«بروکراتی برای تمام فصول»، این لقب را می توان به مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه داد. کسی که در کارنامه کاری خود با همه دولت‌ها از جناح چپ تا راست کار کرده است.

مهدی صفری، در هر چهار دولت هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، سمت‌های دیپلماتیک مهمی داشت، از جمله 2 سال به عنوان کاردار سفارت ایران در آلمان ( 1989-1991)، 3 سال به عنوان سفیر ایران در اتریش (1992-1995) و 6 سال به عنوان سفیر ایران در روسیه (1995-2001) خدمت کرده است.

وی در دولت دوم خاتمی، به عنوان نماینده رئیس‌جمهور در مذاکرات رژیم حقوقی دریای خزر حضور یافت. عملکرد وی در این زمینه مدافعان و‌ منتقدان جدی دارد. او‌ در آن سال ها مدافع استفاده از روش‌های ریاضی برای تقسیم دریا بود. ظاهرا در این روش سهم‌ ایران ۲۰ درصد عنوان می شده اما بر اساس یک روایت تأیید نشده‌ این مدل در اجلاس عشق‌آباد دردسر ساز شده است زیرا وقتی محمد خاتمی رئیس جمهور وقت ‌به آن استناد می‌کند در محاسبات طرف مقابل سهم ایران به چیزی در حدود ۱۱ می رسد. روایت‌هایی که از سوی مدافعان صفری تکذیب می‌شود و‌ صحت آن مشخص نیست.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه

این دیپلمات سپس در وزارت خارجه دولت احمدی‌نژاد ابتدا معاون وزیر خارجه در امور آسیا، اقیانوسیه (2005-2007) و در ادامه معاون او در امور اروپا (2005-2009) بوده است. صفری در سال 2009 به عنوان سفیر در انگلیس معرفی شد، اما یک سال بعد و پس از بدتر شدن روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس، به عنوان سفیر ایران در چین (2010-2014) عازم پکن شد. در سال 2014  علی اصغر خاجی، جانشین وی شد.

صفری در بخش خصوصی نیز  دارای تجارب خاصی بوده است؛و هم چون سمت های دولتی با طیف گسترده ای کار کرده از نهادهای حاکمیتی تا شرکت های کاملا خصوصی.

او رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران و و رئیس کمیته تعاملات با کشورهای خارجی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بود. گفته می‌شود صفری در سال‌های حضور در ستاد اجرایی فرمان امام نقش مهمی در جذب فاینانس‌های چینی داشته است.

  ریاست هیئت‌مدیره و مدیرعاملی صنایع الکترونیک شیراز و مدیر عاملی شرکت توسعه اعتماد مبین بخشی دیگر از کارنامه کاری او است. صفری در کنار مخابرات تجربه حضور در صنایع فولادی را دارد و از سال 1394 عضو هیئت مدیره شرکت فولاد سیرجان ایرانیان نیز بوده  سمتی که هنوز در سایت شرکت با وجو برگشت صفری به دولت وجود دارد

از جمله سایر سوابق اجرایی مهدی صفری می‌توان به معاون استانداری بوشهر و  معاونت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد.

در حادثه تلخ منا در سال 1394، مهدی صفری جزء مفقودین اولیه حادثه بود، اما مشکلی برای او ایجاد نشد.

مهدی صفری

 

صفری دارای دکترای الکترونیک و مخابرات است که مانند اکثر اعضای تیم مذاکره‌کننده سابق و برخلاف اکثر اعضای تیم کنونی ایران، در ایالات متحده دانشجو بوده و در دانشگاه جورج واشنگتن در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده است.

از سوی دیگر تجربه دیپلماتیک صفری در سفارت‌خانه‌های مختلف ایران، به طور خاص در مذاکرات کنونی می‌تواند تسهیل‌گر روند جاری باشد؛ صفری در آلمان -عضو مهم اروپایی مذاکرات- کاردار سفارت ایران بوده است، در اتریش -جایی که مذاکرات در آن جریان دارد- و نیز در چین و روسیه -دو کشوری که در میان طرف‌های مذاکرات هسته‌ای، موضع نزدیک‌تری به ایران دارند- سال‌ها به عنوان سفیر کشور فعالیت کرده است.

مهدی صفری در تاریخ 23 شهریور ماه سال 1400 از سوی حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه دولت رئیسی به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی منصوب و جانشین سیدرسول مهاجر شد. 

وی از دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین که به دلیل تغییر دولت در ایران پس از چندماه وقفه از سر گرفته شد، در تیم جدید ایران به سرپرستی علی باقری کنی، حاضر بوده و به عنوان دیپلماتی با زمینه‌های اقتصادی، نقش ویژه‌ای هم در رایزنی‌های سیاسی و هم در مذاکرات کارشناسی مربوط به لغو تحریم‌ها داشته است.

صفری که اکنون به عنوان مغز متفکر بخش عملیاتی تیم دیپلماتیک ایران در حوزه اقتصاد برای  مذاکرات احیای برجام در وین شناخته می‌شود، سابقه حضور در مذاکرات هسته‌ای در دولت احمدی‌نژاد را در کارنامه دارد که هدایت تیم ایران بر عهده سعید جلیلی بود.

علی باقری کنی مذاکرات هسته ای مذاکرات احیای برجام انریکه مورا ابراهیم شیبانی