به گزارش اکوایران، عربستان سعودی به‌طور فزاینده‌ای نگران وضعیت در همسایگی خود، یمن است، جایی که حوثی‌ها درگیری‌ها را با اسرائیل تشدید کرده‌اند و به دلیل ادعاهای راه‌اندازی جنگ اقتصادی علیه آنها، تهدید به حمله به این پادشاهی نفت‌خیز کرده‌اند.

به گفته چندین نفر از افراد آشنا با استراتژی دولت سعودی که به دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود، ریاض می‌‌ترسد وارد درگیری مستقیم جدید با حوثی‌ها شود. عربستان سعودی قبلاً از سال 2015 به مدت هفت سال با این گروه جنگید و در درگیری‌هایی که یمن را ویران کرد، حدود 370000 نفر بر اثر جنگ و قحطی کشته شدند.

به گزارش بلومبرگ، تنش‌ها در روزهای اخیر پس از این که یک پهپاد از راه دور حوثی‌ها در تل‌آویو یک نفر را در 19 ژوئیه کشت، افزایش یافته است. اسرائیل روز بعد با حملات هوایی به بندر حدیده تحت کنترل حوثی‌ها مقابله کرد.

در همان زمان، عبدالمالک الحوثی، رهبر حوثی‌ها مدعی شد که عربستان سعودی با اسرائیل و آمریکا تبانی می‌کند تا حملات این گروه به کشتیرانی دریای سرخ را که اواخر سال گذشته در همبستگی با حماس در دریای سرخ آغاز شد، مهار کند. او تهدید کرد که «زیان‌های وحشتناک» را به پادشاهی سعودی وارد می‌کند و چشم‌انداز 2030، برنامه تحول اقتصادی و اجتماعی چند تریلیون دلاری ولیعهد محمد بن سلمان را از مسیر خارج خواهد کرد.

حوثی‌ها در طول جنگ به طور مرتب به عربستان سعودی قبل از آتش‌بس شکننده در سال 2022، از جمله تاسیسات نفتی این کشور، حمله کردند. هر گونه از سرگیری این حملات احتمالاً قیمت نفت خام را افزایش می‌دهد. با حمایت اولیه از کمپین عربستان سعودی، ایالات متحده فشار زیادی بر پادشاهی و امارات متحده عربی برای پایان دادن به درگیری و آغاز گفتگوهای صلح با بدتر شدن بحران انسانی وارد کرد.

وزارت دفاع عربستان هرگونه دخالت در حملات اسرائیل به حدیده را رد کرده است، در حالی که وزارت خارجه از همه طرف‌ها خواسته تا حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند.

این موضع نشان دهنده تغییر عمده در سیاست خارجی ولیعهد در سال‌های اخیر است. او که در ابتدا موضعی تهاجمی علیه جمهوری اسلامی ایران و حامیان منطقه‌ای آن اتخاذ کرده بود، سال گذشته تنش زدایی را با تهران آغاز کرد و با حوثی‌ها توافقی را امضا کرد در حالی که توسعه اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاران و گردشگران خارجی را در اولویت قرار داده بود.

ندوه الدوسری، کارشناس یمن مستقر در واشنگتن و مشاور چندین دولت غربی، گفت که دوام طولانی مدت این استراتژی مورد تردید است، زیرا حوثی‌ها به طور فزاینده‌ای خود را به عنوان یک نیروی منطقه‌ای می‌بینند که می‌خواهد در برابر اسرائیل و آمریکا نیروی مقاومت ایجاد کند. او گفت: «ایدئولوژی حوثی‌ها را هدایت می‌کند که توسط بسیاری دست کم گرفته شده‌اند.»

نگرانی عربستان سعودی از حوثی‌ها

تنش‌ها پس از حمله پهپادی این گروه مستقر در یمن به اسرائیل افزایش یافته است. به گفته پنج نفری که مستقیماً از بحث‌ها مطلع هستند، مقامات سعودی سعی کرده‌اند با درخواست از دولت و رئیس بانک مرکزی یمن برای بازنگری در اقدامات مالی که برای تضعیف حوثی‌ها طراحی شده است، وضعیت را آرام کنند.

به گفته دو منبع آگاه، سعودی‌ها به نوبه خود به حوثی‌ها اطمینان دادند که هر کاری می‌توانند برای توقف اجرای این اقدامات انجام می‌دهند.

سازمان ملل متحد این هفته اعلام کرد که طرف‌های یمنی به توافقی دست یافته‌اند که منجر به لغو محدودیت‌های مالی علیه مناطق تحت کنترل حوثی‌ها می‌شود، مناطقی که نزدیک به 20 میلیون نفر وابسته به کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی و خارجی هستند. سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت نقش مهم پادشاهی عربستان سعودی در تحقق این توافق را به رسمیت می‌شناسد.

بلومبرگ در اوایل ژوئن گزارش داد که عربستان سعودی و ایالات متحده قبلا از اقدامات بانک مرکزی برای فشار بر حوثی‌‌ها حمایت کرده بودند و معتقد بودند که آنها به پایان دادن به خصومت‌های دریایی و آغاز مذاکرات صلح به رهبری سازمان ملل برای حل مناقشه در یمن کمک می‌کنند. ماه‌ها حملات هوایی آمریکا و بریتانیا علیه اهداف حوثی‌ها از ژانویه تاکنون نتوانسته به حملات دریای سرخ پایان دهد.

با این حال، در هفته‌های اخیر، حوثی‌ها کمپین دریایی خود را به سطحی رسانده‌اند که از دسامبر گذشته مشاهده نشده است. آنها تصاویری از سایت‌هایی که قصد داشتند در عربستان سعودی هدف قرار دهند منتشر کردند و سپس به تل‌آویو حمله کردند.

مشخص نیست که ایالات متحده چه نقشی در تغییر این برنامه‌ها ایفا کرده است. وزارت امور خارجه از اظهار نظر خودداری کرد در حالی که وزارت خزانه‌داری به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.

فاطمه ابوالسرار، محقق اندیشکده موسسه خاورمیانه، گفت که عربستان سعودی با توجه به «جهش قابل توجه» در توانایی‌های حوثی‌ها از سال 2015، با انتخاب‌های دشواری روبرو است. او گفت که ادامه دادن امتیاز، باعث جسارت آنها می‌شود.

برنارد هایکل، استاد مطالعات خاور نزدیک در دانشگاه پرینستون، گفت که سعودی‌ها درباره رویارویی جدید با حوثی‌ها و ایران محتاط هستند.

او گفت: «سعودی‌ها درسی را آموخته‌اند، درک این موضوع که آمریکایی‌ها می‌توانند امروز اینجا باشند و فردا بروند، اما ایران و حوثی‌ها امروز اینجا هستند و فردا نخواهند رفت.»