به گزارش اکوایران، در آستانه آغاز دور هشتم مذاکرات احیای برجام در شهر وین، ایران و اسرائیل مواضع خود را در قبال اختمال شکست این دور از مذاکرات روشن کردند.

زمان اجرای پلن بی فرا رسیده!

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل در مصاحبه با روزنامه‌ آلمانی دی ولت خواستار آن شده که در صورت به نتیجه نرسیدن دور هشتم مذاکرات احیای برجام در وین، ایران تحت تحریم‌های اقتصادی شدیدتر و فشار سیاسی و دیپلماتیک بیشتری قرار گیرد. بنا بر اعلام انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، دور جدید مذاکرات هسته‌ای از روز دوشنبه بیست‌وهفتم دسامبر (ششم دی‌ ماه) از سر گرفته خواهد شد.

113

لاپید در این گفت‌وگو مدعی شده زمان اجری «پلن بی» علیه ایران فرا رسیده است. او در تشریح پلن بی به چهار اهرم فشار اشاره کرده و گفته این ابزارهای فشار شامل، فشار اقتصادی در قالب تشدید تحریم‌ها، فشار و انزوای سیاسی و دیپلماتیک ایران، ایجاد اتحادی منطقه‌ای در خاورمیانه علیه ایران و در نهایت یک تهدید نظامی معتبر روی میز است. او ادعا کرده اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران به بن‌بست برسد، غرب باید گزینه «تهدید نظامی معتبر» روی میز قرار دهد.

با این وجود لاپید که مقرر است بر اساس توافق سال گذشته در سال 2023 مقام نخست‌وزیری را از نفتالی بنت تحویل بگیرد گفته با این شرایط بهترین سناریو یک «توافق خوب» با ایران است. توافق خوب از نگاه او توافقی است که «به‌طور دائم و همه‌ جانبه تهدید هسته‌ای ایران را از بین ببرد» و مانع از «ساخت موشک‌های بالستیک» و فعالیت های منطقه‌ای ایران شود.

عدم تمایل به غنی‌سازی بالای 60درصد

علی‌رغم سخنان تحریک‌آمیز وزیر امور خارجه اسرائیل، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به خبرگزاری اسپوتنیک  گفته حتی در صورتی که مذاکرات احیای برجام در وین شکست بخورد و تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو نشود، ایران قصد ندارد غنی‌سازی بالاتر از ۶۰ درصد انجام دهد. او گفته فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس توافقات، اساسنامه و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می‌شود.

2

اسلامی در مورد دور پیشین مذاکرات هم گفته کشورهایی که بدهکار هستند در جایگاه طلبکار نشسته‌اند. او متذکر شده بر اساس توافق، محدودیت‌های هسته‌ای که ایران پذیرفته بود، در قبال لغو تحریم‌ها بوده، اما غربی‌ها هیچ تحریمی را لغو نکرده‌اند و انتظار دارند تا ایران کماکان به محدود کردن برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد. او در مورد اختلافات اخیر جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته هیچ جای دنیا این طور نیست که بازرسان آژانس هر کاری خواستند انجام دهند. ایران برای بازرسان آژانس احترام قائل است، اما بازرسانی‌ را که عامل سرویس‌های بیگانه بوده‌اند، به هیچ وجه نمی پذیریم.

 اسلامی در این مصاحبه گفته جمهوری اسلامی توانایی تولید سوخت هسته‌ای در داخل را دارد و به زودی استفاده از آن را در نیروگاه اتمی بوشهر آغاز خواهد کرد. به گفته او، ایران با  آژانس دولتی انرژی اتمی روسیه (روس‌اتم) مذاکراتی داشته و امیدوار است در چارچوب این همکاری‌ها و بر اساس برنامه‌ها و قراردادهایی امضا شده، بتواند این کار را انجام دهد و استفاده از سوخت تولید ایران را نیروگاه اتمی بوشهر آغاز کند.

رزمایش هشداردهنده به اسرائیل

طی هفته‌های اخیر تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران شدت گرفته و مقامات اسرائیل بر لفاظی‌ها و فعالیت‌های خود علیه مذاکرات احیای برجام در وین افزوده‌اند. در واکنش به این مسئله مقامات جمهوری اسلامی نیز سعی داشته‌اند تا این تحرکات را بی پاسخ نگذارند.

13

روز گذشته و در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش «پیامبر اعظم 17»، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته بود این رزمایش هشدار جدی، واقعی و میدانی به تهدیدات مقامات اسرائیل است تا مراقب اشتباهات و خطاهای خود باشند. سلامی در این سخنان یادآور شده بود «فاصله بین عملیات واقعی و رزمایش موشکی سپاه تنها در تغییر زوایای پرتاب موشک» است. محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران هم  در حاشیه این رزمایش گفت این رزمایش از قبل برنامه‌ریزی شده بود اما تهدیدهای مقامات اسرائیلی باعث شد تا رزمایش در زمان مقرر انجام شود. او به طور ضمنی با اشاره به  اسرائیل گفته: «این بخش کوچکی از صدها موشکی است که می‌توانند به‌طور هم‌زمان به هر هدفی که آن کشور قصد تهاجم به جمهوری اسلامی را داشته باشد اصابت کند و انهدام کامل ایجاد کند».