به گزارش اکوایران، در آستانه دیدار مجازی امروز میان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، تنش‌ها میان این دو کشور بالا گرفته است. در شرایطی که این دو رقیب سرسخت هفته گذشته بر سر بیانیه‌ای پیرامون تغییرات آب‌وهوایی در اجلاس گلاسکو به تفاهم رسیده بودند، با این حال اختلافات میان دو کشور بر سر مناقشه تایوان نگرانی‌ها نسبت به رویارویی نظامی در این جزیره را افزایش داده است.

تنش میان وزرای خارجه

آسوشیتدپرس گزارش داده تماس تلفنی روز شنبه میان وزرای خارجه این دو کشور که به منظور ایجاد هماهنگی برای گفت‌وگوی مجازی رئوسای جمهور برقرار شده بود، با تنش‌هایی همراه بوده است. قرار است رئوسای جمهور این دو کشور دوشنبه شب به وقت واشنگتن (اوایل سه‌شنبه در پکن) از طریق ویدئو کنفرانس با یکدیگر گفتگو کنند. این ملاقات سومین دیدارمیان آن‌ها خواهد بود و قرار بود در تماس روز شنبه وزرای خارجه مقدمات برگزاری این نشست را فراهم کنند.

مطابق با بیانیه‌ منتشره توسط وزارت خارجه ایالات متحده، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور در جریان گفتگو با وانگ یی، همتای چینی خود نسبت به ادامه فشارهای نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی چین بر تایوان ابراز نگرانی کرده و از پکن درخواست کرده تا برای رفع اختلافات خود با تایوان از شیوه‌های مسالمت‌آمیز استفاده کند و وارد گفتگوی معنادار، مطابق با خواسته و منافع مردم تایوان شود.

وانگ یی نیز نسبت به هر اقدامی که به عنوان حمایت آمریکا از استقلال تایوان تعبیر شود، هشدار داده و گفته هرگونه حمایت از نیروهای استقلال‌طلب تایوان به صلح در تنگه تایوان آسیب می‌زند و ممکن است به بومرنگی علیه آن کشور تبدیل شود.

رویای شی برای تایوان

در این شرایط دیلی میل گزارش داده ویکتور گائو، دیپلمات چینی، با تهدید شدید آمریکا و استرالیا –که ادعا کرده‌اند از تایوان در برابر پکن محافظت خواهند کرد- گفته اگر آن‌ها جرات چنین کاری را داشته باشند -که البته ندارند- با نبرد آخرالزمانی (آرماگدون)  روبرو خواهند شد. او به دیلی میل گفته پکن قصد دارد تا قبل از 2027 و پایان ریاست جمهوری «شی» جزیره تایوان را به خاک خود ملحق کند.