به گزارش اکوایران، هفت مقام و دیپلمات منطقه‌ای به رویترز گفتند که اسرائیل حملات در سوریه علیه تاسیسات نظامی، مسیرهای تدارکاتی و فرماندهان مقاومت را تشدید کرده است. این حملات همزمان با افزایش تهدیدات اسرائیل درباره حمله تمام عیار به حزب‌الله لبنان انجام می‌شود.

سه منبع گفتند، حمله هوایی 13 خرداد که منجر به کشته شدن 18 نفر از جمله یک مستشار نظامی سپاه پاسداران شد، یک سایت مخفی و مستحکم در نزدیکی حلب را هدف قرار داد. چهار نفر گفتند که در ماه مه، یک حمله هوایی به کاروانی از کامیون‌های تدارکات انجام شد که عازم لبنان بودند و در حمله دیگری، عوامل حزب‌الله کشته شدند.

اسرائیل برای سال‌ها در یک کارزار سطح پایین، به گروه‌های مقاومت در سوریه و جاهای دیگر حمله کرده است، کارزاری که پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس در 7 اکتبر به رویارویی علنی انجامید.

این نبرد در ماه آوریل به شدت بالا گرفت، زمانی که اسرائیل کنسولگری ایران در دمشق را بمباران کرد و یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران را ترور کرد. در تلافی، ایران حدود 300 موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد، و اسرائیل نیز پاسخی محدود با پهپاد داد.

اولین رویارویی مستقیم ایران و اسرائیل، در آنجا متوقف شد. سلین اویسال، دیپلمات فرانسوی مستقر در مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، با استناد به آمار حملات شناخته شده در هفته‌های قبل و بعد از این زد و خورد، گفت که اسرائیل برای مدت کوتاهی تعداد حملاتی را که علیه نیروهای مقاومت انجام می‌داد کاهش داد. او گفت: پس از رویارویی در ماه آوریل، «یک فروکش وجود داشت.» او افزود: «اما به دلیل انتقال تدارکات به لبنان، حملات دوباره در حال افزایش هستند. تلاشی نظامی در سوریه و لبنان برای مختل کردن زنجیره تامین حزب الله وجود دارد.»

httpscloudfront-us-east-2.images (14)

زمینه‌سازی برای حمله به لبنان

رویترز با سه مقام سوری، یک مقام اسرائیلی و سه دیپلمات غربی درباره عملیات اسرائیل در سوریه مصاحبه کرده است. همه مصاحبه‌شوندگان گفتند که تحرکات اسرائیل نشان می‌دهد که برای جنگی تمام عیار علیه حزب الله لبنان، که هم مرز با سوریه است، آماده می‌شود، که می‌تواند زمانی آغاز شود که اسرائیل کارزار خود را در غزه متوقف کند. مقام اسرائیلی گفت: «اظهارات رهبران ما روشن است، که تشدید درگیری در لبنان قریب الوقوع است.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هفته گذشته ادعا کرد که اسرائیل برای «اقدام بسیار قوی» در مرز خود با لبنان آماده است، جایی که از 8 اکتبر تاکنون در حال نبردی محدود با حزب الله بوده است.

با این حال، جنگ در لبنان اجتناب ناپذیر نیست. اسرائیل هم‌چنین نسبت به تلاش‌های دیپلماتیک با میانجیگری واشنگتن و فرانسه ابراز آمادگی کرده است. این مقام اسرائیلی گفت که عملیات در سوریه نیز با هدف تضعیف حزب الله و در نتیجه دلسرد کردن آن از جنگ با اسرائیل است.

اسرائیل به ندرت علناً ترورهای هدفمند در خارج را تایید می‌کند و در مورد حملات اخیر در سوریه اظهار نظری نکرده است. یک مقام ارشد اسرائیلی سال گذشته گفت که اسرائیل مصمم است از تبدیل شدن سوریه به یک جبهه جدید جلوگیری کند.

کشتن فرماندهان، حمله به تدارکات

سوریه از حدود سال 2013 و پس از آغاز جنگ داخلی، به کریدوری کلیدی برای ارسال تدارکات به حزب الله تبدیل شد. مقامات سوری و مقامات اسرائیلی گفتند که کمپین اسرائیل در سوریه با هدف اطمینان از این است که حزب‌الله قبل از شروع هر نوع جنگی تا حد ممکن ضعیف شده است.

این حملات در حالی انجام می‌شود که مقاومت نیز در حال آزمایش روش‌های جدیدی برای حفاظت از محموله‌هایی است که برای حزب‌الله ارسال می‌شود، از جمله انتقال تاسیسات به مکان‌های مخفی‌تر یا مستحکم‌تر. یک افسر اطلاعاتی سوری گفت: «تاسیساتی که در روز یکشنبه مورد حمله قرار گرفت در منطقه‌ای بود که یافتن و ضربه زدن به آن دشوار بود.»

اسراییل سوریه مستشار ایرانی سپاه قدس

ایران اسرائیل را مقصر حمله روز یکشنبه دانست و فرمانده سپاه پاسداران نیز قول داد که این حمله را تلافی کند. مقامات گفتند در این حمله، علاوه بر سعید آبیار، یکی از مستشاران سپاه پاسداران در سوریه، 17 نفر دیگر از نیروهای مقاومت کشته شدند. آن‌ها گفتند که این اولین ترور یک مقام سپاه از زمان حمله به کنسولگری ایران توسط اسرائیل بود.

اما این تنها حمله‌ای نیست که از آن زمان تاکنون انجام شده است. این افسر اطلاعاتی سوری گفت که یک حمله هوایی در نزدیکی شهر حمص سوریه در 9 خرداد یک خودروی حامل تدارکات از سوریه به لبنان را هدف قرار داد. این افسر گفت که حمله دیگری در 10 خرداد اعضای حزب الله را هدف قرار داد.

یک مقام ارتش سوریه گفت که حملات دیگر سامانه‌های پدافند هوایی سوریه را هدف قرار داده‌اند که در سال‌های اخیر به پرسنل مقاومت حدی از امنیت را برای عملیات داده بودند، از جمله سامانه‌های پدافند هوایی پانسیر ساخت روسیه، موشک‌اندازهای متحرکی که ارتش سوریه از آن‌ها استفاده می‌کند. این مقام گفت که حملات دیگر سیستم‌های راداری هشدار اولیه را هدف قرار داده بودند.

این مقام سوری گفت: در برخی موارد اسرائیل حتی قبل از نصب تجهیزات آن‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد.» مقام اسرائیلی il گفت که اهداف اسرائیل تسلیحات ضد هوایی پیشرفته، راکت‌های سنگین و سامانه‌های هدایت دقیق برای موشک‌ها بوده است.

اسراییل در حال تغییر تعادل است؟

تعداد حملات اسرائیل در سوریه پس از 7 اکتبر، به طرز چشمگیری افزایش یافت. اویسال از موسسه واشنگتن گفت که اسرائیل در شش ماه پس از آغاز جنگ غزه، 50 حمله هوایی در سوریه انجام داد. این‌ها شامل حملات به فرودگاه حلب، فرودگاه نظامی نیراب، فرودگاه دمشق و فرودگاه نظامی مزه بود که در انتقال تدارکات کلیدی هستند. انبارهای تجهیزات نیز در میان اهداف بود.»

نواف موسوی، یکی از مقامات حزب‌الله در ماه مارس به شبکه تلویزیونی المیادین گفت که این گروه در حال باز کردن انبارهای مهمات جدید «و دریافت موشک‌های دقیق‌تر و سلاح‌های با کیفیت بهتر از طریق زمین، دریا و هوا» است.