شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن، روز جمعه ۸ ژوئیه (۱۷ تیر) در شهر «نارا» این کشور هدف شلیک گلوله قرار گرفت و درگذشت.این اولین ترور نخست وزیر سابق ژاپن از زمان نظامی گری قبل از جنگ در دهه 1930 بود.

 فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن در سخنانی قبل از اعلام مرگ آبه، این تیراندازی را به شدت محکوم کرد 

آتش‌نشانی شهر نارا در غرب ژاپن در همان ابتدای انتشار این خبر گفته بود که نشانه‌های حیات در آقای آبه دیده نمی‌شود.یک پزشک گفت آبه بر اثر دو زخم عمیق، یکی در سمت راست گردنش، خونریزی کرده و جان خود را از دست داده است.  دولت ژاپن اما در اولین واکنش رسمی وضعیت وی را «نامعلوم» اعلام کرده بود. 

یوئیچی ماسوزو، فرماندار سابق توکیو هم در توییتی نوشت که نخست‌وزیر سابق ژاپن در حالت ایست قلبی-ریوی قرار دارد. عبارت ایست قلبی-ریوی در ژاپن اغلب در گزارش‌های اولیه و پیش از تایید رسمی مرگ استفاده می‌شود.

به گزارش ان‌اچ‌کی، خبرگزاری رسمی ژاپن، سوء قصد به جان آقای آبه با شلیک گلوله در ساعت یازده و نیم و وقتی که وی در کمپینی انتخاباتی در شهر نارا مشغول سخنرانی بود صورت گرفته است و حاضران صدای دو شلیک گلوله را شنیده‌اند.

 پلیس ژاپن مردی مظنون و ۴۱ ساله به نام «یاماگامی تتسویا» را به اتهام تلاش برای قتل شینزو آبه دستگیر کرده است. پلیس ژاپن می‌گوید مظنون به آقای آبه از پشت شلیک کرده است. 

طبق گزارش ان‌اچ‌کی مظنون بازداشت شده ساکن همان شهر محل حادثه است. منابع دفاعی می‌گویند که وی به مدت سه سال تا حدود سال ۲۰۰۵ برای نیروی دفاع شخصی دریایی کار می‌کرد.

پلیس می‌گوید مظنون به بازجوها گفته است که از نخست وزیر سابق ناراضی بوده و قصد کشتن او را داشته است. 

آبه

آیرو هینو، استاد علوم سیاسی در دانشگاه واسدا، گفت که چنین تیراندازی در ژاپن بی سابقه بوده است. وی گفت: هرگز چنین چیزی وجود نداشته است.

سیاستمداران ارشد ژاپنی توسط ماموران امنیتی مسلح همراهی می‌شوند، اما اغلب به مردم نزدیک می‌شوند، به‌ویژه در جریان مبارزات سیاسی که در کنار خیابان ها سخنرانی می‌کنند و با عابران دست می‌دهند.

رویترز درباره ترورها و اتفاقات مشابه در ژاپن نوشته است:در سال ۲۰۰۷ سرگرد ناکازاکی توسط یک گانگستر یاکوزا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.همچنین رئیس حزب سوسیالیست ژاپن طی یک سخنرانی در سال ۱۹۶۰ توسط یک جوان راستگرا با شمشیر کوتاه سامورایی ترور شد. چند تن دیگر از سیاستمداران برجسته پس از جنگ مورد حمله قرار گرفتند اما مجروح نشدند.

نیوریوک تایمز هم به نقل از  آمار آژانس پلیس ملی ژاپن، گزارش داده در سال ۲۰۲۱ تنها ۱۰ مورد تیراندازی در ژاپن گزارش شده است که منجر به مرگ، جراحت یا خسارت مالی شده است. از  حوادث مربوط به اسلحه نیز، تنها یک نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند.

مقامات ژاپنی گفتند که همه مبارزات انتخاباتی پس از تیراندازی به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است.

روایت یک شاهد عینی از ترور آبه

زنی که در محل حادثه حضور داشت گفت که آبه بعد از شلیک دومین گلوله به زمین افتاد. او اضافه کرد مردی را دید که از پشت سر به آبه که در حال سخنرانی بود نزدیک می‌شد. وی تصریح کرد که بعد از شلیک گلوله نخست کسی را ندیده که زمین بخورد اما آبه به محض شلیک گلوله دوم به زمین افتاد. 

رئیس انجمن شکارچیان ژاپن این احتمال را داد اسلحه‌ای که در تیراندازی استفاده شد ممکن است یک اسلحه دست ساز بوده باشد اما پلیس گفته است که احتمالا در این حمله از تفنگ ساچمه‌ای استفاده شده است.

اما ساساکی یوهی معتقد است که یک تفنگ ساچمه‌ای آن صدای خشک و کوبنده را که شاهدان توصیف کرده‌اند تولید نمی‌کند.

او اضافه کرد ویدئویی که از انتشار دود پس از شلیک گلوله دیده است که یک تفنگ معمولی هرگز به این میزان دود تولید نمی‌کند.

آبه یک

زندگی سیاسی آبه

آبه رکورد طولانی ترین مدت زمان رهبری در تاریخ ژاپن را دارد. او حدود هشت سال به عنوان نخست وزیر ژاپن خدمت کرد و در طول این مدت ناظر بر روند بازیابی کشورش از بحرانهای مختلف اعم از زلزله، سونامی و فاجعه هسته ای بوده است.

آبه در اواخر دوران کاری خود با کاهش محبوبیت روبرو شد و نارضایتی از او در میان ژاپنی ها به بالاترین حد در طی دومین دور نخست وزیری اش رسیده بود.

هفتم شهریورماه سال ۱۳۹۹ شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد از سمت خود به دلیل برخی مشکلات جسمانی استعفا می کند.

واکنش ترامپ به کشتن آبه

دونالد ترامپ در واکنش به ترور آبه گفت:«اخبار کاملاً ترسناکی مبنی بر اینکه شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن، یک مرد و رهبر واقعاً بزرگ، هدف گلوله قرار گرفته است و در وضعیت بسیار وخیمی قرار دارد شنیده ام. او دوست واقعی من و مهمتر از آن آمریکا بود. این ضربه بزرگی برای مردم شگفت انگیز ژاپن است که او را بسیار دوست داشتند و تحسین می کردند.»

ترور در شهر گوزن ها

نارا بین سال‌های 710 تا 794 میلادی نخستین پایتخت دائمی ژاپن بود نارا در ناحیه کانسای ژاپن و در فاصله کمتر از یک ساعتی کیوتو واقع شده و در واقع به نوعی با این شهر هم‌مرز است. یکی از جلوه های خاص این شهر قدم زدن گوزن‌ها در زمین‌های اطراف است.گوزن‌ها در سطح شهر و پارک نارا گشت‌وگذار می‌کنند و در کنار مردم هستند.

مردم این شهر برای گوزن‌ها ارزش زیادی قائل هستند و از آنها محافظت می‌کنند. در واقع این گوزن‌ها به نماد شهر نارا و گنجینه‌ای طبیعی برای این شهر تبدیل شده‌اند. آبه در شهری کشته شد که مردم با گوزن ها همزیستی دارند.