به گزارش اکوایران؛ تازه ترین گزارشها از وضعیت تولید فولاد ایران در پنج ماه گذشته از سال جاری نشان می دهد با وجود افزایش میزان تولید، صادرات این کالا کاهش یافته است.

کاهش صادرات محصولات فولادی ایران از ابتدای سال جاری استارت خورد، تحلیلگران دلیل کاهش صادرات فولاد ایران را به فروش زیر قیمت فولاد روسیه در بازارهای جهانی و آغاز دوباره قرنطینه در چین نسبت داده اند. در سال های گذشته فعالان بخش معدن تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اصلاح قیمت فولاد را از دلایل عمده در کاهش صادرات اعلام کردند. اما در تیرماه امسال، مسئولان وزارت صمت از افت قیمت فولاد در بازار های جهانی و تلاش تولیدکنندگان برای فروش فولاد در بازار داخلی خبر داده اند.

براساس گزارش منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تولیدکنندگان ایرانی تا پایان مردادماه سال 1401، پنج میلیون و 181 هزارتن فولاد تولید کرده اند. این رقم نسبت به میزان تولید فولاد در پنج ماه نخست سال 1400، رشد 21 درصدی را نشان می دهد. تا پایان مردادماه سال 1400، فولادسازان  ایرانی 4 میلیون و 296 هزار تن فولاد تولید کرده بودند.

رشد تولید فولاد در مدت زمان مورد بررسی در حالی است که با این وجود، آمار صادرات فولاد ایران یعنی فولاد میانی و محصولات فولادی، در پنج ماه نخست سال 1401، به 3 میلیون و 644 هزارتن می رسد که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، 18.6 درصد کاهش یافته است. هم چنین در این بازه زمانی، صادرات محصولات فولادی ایران با 17 درصد کاهش نسبت به سال گذشته، یک میلیون و 166 هزار تن گزارش شده است.

در ۵ ماهه نخست سال جاری، صادرات فولاد میانی کشور، ۲ میلیون و ۴۷۸ هزار تن بوده که کاهش ۲۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. از صادرات فولاد میانی، سهم صادرات بیلت و بلوم در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، ۱ میلیون و ۸۱۷ هزار تن، و سهم صادرات اسلب، ۶۶۱ هزار تن بوده است. در ۵ ماهه نخست سال جاری، صادرات اسلب کاهش ۳۶ درصدی را تجربه کرده است و صادرات بیلت و بلوم نیز ۱۱ درصد کاهش یافته است.

هم چنین از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، ۱ میلیون و ۱۸ هزار تن بوده و صادرات این مقاطع در ۵ ماهه نخست سال جاری، ۱۰ درصد کاهش یافته است. صادرات میلگرد که بیشترین سهم را از میان صادرات کل محصولات فولادی دارد، در ۵ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش یافته است و به ۹۲۳ هزار تن رسیده است.

صادرات مقاطع تخت فولادی هم با کاهش ۴۴ درصدی به ۱۴۸ هزار تن رسیده است. هم چنین در ۵ ماهه نخست امسال صادرات آهن اسفنجی ۲۱۳ هزار تن بوده بوده است که کاهش ۵۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

وضعیت واردات فولاد

آمارها نشان می دهد واردات کل مقاطع طویل فولادی به ایران هم با افت 3 درصدی در پنج ماه نخست سال 1401 انجام شده است. در بین محصولات فولادی، واردات تیرآهن 29 درصد کاهش یافته و نبشی، ناودانی و سایر مقاطع 7 درصد کمتر از بازه زمانی مشابه در سال گذشته وارد شده است.

هم چنین واردات مقاطع تخت فولادی به ایران  18 درصد کمتر از سال گذشه گزارش شده است و واردات کل محصولات فولادی با کاهش 16 درصدی انجام شده است.