به گزارش اکوایران، در شرایطی که اختلاف میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر پرونده پادمانی به سنگ بزرگی پیش روی احیای برجام مبدل شده، گفته می شود ایالات متحده برای گذر از این مسئله نقشه ای در نظر دارد.

پایگاه خبری اکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی و یک کارشناس اندیشکده در این زمینه ادعا کرده ایالات متحده از طریق میانجی‌های اتحادیه اروپا به ایران اعلام کرده که پیوند زدن تحقیقات [ادعایی] آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت  سایت های اعلام نشده ایران با اجرای مجدد توافق هسته‌ای 2015 می‌تواند لغو تحریم‌های آمریکا را به تاخیر بیاندازد.

این مسئله از این حیث اهمیت دارد که اختلاف بر سر این پرونده مفتوح در آژانس بین المللی انرژی اتمی به یکی از دو مانع باقی مانده در احیای برجام مبدل شده است. تهران خواهان بسته شدن پرونده مذکور، پیش از «روز بازاجر» است که طبق جدول زمان بندی -که به طور غیررسمی اعلام شده- موعد آن ۱۲۰ روز پس از امضای توافق هسته‌ای جدید است.

بنا بر گزارش اکسیوس، بر اساس پیش نویس توافق هسته ای ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا، اجرای این توافق در چند مرحله انجام می شود. منابع آگاه در مورد این پیش نویس گفتند که طرف ها تنها پس از اجرای کامل گام هایی که متعهد به انجام آن هستند، به مرحله بعدی خواهند رفت.

انتظار می رود مرحله سوم -روز بازاجرا- چهار ماه پس از امضای توافق هسته ای انجام شود. به گفته این منابع، پیش بینی می شود ایران در این مرحله اجرای تمامی محدودیت های برنامه هسته ای خود را به پایان برساند و رژیم بازرسی کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی را در سایت های هسته ای خود از سر بگیرد. در این زمان، ایالات متحده در ازای گام های برداشته شده توسط ایران، تمامی تحریم‌های ثانویه علیه ایران را لغو خواهد کرد و گام‌های دیگری از جمله تعامل با بخش خصوصی در مورد نحوه تجارت با ایران را برمی‌دارد.

ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران روز دوشنبه گفت که حل و فصل موضوع پادمان رکن هر توافق هسته‌ای است و بدون آن، صحبت درباره توافق بی‌معنی است. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی هم روز چهارشنبه، ضمن تاکید بر این که ایران سایت هسته‌ای معرفی نشده ندارد، گفته: «سوالات آژانس قبل از بازگشت همه طرف‌ها به برجام باید حل و فصل شوند در غیر این صورت روز «باز اجرا» یی وجود نخواهد داشت».

تصور می شود بازه زمانی چهار ماهه بین امضای توافق و روز بازاجرا، زمانی را برای مصالحه میان آژانس و ایران در مورد این پرونده فراهم می کند. اما چنان چه مصالحه ای ایجاد نشود، این امر در نهایت می تواند منجر به تعلیق اجرای توافق شود.

اکسیوس ادعا کرده مقامات آمریکایی امیدوارند از آنجا که ایران بیشتر معافیت‌های تحریمی خود را پس از اجرای مجدد دریافت می‌کند، این امر به ایرانی‌ها انگیزه دهد تا حتی اگر تحقیقات آژانس بسته نشود، به اجرای توافق ادامه دهند. یک مقام آمریکایی گفته: «توافق گام به گام و به صورت اقدام در برابر اقدام اجرا می‌شود و ایرانی‌ها به یکباره منافع خود را به دست نمی‌آورند». این مقام افزوده: «ما به ایرانی‌ها گفتیم که حل مسئله شان با آژانس به عهده خودشان است و دلیلی وجود ندارد که آن را به روز بازاجرا مرتبط کنیم. اگر ایران این کار را انجام دهد، لغو تحریم‌ها را به تاخیر می‌اندازد».

در حال حاضر، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در حال بررسی پاسخ ایالات متحده به اظهارات ایران در مورد پیش نویس توافق هسته ای پیشنهادی اتحادیه اروپا است.

تهران همچنین خواستار دریافت تضمین برای عدم خروج مجدد آمریکا از توافق در آینده شده است. مقام آمریکایی مذکور به اکسیوس گفت که دولت بایدن به ایرانی ها اعلام کرده که نمی تواند دست دولت های آینده را ببندد. او گفته ممکن است توافق «به زودی» انجام شود، اما تاکید کرد که امکان تبادل پاسخ های کتبی بیشتری نیز وجود دارد. این مقام گفت: «این ممکن است کمی طول بکشد».