به گزارش اکوایران، نشت گاز حوالی ساعت 21 شب گذشته، 31 مهر ماه 1403، در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ معدنجو طبس موجب انفجار شد. گفته می‌شود انفجار در معدن به صورت آتش‌سوزی یا تخریب دیواره‌‌های شدید نبوده، بلکه تصاعد گاز متان در تونل‌ها موجب خفگی نیروها در معدن زغال‌سنگ شده است.

در پی این حادثه در معدن طبس سه روز ‌در خراسان جنوبی عزای عمومی اعلام شد.

براساس اعلام فرماندار طبس تعداد فوتی‌های این حادثه تاکنون به 50 نفر رسیده است و 17 نفر هم در این حادثه مصدوم شده‌اند. البته مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت که به دلیل نشست گاز متان در دو تونل معدن، احتمال افزایش فوتی‌ها و مصدومان حادثه معدن زیاد است.

رئیس جمعیت هلال احمر از پایدار بودن حال عمومى بیشتر مصدومان خبر داد. او همچنین از محبوس بودن ١٧ نفر در معدن طبس خبر داد و تاکید کرد که ١١ مصدوم هم اکنون در بیمارستان بسترى و بقیه ترخیص شدند.

عدم دسترسی به محبوسان بلوک C معدن طبس

ساعاتی پیش استاندار خراسان جنوبی هم اعلام کرد که تیم‌های امدادی استان آماده آغاز امدادرسانی به ۲۲ کارگر گرفتار در بلوک C معدن طبس هستند.

او توضیح داد:«شاهد تراکم فراوان گاز متان در بلوک C هستیم و سعی گروه امداد بر این است با ایجاد کانالی وارد این بلوک شده و کار امداد و نجات را انجام دهند.»

اما اکنون منابع کارگری در معدن زغال سنگ طبس می‌گویند که همه نیروهای امدادرسان، بدون وقفه مشغول کار در بلوک C هستند با این وجود، هنوز نتوانسته‌ایم به محبوسان دسترسی داشته‌باشیم. در بلوک C تراکم گاز متان بسیار زیاد است و به نظر می‌رسد تا پایان امروز وضعیت آن مشخص می‌شود. 

محمد اتابک، وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در پی این حادثه اعلام کرد:« حادثه معدن طبس را به خانواده متوفیان تسلیت عرض می‌کنم. برای پیگیری و بررسی موضوع عازم طبس هستم و بعد از بررسی‌ها اطلاعات تکمیلی اعلام می‌شود.» او وارد طبس شد و شخصا به معدن ذغال سنگ رفت تا بر روند عملیات خارج سازی اجساد نظارت کند.

اتابک درباره جزئیات این حادثه توضیح داد:«‌کارهای شرکت خصوصی که این معدن زغال‌سنگ را بر‌عهده دارد‌، در دست بررسی است؛ در شرایط پیش آمده نیاز است یک گروه کارشناسی کامل این حادثه را مورد بررسی قرار دهند. قبل از هرگونه اظهارنظری باید کارشناسان نحوه وقوع این حادثه و مسائلی که باعث انفجار در معدن زغال‌ سنگ شرکت معدنجو طبس شده را بررسی کرده و نظر خود را اعلام کنند.»

او افزود:«ایمنی این معدن هم توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اکنون اصل موضوع تخلیه و رسیدگی به حادثه معدن طبس است که باید انجام شود.»

وزیر صمت از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی علت وقوع این حادثه خبر داد و گفت که ایمن سازی برای افرادی که امکان حضور در معدن را داشته باشند در حال انجام است تا بتوانند خارج شوند

وزیر کشور عازم طبس شد

اسکندر مومنی،‌ وزیر کشور هم در محل حادثه حضور یافت. او در معدن طبس در جمع خبرنگاران توضیح داد:«متراکم شدن گاز باعث انفجار در معدن زغالسنگ طبس شده است. باید زودتر به آنجا برویم و موضوع را پیگیری کنیم.»

شناسایی خاطیان حادثه معدن در دستور کار مجلس

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در صفحه ایکس(توییتر) نوشت:

«‌حادثه تلخ معدن طبس قلب همه ما را به درد آورده. تکرار چندباره این حوادث تأسف‌آور است.

‌با توجه به ابعاد گسترده حادثه، دکتر نیکزاد به عنوان نماینده ویژه اینجانب مأموریت یافتند تا با حضور در محل، بر روند اخذ تصمیمات فوری نظارت کنند. شناسایی عوامل و خاطیان در دستور کار مجلس است.»

دستور ویژه رئیس جمهور برای رسیدگی

الیاس حضرتی در تماس تلفنی با جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی آخرین وضعیت انفجار در معدن معدنجوی را بررسی کرد. حضرتی همچنین از دستور ویژه رئیس جمهور برای رسیدگی به این حادثه خبر داد و گفت: «وزرای کار و صنعت، معدن، تجارت نیز با دستور رئیس جمهور به خراسان جنوبی اعزام شدند تا جلسات مرتبط را برگزار کنند. همچنین نیروهای هلال احمر، اورژانس و ... نیز در محل به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. وزیر کشور نیز پیگیر موضوع بوده و دستورات لازم را در این  خصوص صادر کرده است.»

او با بیان اینکه رئیس جمهور دستور ویژه‌ای را برای رسیدگی به مصدومان و خانواده آنان و همچنین خانواده جانباختگان صادر کرده است، گفت: «پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد. همچنین از سوی دکتر پزشکیان تاکید شد که علت این حادثه به‌طور دقیق بررسی و اعلام شده و با مقصران احتمالی این حادثه نیز به طور قاطع برخورد شود.»

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پایان با تسلیت به خانواده جانباختگان این حادثه و مردم گفت:«لازم است تمامی امکانات در این خصوص مورد استفاده قرار بگیرد.»

واکنش رئیس جمهور به حادثه معدن طبس

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور امروز پیش از سفر خود به نیویورک به حادثه شب گذشته اشاره کرد و گفت:«با خبر شدیم معدنی واقع در طبس منفجر شده و تعدادی از عزیزان کشور در آنجا جانشان را از دست دادند. خدمت خانواده عزیز این جانباختگان تسلیت می‌گویم.»

او در ادامه افزود:«این روند درسی شود که چنین اتفاقات رخ ندهد. تصور می‌کنم که می‌توانیم پیشگیری کنیم. باید معادن استاندارد شود تا دیگر این اتفاقات رخ ندهد. ما تمام تلاش خود را برای پشتیبانی از خانواده‌های جانباختگان انجام خواهیم داد.»

ماموریت قالیباف به کمیسیون صنایع برای حادثه معدن 

سخنگوی هیات رئیسه مجلس اعلام کرد:«به دنبال انفجار در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس، رئیس مجلس به کمیسیون صنایع و معادن مجلس دستور پیگیری جدی و ویژه این حادثه را داده است.»

تاکید عارف بر پیگیری فوری وضعیت معدن طبس

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور، در تماس های تلفنی جداگانه با وزرای صمت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندار خراسان جنوبی و رئیس جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت مجروحان حادثه انفجار معدن معدنجوی طبس را پیگیری کرد.

در این تماس های تلفنی جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی، سیدمحمداتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیر حسین کلیوند رئیس جمعیت هلال احمر ضمن تشریح زوایای حادثه رخ داده در معدن معدنجوی طبس و ارائه آخرین آمار جانباختگان و خسارت های مادی وارد شده، از تلاش های حداکثری همه بخش ها برای زنده یافتن سایر معدن کاران خبردادند.

اطلاعیه وزارت کار درباره حادثه معدن زغال‌سنگ در طبس 

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروز حادثه تلخ انتشار گاز و جان باختن شماری از کارگران معدن زغال‌سنگ معدنجو در طبس را به خانواده حادثه‌دیدگان و هموطنان تسلیت گفت.

در پی بروز این حادثه، احمد میدری، وزیر کار به «علی‌حسین رعیتی‌فرد»، معاون روابط کار این وزارتخانه ماموریت داد تا برای بررسی علل بروز حادثه به این منطقه سفر کند.  میدری همچنین امروز یکشنبه اول مهرماه به محل حادثه سفر می‌کند. تا لحظه تنظیم این اطلاعیه پیکر ۲۸ تن از معدن خارج شده است. وزارت کار به جامعه کارگری و هموطنان اطمینان می‌دهد که گزارش دقیقی از دلایل حادثه و تقصیر یا قصورهای احتمالی در زمینه رعایت اصول ایمنی معدن تهیه و منتشر کند.

پیگیری قضایی دادستان خراسان جنوبی برای برخورد با قصور و ترک فعل‌

نسائی زهان، دادستان مرکز استان خراسان جنوبی گفت:«انفجار در عمق زمین رخ داده است و منجر به بسته شدن راه‌ها و تجمع گاز شده است به همین دلیل افرادی هم که برای امدادرسانی در محل حاضر شده‌اند دچار آسیب می‌شوند به همین دلیل دستور داده شده است امدادرسانی به گونه‌ای انجام شود که کمترین آسیب به امدادگران وارد شود و حادثه جدیدی رخ ندهد.»

او ادامه داد:«در حال حاضر اولویت امدادرسانی به مجروحان و خارج کردن افراد از زیر آوار است، اما یقینا به قصور و تقصیر عوامل مربوطه رسیدگی و با ترک فعل‌های رخ داده شده در این زمینه برخورد می‌شود.»

نیکزاد نماینده ویژه بررسی ابعاد حادثه انفجار معدن طبس

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی از حضور علی نیکزاد، نایب رییس بهارستان به عنوان نماینده ویژه او در محل حادثه انفجار معدن طبس خبر داد و گفت که نیکزاد با حضور در محل حادثه بر روند اخذ تصمیمات فوری نظارت می‌کند.