مطالعاتی اخیراً در وزارت راه و شهرسازی -در حوزه اقتصاد مسکن- انجام شده است که بخشی از نتایج آن، پاسخ این پرسش را می دهد.

پروانه اصلانی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن، با حضور در برنامه متراژ، ضمن تشریح ابعاد این تفاوت قدرت خرید، به بخش های دیگر این مطالعه نیز پرداخت.

بررسی ها نشان می دهد که سطح پایین ارزش ریال در برابر دلار باعث شده تا سطح قیمت مسکن در شهر تهران چنانچه با دلار محاسبه شود،‌ بسیار کمتر از سطح میانگین قیمت خانه و آپارتمان در خیلی از کشورها باشد.

به بیان ساده تر، قدرت خرید دلار به قدری در بازار مسکن کشورمان بالاست که یک نفر با بودجه دلاری می تواند با هزینه ای کمتر نسبت به بازار مسکن اروپا و آمریکا، آپارتمان خریداری کند.

در حال حاضر متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران براساس دلار، زیر ۹۰۰ دلار است. این در حالی است که در اروپا، متوسط قیمت خیلی بالاتر از ۳ هزار دلار برآورد می شود. در آمریکا نیز این رقم بالای ۲ هزار دلار است.

اما این مقایسه نباید منجر به یک نتیجه گیری سطحی شود!

برداشت سطحی از دسترسی راحت به آپارتمان با بودجه دلاری در تهران آن است که تصور کنیم «امکان خانه دار شدن در کشورمان خیلی ساده تر از دیگر کشورهاست». 

اما نموداری که در برنامه متراژ، اطلاعات بیشتری درباره این مقایسه نشان می دهد، حکایت از آن دارد که یک فرق اساسی بین بازار مسکن ایران با کشورهای همسایه و اروپایی وجود دارد و آن «درآمد سرانه بالای خانوارها در دیگر کشورها در مقایسه با خانوارهای ایرانی» است که اجازه می دهد در آنجا، امکان پس انداز بوجود بیاید. یک تفاوت دیگری هم هست. جزئیات تحلیلی این موضوع را در برنامه متراژ ببینید.