به گزارش اکوایران- متوسط قیمت دلار متشکل و سنا در هفته اخیر تغییراتی منفی را به ثبت رساند. قیمت دلار متشکل 373 تومان، معادل 1.4 درصد نسبت به هفته گذشته افت کرد و روی 25 هزار و 505 تومان قرار گرفت. قیمت دلار سنا نیز در این هفته 519 تومان معادل حدود 2 درصد نسبت به هفته گذشته پایین آمد و با ورود به کانال 25 هزار تومان روی 25 هزار و 731 تومان ایستاد.

a

تغییرات قیمتی یورو متشکل و سنا نیز در هفته اخیر منفی بود. قیمت یورو متشکل در این هفته 355 تومان از هفته گذشته پایین‌تر بود و 28 هزار و 892 تومان محاسبه می‌شد. قیمت یورو سنا نیز با ثبت افت 332 تومانی در این هفته روی 29 هزار و 43 تومان قرار گرفت.

b

منابع ارزی، احیای برجام و روند قیمتی دلار

برخی معتقدند مذاکرات احیای برجام به نقطه حساسی رسیده است و حصول توافق یا منتفی شدن آن برای همیشه محتمل است. در این شرایط ایران مدعی است در مورد راه‌های فروش نفت و وارد کردن ارز حاصل از فروش نفت به کشور پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

واکنش قیمت دلار به روند مذاکرات در این هفته احساسی و شدید نبود و مذاکرات نتوانست به بازار شوک وارد کند و قیمت‌ها را از حالت تعادل خارج کند. طرفین مذاکره‌کننده در مورد طولانی شدن روند مذاکرات و سرعت کم پیشرفت اظهار نگرانی می‌کنند، اما این مسئله هنوز به یک نیروی صعودی تاثیرگذار برای قیمت دلار تبدیل نشده است.

اگر امید به حصول توافق قیمت دلار را در سطوح کنونی نگه داشته باشد، می‌توان انتظار داشت که قیمت دلار با منتفی شدن توافق جهش کند، اما یک مسئله دیگر این است که دلار در بازار متشکل به صورت معناداری ارزان‌تر از بازار آزاد عرضه می‌شود و رئیس کل بانک مرکزی نیز مدعی است وضعیت تامین ارز نسبت به سال گذشته بهتر است. با این وجود برای فعالان بازار باور این مسئله که قیمت دلار با منتفی شدن توافق دچار شوک مثبت نشود دشوار است.