به گزارش اکوایران، طلا در آخرین روز هفته مجددا به بالای مرز 1960 دلار برگشت، تا نشان دهد در حال حاضر جنگ اوکراین سبب شده است تا زور عوامل صعودی به عوامل نزولی بچربد. طلا در هفته ای که گذشت بیش از 4 درصد افزایش قیمت داشت. بازدهی هفتگی که در دو سال اخیر بی سابقه بوده است. همچنین جنگ در اوکراین سبب شد تا ترس از اختلال عرضه پالادیوم بهترین هفته این فلز را از ماه مارچ 2020 رقم بزند.

روسیه 40 درصد از این کاتالیزور مورد استفاده در صنعت خودروسازی را تولید میکند و به همین دلیل نیز ترس از دست دادن 40 درصد از طرفیت تولید سبب افزایش 26 درصدی قیمت پالادیوم طی یک هفته شده است.

تقریبا در حال حاضر بازارها باور کرده اند که روسیه دست از اقدامات نظامی خود برنخواهد داشت و حتی فعلا چشم اندازی برای کاهش آن نیز وجود ندارد، به همین دلیل سخت تر شدن تحریم ها قابل پیش بینی است و از این کانال نیز کار کسب و کارهای مرتبط برای دسترسی به پالادیوم نیز مشکل خواهد شد.

طلا نیز به دلیل بحران بوجود آمده پشتیانی محکمی از سوی جنگ برای افزایش قیمت احساس می کند. افزایش قیمت طلا فقط و فقط به دلیل نقش سنتی فلز زرد به عنوان پناه گاه امن سرمایه در مواقع بحران نیست. بلکه در حال حاضر این جنگ ارتباط بسیار زیادی با افزایش تورم، اختلال در رشد اقتصادی و همچنین واکنش بانک های مرکزی دارد. موضوعاتی که هر کدام به طور جداگانه می تواند به عنوان پشتیبان صعودی طلا محسوب شود.