به گزارش اکوایران، در دقایق پایانی روز شنبه، برخی کانال های تلگرامی از یک فایلی رونمایی کردند که چفت و بست یک لایحه بودجه را داشت؛ یک ماده واحده با 20 تبصره. جالب اینکه هر تبصره یک سرفصل کلی را نمایندگی می کند؛ از «نفت و روابط مالی آن با دولت» تا «منابع انسانی دولت». پیگیری های «اکوایران» حاکی از آن است اغلب بندهای این لایحه، با آنچه که امروز رئیس جمهور تقدیم رئیس مجلس می کند، همخوانی دارد. 

وضعیت فروش نفت

در مورد ارقام کلان، روایت ها متفاوت است. خبرگزاری فارس مدعی شده که واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (درآمدهای حاصل از فروش نفت و میعانات گازی) معادل 307 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 1401 در نظر گرفته شده است. اما در لایحه بودجه ای که در فضای مجازی می چرخد، سقف حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز بیش از 381 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. از طرفی یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس سهم فروش نفت را معادل 400 هزار میلیارد تومان اعلام کرده که نزدیک به اعدادی است که در فایل شبانه درج شده بود. 

منابع عمومی بودجه نیز به نظر در محدوده 1370 هزار میلیارد تومان قرار دارد که نسبت به سال قبل، تنها 7 درصد منبسط شده است. این یعنی دولت با توجه به شرایط تورمی، یک سیاست انقباض مالی را برای سال آتی طراحی کرده است. البته باید توجه شود که رقم مندرج در بودجه 1400 با کسری شدیدی روبرو شده که هم اکنون دولت سیزدهم نیز با آن دست و پنجه نرم می کند. 

10 نکته از دل بودجه

اول مجوز فروش نفت به نیروهای مسلح

دولت مکلف شده از طریق شرکت ملی نفت ایران در خصوص برنامه تقویت بنیه دفاعی تا مبلغ 4.5 میلیارد یورو از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی به نیروهای مسلح بر اساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران تسویه کند.

دوم:رقیب جدید برای بانک مرکزی در فروش ارز دولتی

به دولت اجازه داده شده تا بخشی از منابع ارزی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و فرآورده های نفتی را از طریق بانک ملی ایران به فروش برساند و منابع حاصل از آن را به حساب های مربوط به خزانه داری کل کشور واریز کند. 

سوم:پیش بینی ۲۶ میلیارد یورو فایناس

در بند الف تبصره 3 لایحه بودجه، در سال 1401 سقف تسهیلات تامین مالی خارجی(فاینانس) برای طرح های دولتی و غیردولتی معادل ریالی 26 میلیارد یورو در نظر گرفته شده است. 

این پیش بینی دولت، به این معنی است که باید گشایش قابل توجهی در رابطه با دنیا رخ دهد. 

چهارم:مجوز دریافت دو‌میلیارد یورو کمک‌ بلاعوض از موسسات بین المللی

به دولت اجازه داده شده تا سقف 2 میلیارد یورو کمک های بلاعوض بین المللی از سوی موسسات و سازمان های بین المللی برای جلوگیری از حوادثی مثل زلزله، سیل و همچنین اجرای طرح های توسعه ای و زیربنایی کشور را دریافت و پس از تسعیر و واریز به خزانه داری کل کشور صرف های مرتبط کند.

پنجم:افزایش ۱۵ درصدی بهای اب بیشتر از الگوی مصرف

وزارت نیرو مکلف شده از طریق شرکت های آب و فاضلاب استانی سراسر کشور به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تعیین شده توسط هیات وزیران، 15 درصد نرخ آب بها را افزایش بدهد و از مشترکان آب شهری دریافت و به خزانه داری کل کشور واریز کند.

ششم:عوارض سه تومانی زدن پیامک

دولت پیشنهاد داده که اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیاک، مبلغ 30 ریال از استفاده کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب درآمد عمومی خزانه داری کل کشور واریز کنند.

هفتم:افزایش حقوق 10 درصدی

دولت افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان را به طور میانگین 10 درصد دیده است. همچنین در مورد افرادی که طبق قانون کار در وزارتخانه ها و شرکت های دولتی مشغول به کار هستند، رشد حقوق معادل 3 درصد به علاوه 533 هزار تومان در نظر گرفته شده است. 

هشتم؛ حذف معافیت مالیاتی موسسات کنکور

بر اساس پیش نویس لایحه دولت، معافیت های مالیاتی موسسات کنکور دانشگاه ها حذف می شود. 

نهم؛ حداقل حقوق 1401

حداقل حقوق کارکنان دولت و بازنشسته ها برای سال آینده، 4 میلیون و 500 هزار تومان پیش بینی شده است. 

دهم؛ سقف معافیت مالیاتی

سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولتی و غیردولتی معادل 60 میلیون تومان حقوق در سال است. یعنی افرادی که در سال آینده تا 5 میلیون تومان حقوق می گیرند، از پرداخت مالیات معاف هستند.