به گزارش اکوایران؛ با این تصویب لایحه سنای آمریکا می توان به این نکته اشاره کرد که بایدن در اجرای سیاست هایش برای مقابله با سیاست های توسعه ای چین جدی تر شده  و سعی دارد تا گام های جدی تری به منظور تقویت تکنولوژی این کشور و تضعیف چین بردارد.

طی سالهای اخیر چین به منظور توسعه روابط خود با کشورهای منطقه و کاهش وابستگی به آمریکا دست به اقدامات گشترده ای زده است، پیمان شانگهای یکی از گام های چین محسوب می شود. این سازمان در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد و پس از آن کشورهای دیگری نیز به این پیمان پیوستند؛ پیمانی که می تواند وابستگی چین به آمریکا را از بین ببرد. با این شرایط بایدن سعی دارد مانند ترامپ از افزایش نفوذ چین در دنیا بکاهد و  سنای آمریکا نیز سعی دارد با تصویب لایحه 280 میلیاردی برنامه سیاست های صنعتی این کشور را تدوین کند.

آمریکا به دنبال تقویت  

براساس طرح سنای آمریکا لایحه ۲۸۰میلیارد دلاری را با هدف تقویت تولید و برتری تکنولوژیک آمریکا برای مقابله با چین تصویب کرد. تصویب این لایحه نماد مهمترین مداخله دولت در سیاست صنعتی در دهه‌های اخیر است. این لایحه با ۶۴رای موافق در برابر ۳۳رای مخالف به تصویب رسید و ۱۷سناتور جمهوری‌خواه به آن رای موافق دادند. حمایت دوحزبی قاطع نشان داد که چگونه رقابت تجاری و نظامی با پکن، همچنین وعده هزاران شغل جدید در آمریکا، به‌طور چشمگیری الگوهای قدیمی کنش حزبی را تغییر داده است. جمهورخواهانی که زمانی از مداخله دولت در بازارها اجتناب می‌کردند و دموکرات‌هایی که در برابر حمایت از شرکت‌های بزرگ مقاومت می‌کردند، در این لایحه بر سر مداخله دولت و حمایت از شرکت‌های بزرگ به هم نزدیک شدند.

این قانون بعدا از سوی مجلس نمایندگان مورد بررسی قرار خواهد گرفت، جاییکه انتظار می‌رود با حمایت جمهوری‌خواهان تصویب شود. این لایحه که در قالب همگرایی سیاست‌های اقتصادی و امنیت ملی ارائه شده است، ۵۲میلیارد دلار یارانه و اعتبار مالیاتی اضافی را به شرکت‌های تولیدکننده تراشه در ایالات متحده ارائه می‌کند. همچنین ۲۰۰میلیارد دلار برای تحقیقات علمی، به‌ویژه در زمینه هوش مصنوعی، رباتیک، محاسبات کوانتومی و انواع فناوری‌های دیگر اختصاص می‌دهد. افزون بر این، در قالب این لایحه ۱۰میلیارد دلار در اختیار وزارت بازرگانی قرار می‌گیرد تا آن را در قالب یارانه به شرکت‌های تولیدکننده تراشه‌ها، همچنین برای ایجاد ۲۰هاب فناوری منطقه‌ای در سراسر کشور اختصاص دهد. این لایحه میلیاردها دلار را به وزارت انرژی و بنیاد ملی علوم اختصاص خواهد داد تا برنامه‌های تحقیق و توسعه را به سمت تولید نیمه‌هادی‌های پیشرفته هدایت کند.

بر اساس تحلیلی که مرکز پژوهش‌های اتاق ایران بسیاری از سناتورها، از جمله جمهوری ‌خواهان، این قانون را گامی حیاتی برای تقویت توانایی‌های تولید نیمه رساناها در آمریکا می‌دانند. این کشور در حوزه نیمه‌رساناها به شدت به کشورهای دیگر و به‌ویژه چین متکی شده است. دولت بایدن انتظار دارد با یارانه‌هایی که به شرکت‌های تولید تراشه ارائه خواهد شد، در کوتاه‌مدت ده‌ها هزار شغل ایجاد کند. شرکت‌های تولیدکننده متعهد شده‌اند کارخانه‌های جدیدی احداث کنند یا کارخانه‌های موجود را در اوهایو، تگزاس، آریزونا، آیداهو و نیویورک را توسعه دهند.

سیاستگذاری جدید صنعتی

  سیاستگذاری جدید صنعتی ایالات متحده به‌طور فزاینده مداخله دولت و توزیع یارانه‌ها را در خود دارد که نشانه‌ای از دوره‌ای جدید در اقتصاد جهانی است؛ دوره‌ای که حتی دولت‌های حداقلی همچون ایالات متحده که به‌طور تاریخی تمایلی به مداخله در بازار نداشته‌اند، به مداخله روی می‌آورند. سرمایه‌داری دولتی چین و حمایت یارانه‌ای سنگین این کشور از شرکت‌های چینی در داخل و خارج و نیز رقابت فزاینده آمریکا و چین از مهمترین عوامل تغییر در سیاست‌های صنعتی و تجاری آمریکا و طیف روبه افزایشی از کشورهای غربی‌ است.