ادلمیرا مونتیل 87 ساله، یکی از حامیان شینباوم در کوچکترین ایالت تلکسکالا مکزیک در مصاحبه با رویترز گفت: «هرگز تصور نمی‌کردم که روزی به یک زن رای بدهم.»

شینباوم البته مسیر پیچیده‌ای در پیش دارد. او باید وعده‌های افزایش سیاست‌های رفاهی را در حالی که کسری بودجه سنگین و رشد اقتصادی پایین را به ارث می‌برد، تحقق بخشد.

او قول داده است که امنیت را بهبود ببخشد، اما جزئیات کمی ارائه کرده است و انتخابات، خشن‌ترین انتخابات در تاریخ مدرن مکزیک با کشته شدن 38 نامزد، مشکلات امنیتی گسترده‌ای را افزایش داده است. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند که گروه‌های جنایت سازمان یافته در دوره لوپز اوبرادور نفوذ خود را گسترش دادند و عمیق‌تر کردند.

رای روز یکشنبه نیز با کشته شدن دو نفر در شعبه‌های اخذ رای در ایالت پوئبلا همراه بود. بیش از 185هزار نفر در طول دوره ریاست لوپز اوبرادور نسبت به هر دولت دیگری در تاریخ مدرن مکزیک کشته شده‌اند، اگرچه میزان قتل در حال کاهش است.

حزب حاکم مورنا همچنین نامزد خود را برنده رقابت شهرداری مکزیکوسیتی، یکی از مهمترین پست‌های این کشور، اعلام کرده است، هرچند اپوزیسیون با آن مخالفت کرده و مدعی است که نامزد آن‌ها در این رقابت پیروز شده است.

به گفته ماریو دلگادو، رئیس حزب، به نظر می‌رسد که مورنا اکثریت را در کنگره خواهد داشت اما از اکثریت دو سومی که به حزب اجازه می‌دهد اصلاحات قانون اساسی را بدون حمایت مخالفان انجام دهد، کمتر است.

روابط با ایالات متحده

از جمله چالش‌های رئیس‌جمهور جدید، مذاکرات پرتنش با ایالات متحده بر سر جریان‌های عظیم مهاجران مقیم آمریکا در عبور از مکزیک و همکاری امنیتی بر سر قاچاق مواد مخدر در زمانی است که همه‌گیری فنتانیل در ایالات متحده بیداد می‌کند.

مقامات مکزیکی انتظار دارند در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، این مذاکرات دشوارتر شود. ترامپ متعهد شده است که بر خودروهای چینی ساخت مکزیک تعرفه 100 درصدی وضع خواهد کرد و گفته است که نیروهای ویژه را برای مبارزه با کارتل‌ها بسیج خواهد کرد.