به گزارش اکوایران، از تاریخ 9 آذر امسال بنا بر اعلام رسمی مسئولان، تاکنون 12 مرتبه دانش‌آموزان مدارس قم دچار مسمومیت تنفسی شدند. 

آنطور که در سایت‌های خبری استان قم اعلام شده در روزهای ۹ آذر در هنرستان نور یزدانشهر قم تعداد ۱۸ دانش‌آموز، ۲۲ آذر در هنرستان نور یزدانشهر قم تعداد ۵۱ دانش‌آموز، ۸ بهمن در مدرسه فاطمیه صفاشهر قم تعداد ۱۵ دانش‌آموز، ۱۰ بهمن در مدرسه فاطمیه صفاشهر قم تعداد ۱۸ دانش‌آموز، ۱۲ بهمن در مدرسه بلقیس برقعی قم ۷ دانش‌آموز و یک معلم، ۱۶ بهمن در دبیرستان دخترانه قرائتی در پردیسان قم، همان روز در مدارس میثم، طاها و امامی، ۱۷ بهمن دانش‌آموزان مدرسه حضرت فاطمه الزهرا(س) منطقه ۳۰ متری کیوانفر، مدرسه شاهد رضوی در منطقه هنرستان و هنرستان سید حسن برقعی در محله عمار یاسر، دچار مسمومیت شدند.

روز دوشنبه 17 بهمن نیز گزارش مسمومیت در هشت مدرسه به اورژانس ۱۱۵ قم اعلام شده که پس از بررسی و حضور تیم‌های امدادی در مدارس ۶۱ دانش.آموز به مراکز درمانی منتقل شدند. اغلب این دانش‌آموزان علائمی مانند تهوع، سرگیجه، سردرد و بی‌حسی در اندام‌ها داشتند.

در ادامه تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه شاهد رضوی در منطقه هنرستان و تعدادی از دانش‌آموزان هنرستان سید حسن برقعی در محله عمار یاسر با علائمی شامل سرفه شدید، تهوع، سرگیجه و سردرد توسط آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان‌های قم منتقل شدند.

غریب، دادستان عمومی و انقلاب قم، نیز ۱۲ بهمن‌ تاکید کرده که تمام دستگاه‌های استان تا حصول نتیجه و آرامش خاطر خانواده‌ها برای مدیریت صحیح و شایسته این امر بسیج شوند تا شاهد حوادث مشابه و ناگواری در این زمینه نباشیم.

پرس‌وجوهای خبرنگار اکوایران از منابعی در قم نشان حاکی از آن است که شنیده‌ها در این شهر مربوط به تعداد بیشتری از مدارسی است که درگیر مسمومیت‌های سریالی شده‌اند و همه آنها به جز یک مورد مربوط به مدارس (دبیرستان و هنرستان) دخترانه است.

اظهارات عجیب درباره علت مسمومیت دانش‌آموزان دختر 

مجید محبی، معاون دانشگاه علوم پزشکی قم در اظهاراتی عجیب، علت این حوادث را تند تند نفس کشیدن دانش‌آموزان دختر و استرس آنها دانسته است!

ذوالنوری نماینده قم در مجلس نسبت به این حوادث واکنش نشان داد و از ظن امنیتی بودن این حوادث صحبت کرده و گفته به نظر می‌رسد با وقوع ۱۲ حادثه، دیگر شکی باقی نمانده است که این حوادث ریشه امنیتی دارند.

در عین حال، میزان شدت مسمومیت‌ها و تعداد دانش‌آموزان دچار مسمومیت در مدارس قم تاکنون از سوی اورژانس اعلام نشده است.

روزهای گذشته جلسه‌ای در دادستانی استان قم با حضور مسئولان استانی و با محوریت بررسی ابعاد و علل بروز این حوادث و راهکارهای پیشگیری از حوادث مشابه برگزار شد.

احمد امیرآبادی فراهانی و ذوالنوری نمایندگان قم در مجلس نیز اعلام کرده بودند، به دلیل اینکه مسئولان استانی پاسخ قانع‌کننده‌ای در خصوص علل این حوادث ندادند، برای مشخص شدن علت این حادثه‌ها پیگیری‌هایی در سطح ملی در حال انجام است و سوال از وزرای آموزش و پرورش و بهداشت و درمان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

سیامک محبی، معاون دانشگاه علوم پزشکی استان قم روز ۱۶ بهمن‌ اظهار کرده که دانش‌آموزان به دلیل آشفتگی اوضاع مدرسه و با توجه به حوادث مشابه به دلیل بار روانی دچار اضطراب و استرس شدند و آنچه مشهود بود، بیشتر اضطراب دانش‌آموزان بود و دانش‌آموزی با شرایط وخیم نداشتیم.

براساس اظهارات معاون دانشگاه علوم پزشکی استان قم، نمونه‌های خون دانش‌آموزان، طبیعی بوده است.

محمدی، مدیر ناحیه چهار اداره‌ کل آموزش و پرورش قم در اظهاراتی مدعی شد که استرس ناشی از احتمال مسمومیت در یکی از مدارس دخترانه در این استان، ۱۸ دانش‌آموز را راهی مراکز درمانی کرد.

به گفته مدیر ناحیه چهار اداره‌ کل آموزش و پرورش قم، پس از بررسی‌های تخصصی آتش‌نشانی و مرکز بهداشت استان در ۴ مدرسه هیچ نوع آلودگی شناسایی نشده و تنها در مدرسه دخترانه امامی به دلیل نقص در سیستم گرمایشی ۳ دانش‌آموز برای مسمومیت با مونوکسیدکربن به بیمارستان اعزام شده‌اند.

هنوز علت مسمومیت‌های پی در پی دانش‌آموزان مدارس قم که بیش از دو ماه از آغاز آن می‌گذرد، مشخص نشده و این حوادث تا روز دوشنبه گذشته ادامه داشته است.

موضع وزیر آموزش‌وپرورش درباره مسمومیت دانش‌آموزان

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز دیرهنگام اما بالاخره به حادثه مسمویت دانش‌آموزان در شهر قم واکنش نشان داده و گفته «برخی به ما گفته بودند که علت حادثه گاز منو اکسیدکربن است و در این باره از آتش‌نشانی سوال پرسیدم که گفتند در برخی مدارس نشست گاز در موتورخانه وجود داشت. برخی دلایل مختلفی را برای این حادثه مطرح کردند که فرصتی برای بررسی داده شده است. البته علت حادثه گاز آمونیاک نبوده است و از رئیس آتش نشانی قم هم دراین‌باره سوال پرسیدم که آن را رد کرد. تعلام کردیم وضعیت موتورخانه مدارس اصلاح شود.»

بر اساس اظهارات وزیر آموزش و پرورش، برای اطمینان از وضعیت سلامت دانش‌آموزان مدارس قم دو روز تعطیل شد و همچنین موتورخانه مدارس ترمیم خواهد شد.

صحبت‌های یوسف نوری در حالی مطرح می‌شود که وزیر آموزش و پرورش مسئول اصلی آموزش و پرورش و مدارس کشور است و این بخش از ساختار دولت متولی دیگری ندارد. 

نوری در دفعاتی نیز تاکید کرده که مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس مشکوک بوده و در حال بررسی است، با این حال بهتر است وزیر آموزش و پرورش این قضیه را که به گفته نمایندگان استان امنیتی شده ساده‌سازی نکند و هرچه سریعتر افکار عمومی را روشن کند. 

همچنین احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس نیز درباره مسمومیت دانش‌آموزان مدارس قم اظهار کرده که مسمومیت دانش‌آموزان قم مشکوک است و همه دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و بهداشت و درمان و مجموعه کلانتری و آتش‌نشانی پیگیر هستند که مبدأ این مسأله را پیدا کنند.

براساس اظهارات این نماینده قم در مجلس، با وجودی که چندین جلسه برگزار شده است اما هنوز نتوانستند علتی را برای اطلاع‌رسانی اعلام کنند و هنوز مبدأ این موضوع مشخص نشده است.

امیرآبادی درباره امنیتی بودن علت این اتفاق گفته که ما از وزرای بهداشت و درمان و آموزش و پرورش و اطلاعات برای پاسخ به مجلس سؤال کردیم اما درباره بحث‌های کلی، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و درمانی استان جلسات مستمر دارند و پیگیری می‌کنند اما هنوز نتیجه قطعی به‌دست نیامده و این اتفاق مشکوک است.

دیروز نیز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم در اظهارنظری فرضیه مسمومیت برخی از دانش آموزان این استان ناشی از گاز آمونیاک را رد کرد.

مجید محبی روز پنجشنبه 20 ماه بهمن به ایرنا گفته که هیچ علامتی دال بر مسمومیت با آمونیاک در دانش آموزان بستری در مراکز درمانی مشاهده نشده‌است.

براساس اعلام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، ۳۱ نفر از دانش آموزان تا عصر روز چهارشنبه در بیمارستان‌های شهید بهشتی و فرقانی قم بستری بودند که حال عمومی آنان خوب است و مشکل حادی وجود ندارد و به مرور از مراکز درمانی مرخص خواهند شد.

آنطور که محبی اظهار کرده، تا الان مشکل حادی که باعث ضایعه پایداری باشد، مشاهده نشده و هیچ گونه موردی که موجب مرگ، کما، فلج شدگی یا خونریزی گوارشی نداشته‌اند.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، علیرغم اینکه حتی دستگاه‌های مسئول خارج از استان با تمام امکانات تخصصی و فوق تخصصی درقم حضور یافتند اما هنوز به عامل مشخصی درخصوص این حوادث دست نیافته‌ایم.

مدیرعامل آتش نشانی قم نیز با رد هرگونه مسمومیت دانش آموزان توسط گاز آمونیاک اظهار کرده که با بررسی های انجام شده، مسمومیت دانش آموزان توسط آمونیاک تایید نمی‌شود.

بررسی آتش‌نشانی از مدارس قم ادامه دارد

عباس جعفری به ایرنا گفته، براساس مصوبات آخرین جلسه مدیریت بحران استان مقرر شد سازمان آتش نشانی، مدارس را از نظر ایمنی بررسی کند که از روز سه‌شنبه تا پنج‌شنبه ۱۱۵ مدرسه از لحاظ گازهای ضد حریق و ضد انفجار و موتورخانه‌های مدارس بررسی شده که تاکنون به مورد خاصی دست نیافته‌ایم.

براساس اظهارات مدیرعامل آتش نشانی قم، کارشناسان آتش نشانی در مدارس چهار گاز CO ، CO۲، اسید سولفوریک و اکسیژن را بررسی می‌کنند که بررسی بقیه مدارس توسط آتش‌نشانی در روزهای آینده ادامه خواهد یافت.

مدارس استان قم در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 18 و 19 بهمن تعطیل شد، در این میان کلاس‌های دو مدرسه این شهر از ماه آذر تاکنون به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود. 

براساس پیگیری‌های اکوایران، تعداد مدارس درگیر این مشکل طبق آمارهای اعلامی از رسانه‌های قم و بررسی اعلامی بیش از تعداد رسمی است. 

نکته‌ مهمی که مطرح می‌شود این است که تقریباً تمام مدارسی که دانش‌آموزان آنها دچار مسمومیت شده‌اند دبیرستان و هنرستان دخترانه هستند. 

این در حالیست که بازار شایعات و اخبار غیررسمی متاثر از ترس دانش‌آموزان و والدین در شهر قم داغ شده و هرکس روایت متفاوت و بعضاً ترسناکی را بیان می‌کند. 

مسئولان امنیتی استان قم از جمله استاندار و معاون امنیتی استاندار تاکنون سکوت کردند و پیگیری‌های اکوایران از استانداری قم و آموزش و پرورش استان نیز به نتیجه نرسیده است. 

مسمومیت‌های تلخ و مشکوک در مدارس استان قم افراد را یاد ماجرای اسیدپاشی‌های اصفهان می‌اندازد که تا الان تکلیف پرونده آن مشخص نشده و قربانیان همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.