به گزارش اکوایران، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس در روز چهارشنبه اظهار داشت که ادعای حضور نیروهای کره شمالی در جنگ اوکراین و کمک آن‌ها به روسیه «مزخرف» بوده، اما اذعان کرد که این امر تشدیدی عمده در این درگیری خواهد بود.

به نوشته پولتیکو، رهبر بلاروس در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی، گزارش‌ها مبنی بر حضور سربازان کره شمالی برای نبرد در کنار نیروهای روسی را رد کرد، اما گفت: «اگر نیروهای مسلح هر کشوری، حتی بلاروس، در خط مقدم باشند، این گامی به سمت تشدید درگیری خواهد بود».

اظهارات لوکاشنکو پس از آن مطرح شد که هم ایالات متحده و هم ناتو ادعا کردند که شواهدی دارند مبنی بر اینکه نیروهای کره شمالی به روسیه اعزام شده‌اند.

این دیکتاتور بلاروسی که حامی کلیدی ولادیمیر پوتین و جنگ او در اوکراین است، گفت که رئیس‌جمهور روسیه از بلاروس درخواست نکرده که نیروهایش را به درگیری بفرستد. اما بلاروس از جنگ روسیه دور نبوده و مسکو در ژوئن ۲۰۲۳ یک دسته از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکیش را به همسایه خود منتقل کرد.

وقتی از لوکاشنکو پرسیده شد آیا پوتین آماده است از تسلیحات هسته‌ای مستقر در بلاروس استفاده کند، او تأکید کرد که هم‌پیمانش «هرگز» بدون رضایت رئیس‌جمهور بلاروس از این سلاح‌ها استفاده نخواهد کرد. لوکاشنکو گفت که در صورت لزوم و اگر «فقط اگر پای یک سرباز خارجی به بلاروس برسد»، کشورش «کاملاً آماده» است که از این سلاح‌ها استفاده کند، اما مدعی شد: «ما هیچ برنامه‌ای برای حمله به کسی نداریم».