به گزارش اکوایران، در تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از تورم تولیدکننده زراعت، باغداری و دامداری سنتی، تورم تولیدکننده سالانه و نقطه به نقطه کل در فرودین ۱۴۰۳ نسبت به اسفند ماه ۱۴۰۲ کاهش یافته است. نگاه دقیق‌تر به اجزای این تورم نشان می‌دهد تورم تولیدکننده سالانه و نقطه به نقطه در بخش زراعت کاهشی و در بخش باغداری افزایشی بوده است. از سوی دیگر تورم تولیدکننده نقطه به نقطه دامداری سنتی در بازه زمانی مذکور افزایش یافته اما تورم تولیدکننده سالانه این بخش با کاهش مواجه شده است.

تورم تولیدکننده یکی از مهمترین متغیرهای اقتصادی است که نشان می‌دهد قیمت در سر زنجیره تولید تا چه میزان تغییر کرده است. به بیان دیگر افزایش در قیمت نهاده‌های تولید نشان دهنده تورم تولیدکننده در یک محصول است. از سوی دیگر دلیل دیگر اهمیت این متغیر، اثرگذاری آن بر قیمت نهایی کالاهاست. به همین جهت به این تورم، تورم پیشران نیز گفته می‌شود.

کاهش تورم پیشران کل در فروردین ماه

داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم تولیدکننده نقطه به نقطه کل «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» از ۴۱.۹ درصد در اسفند سال گذشته به ۳۱.۱ درصد در فروردین امسال رسیده است. بعلاوه تورم پیشران سالانه کل در اسفند ماه ۱۴۰۲ معادل ۳۸.۱ بوده که در فروردین امسال به ۳۷.۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

در ادامه تورم تولیدکننده بخش‌های مختلف را به تفکیک بررسی کرده و مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

تورم پیشران بخش زراعت در مسیر کاهش

طبق این آمارها تورم تولیدکننده سالانه و نقطه به نقطه بخش زراعت با کاهش مواجه شده است. بر این اساس تورم تولیدکننده نقطه‌ای زراعت در فروردین ماه امسال کاهش پیدا کرده و به ۲.۳ درصد رسیده است. در سمت دیگر نیز تورم تولیدکننده سالانه بخش زراعت از ۱۵.۱درصد در اسفند ماه سال گذشته به ۱۲.۷ درصد در فروردین امسال کاهش یافته است.

photo_2024-05-26_16-13-45

قیمت محصولات باغی داغ شد

یکی دیگر از اجزای این بخش، «محصولات باغداری» است. آمارهای از تورم تولیدکننده محصولات باغداری حاکی از آن است که تورم تولیدکننده نقطه‌ای و سالانه در این محصولات با افزایش مواجه شده است. به طوریکه تورم تولید نقطه به نقطه این محصول از ۳۰.۵ درصد در اسفند سال گذشته به ۶۸.۷ درصد در فروردین سال جاری و تورم تولید سالانه این محصول از ۲۴.۷ درصد در اسفند سال گذشته به ۲۵.۸ درصد در فروردین ماه ۱۴۰۳ رسیده است. بر این اساس، افزایش در تورم پیشران محصولات باغداری می‌تواند هشدار افزایش قیمت این محصولات را در بازار روشن کند و سبد مصرفی خانوار را با تورم روبرو کند.

تورم نهاده‌های دامی همچنان در اوج

در کنار بخش زراعت و باغداری، تورم تولیدکننده دامداری‌ سنتی قرار داشته که دومین ضریب اهمیت را پس از بخش زراعت در این شاخص دارد. بر اساس آمار تورم پیشران محصولات دامی، تورم تولیدکننده نقطه‌ای محصولات دامداری‌ها از ۵۹.۸ درصد در اسفند ماه سال گذشته به ۶۰.۳ درصد در فروردین امسال رسیده است. همچنین تورم تولیدکننده سالانه این محصولات از ۸۸.۲ درصد در اسفند ماه به ۸۶ درصد در فروردین امسال کاهش یافته است.

این آمارها نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای این محصولات تغییر چندانی نداشته و تورم سالانه آن‌ها نیز با وجود کاهش بیش از ۲ واحد درصدی همچنان بالا محسوب می‌شود. در نتیجه وضعیت در محصولات دامداری‌ها مناسب نبوده و همچنان افزایش قیمت زیادی در سطح نهاده برای این محصولات وجود دارد.