به گزارش اکوایران، خاورمیانه عمدتا به دلیل برخورداری از نفت و منابع انرژی، محل نزاع و درگیری گروه‌های مختلف بوده و همیشه ردپایی از غرب و شرق در آن مشاهده شده است.

آمریکا سال‌هاست که فعال‌ترین بازیگر در منطقه خاورمیانه بوده و ردپایش در اکثر کشورهای منطقه مشاهده می‌شود. در مقابل، چین که تلاش دارد خودش را به عنوان یک قدرت سیاسی و اقتصادی به جهان عرضه کند، همیشه دور از خاورمیانه ایستاده بود.

طی سال‌های اخیر، چین به‌ویژه برای پیشبرد اهداف اقتصادی خود از جمله برنامه «ابتکار جاده و کمربند» تلاش کرده روابط خود را با کشورهای منطقه خاورمیانه تقویت کند.

یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین اقدامات چین طی این سال‌ها، میانجی‌گری و وساطت برای عادی‌سازیِ روابط ایران و عربستان سعودی بوده است. پس از آن اقدام، انتظار می‌رفت شاهد حضور پررنگ‌تر چینی‌ها در دنیای سیاست کشورهای منطقه خاورمیانه باشیم.

با این حال، طی یک سال اخیر، با تشدید تنش‌ها در منطقه و جنگ اسرائیل در غزه و اکنون گسترش دامنه تنش‌ها به لبنان، شاهد نوعی سکوت و دوریِ مجدد از طرف چینی‌ها هستیم. به نظر می‌رسد چین تمایلی به مشارکت و موضع‌گیریِ شدید ندارد.

در ویدیوی بالا با اتکا به تحلیل‌های مختلف، توضیح داده شده که چرا چین به دنبال ایجاد رابطه با کشورهای منطقه خاورمیانه بوده و به چه خاطر اکنون موضع‌گیریِ مشخصی ندارد.