به گزارش اکوایران، نیروی دریایی ایالات متحده در نبرد با حوثی های یمن با شدیدترین چالش خود از زمان جنگ جهانی دوم مواجه است.

بزرگ‌ترین چالش پس از جنگ جهانی دوم

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروی دریایی ایالات متحده برای چندین دهه آماده بود تا به طور بالقوه با اتحاد جماهیر شوروی و سپس روسیه و چین در آبراه‌های جهان بجنگد. اما اکنون به جای یک قدرت جهانی، نیروی دریایی خود را درگیر نبرد با یک گروه مستقر در یمن می‌بیند.

به عقیده مقامات و کارشناسانی که با آسوشیتدپرس صحبت کرده‌اند، کمپین تحت رهبری ایالات متحده علیه انصارلله یمن، که پس از جنگ اسرائیل علیه غزه به راه افتاده، به شدیدترین نبرد دریایی تبدیل شده است که نیروی دریایی این کشور از زمان جنگ جهانی دوم با آن روبرو بوده است.

این نبرد ماموریت نیروی دریایی آمریکا را برای باز نگه داشتن آبراه‌های بین المللی در برابر گروهی قرار می دهد که زرادخانه سابق سلاح‌های تهاجمی‌اش به یک منبع ظاهراً پایان ناپذیر از پهپادها، موشک‌ها و سایر تسلیحات تبدیل شده است. حملات تقریباً روزانه حوثی‌ها از ماه نوامبر تاکنون بیش از 50 کشتی را هدف قرار داده‌اند، و این در حالی است که تردد کشتی‌ها در کریدور حیاتی دریای سرخ که به کانال سوئز و مدیترانه منتهی می‌شود، به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

تشدید جنگ و تنها چند ثانیه فرصت

حوثی‌ها می‌گویند که هدف از این حملات توقف جنگ در غزه و حمایت از فلسطینی‌ها است، هرچند که به نظر می‌رسد آنها در تلاش برای تثبیت موقعیت خود در یمن هم هستند. همه نشانه‌ها حاکی از تشدید جنگ دارد و ملوانان آمریکایی، متحدان آنها و کشتی‌های تجاری را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.

طوفان الاقصی دریای سرخ حوثی یمن

به گفته اریک بلومبرگ، قرمانده ناو USS Laboon: «فکر نمی‌کنم بقیه واقعاً بفهمند که کاری که ما انجام می‌دهیم چقدر خطرناک است و کشتی‌ها همچنان در معرض تهدید هستند. کافی است ما فقط باید یک بار اشتباه کنیم تا حوثی‌ها از از راه برسند.»

ملوانان گاهی چند ثانیه فرصت دارند تا شلیم حوثی‌ها را تأیید کنند، با کشتی‌های دیگر مشورت کنند و روی رگبار موشکی که می‌تواند نزدیک یا فراتر از سرعت صوت حرکت کند، آتش گشایند.

کاپیتان دیوید ورو، فرمانده ناوشکن‌های با موشک‌های هدایت شونده، گفت: «این داستان همه روز است، تک تک ساعت‌ها، و برخی از کشتی‌های ما بیش از هفت ماه است که در این‌جا هستند و این کار را انجام می‌دهند».

تقریباً هر روز -جدای از توقف در ماه مبارک رمضان - حوثی‌ها موشک‌ها، پهپادها یا هر نوع حمله دیگری را در دریای سرخ، خلیج عدن و تنگه باریک باب المندب پرتاب می‌کنند. 

متفاوت از جنگ نفت‌کش‌ها

نیروی دریایی ایالات متحده دوره‌هایی از نبرد را در طول «جنگ‌های نفت‌کش‌ها» در دهه 1980 در خلیج فارس تجربه کرد، اما این جنگ عمدتاً شامل برخورد کشتی‌ها با مین بود. حملات حوثی‌ها شامل حملات مستقیم به کشتی‌های تجاری و کشتی‌های جنگی است.

برایان کلارک، عضو سابق نیروی دریایی و عضو ارشد مؤسسه هادسون، گفت: «این طولانی‌ترین نبردی است که نیروی دریایی ایالات متحده از زمان جنگ جهانی دوم به خود دیده است -به راحتی، بدون تردید. ما به نوعی در آستانه این هستیم که حوثی‌ها بتوانند انواع حملاتی را انجام دهند که ایالات متحده نمی تواند آنها را هر بار متوقف کند، و سپس شاهد خسارات اساسی خواهیم بود. ... اگر ماجرا ادامه یابد، حوثی‌ها نیروی بسیار تواناتر، شایسته‌تر و با تجربه‌تر خواهند شد.»

نبرد دریایی در خاورمیانه همچنان پرخطر است، چیزی که نیروی دریایی ایالات متحده آن را به خوبی می‌داند. در سال 1987، یک جنگنده عراقی موشک‌هایی را شلیک کرد که به ناو یو‌اس‌اس استارک، یک ناوچه در حال گشت زنی در خلیج فارس در طول جنگ ایران و عراق، اصابت کرد و 37 ملوان را کشت و کشتی نزدیک بود غرق شود.

همچنین ناو یواس‌اس کول نیز در سال 2000 توسط بمب گذاران انتحاری القاعده در قایق در حین توقف سوخت گیری در شهر بندری عدن یمن هدف قرار گرفت و 17 سرنشین آن کشته شدند. خبرنگاران آسوشیتدپرس کول را در حال گشت زنی در دریای سرخ در روز چهارشنبه دیدند، همان روزی که حوثی‌ها حمله قایق‌های بدون سرنشین را علیه یک کشتی تجاری در آنجا انجام دادند که کشتی را از کار انداخت.

خطر در آسمان

اما اکنون، خطر فقط روی آب نیست. کمپین تحت رهبری ایالات متحده حملات هوایی متعددی را علیه مواضع حوثی‌ها در داخل یمن انجام داده است، از جمله آنچه که ارتش ایالات متحده به عنوان ایستگاه‌های رادار، سایت‌های پرتاب، زرادخانه.ها و مکان‌های دیگر توصیف می‌کند. یک دور از حملات ایالات متحده و بریتانیا در 30 می حداقل 16 کشته برجای گذاشت که مرگبارترین حمله‌ای است که توسط انصارالله تایید شده است.

پهپاد آمریکایی

کاپیتان ماروین اسکات، که بر تمامی هواپیماهای گروه هوایی نظارت دارد، گفت که خدمه هوایی آیزنهاور بیش از 350 بمب و 50 موشک به سمت اهداف در این کارزار شلیک کرده‌اند. در همین حال، حوثی‌ها ظاهراً چندین پهپاد MQ-9 Reaper را با سامانه‌های موشکی زمین به هوا سرنگون کرده‌اند.

اسکات گفت: «حوثی‌ها قابلیت‌های شلیک به هوا نیز دارند که ما به‌طور قابل‌توجهی آن‌ها را تخریب کرده‌ایم، اما آنها هنوز حضور دارند و هنوز هم وجود دارند. ما همیشه آماده هستیم که توسط حوثی ها به سمت ما شلیک شود.»

بن‌بست جنگی

افسران آمریکایی برخی نارضایتی‌ها را در میان خدمه خود تصدیق می‌کنند و نمی‌دانند که چرا نیروی دریایی بیشتر به حوثی ها حمله نمی کند. کاخ سفید درباره حملات حوثی‌ها در همان سطح مذاکرات بر سر جنگ اسرائیل و حماس بحث نکرده است.

چند دلیل احتمالی وجود دارد. ایالات متحده به طور غیرمستقیم در تلاش برای کاهش تنش با ایران بوده، به ویژه پس از آن که تهران یک حمله موشکی و پهپادی گسترده به اسرائیل را انجام داد و اکنون اورانیوم را بیش از هر زمان دیگری غنی‌سازی می‌کند.

در همین حال، خود حوثی‌ها نیز حضور دارند. این گروه با ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یک جنگ گسترده‌تر که منجر به کشته شدن بیش از 150000 نفر از جمله غیرنظامیان شده و یکی از بدترین فجایع انسانی جهان را به وجود آورده است، به بن‌بست رسیده است.

حوثی یمن

جنگ مستقیم ایالات متحده با حوثی‌ها چیزی است که شاید رهبران این گروه شیعه زیدی می خواهند. شعار آنها از دیرباز این بوده است: «خدا بزرگترین است. مرگ بر آمریکا؛ مرگ بر اسرائیل؛ لعنت بر یهودیان؛ پاینده باد اسلام.» مبارزه با ایالات متحده و جانبداری علنی فلسطینی‌ها باعث شده که برخی در خاورمیانه از آن‌ها تمجید کنند.

در حالی که ایالات متحده و شرکای اروپایی در آبراه‌ها گشت‌زنی می‌کنند، عربستان سعودی عمدتاً ساکت مانده و به دنبال توافق صلح با حوثی‌ها است. گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از کشورهای خاورمیانه از ایالات متحده خواسته‌اند که از خاک آنها به حوثی‌ها حمله نکند و این مسئلع حضور ناو آیزنهاور را حیاتی‌تر می‌کند. این ناو هواپیمابر استقرار خود را تمدید کرده است، در حالی که خدمه آن از زمان استقرار این ناو یک هفته پس از حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر، تنها یک بار به بندرگاه رفته‌اند.

در همین حال، حملات حوثی‌ها همچنان باعث کاهش کشتیرانی در منطقه می شود. درآمد مصر از کانال سوئز - منبع کلیدی ارز برای اقتصاد تحت فشارش - از زمان شروع حملات به نصف کاهش یافته است. خبرنگاران آسوشیتدپرس یک کشتی تجاری را دیدند که در آبراهی که زمانی شلوغ بود حرکت می‌کرد.بلومبرگ اذعان کرد: «این تقریباً یک شهر ارواح است».