به گزارش اکو ایران ،چند ماه پیش بود که یک عضو شورای شهر تهران روایت کرد که مقابل چشمانش نرده های یک سمت پل هوایی را بردند .علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران  به وجود معتادان متجاهر در مسیر خط ۹ اتوبوس‌های تندرو، اشاره کرد وگفت  در طول مسیر نیز چیزی که به کرات قابل مشاهده بود، حضور معتادان در میانه بزرگراه امام علی (ع) بود. این مسئله علاوه بر اینکه باعث بروز سوانحی مانند تصادف با اتوبوس‌ها می‌شود، امنیت را از ایستگاه‌ها به حداقل رسانده و غارت اموال ایستگاه‌هایی که با هزینه بیت المال ساخته شده را به همراه دارد و اکنون این ایستگاه‌ها نگهداشت خوبی نمی‌شود، در زمانی که ما در محل حاضر بودیم نرده‌های یک سمت پل هوایی به سرقت رفته بود که با همت عالی معتادان درحال جا به جایی بود.

به نظر می رسد این روزها تجهیزات فلزی شهری خریدارزیاد دارد و هر چه به دست سارقان برسد می برند از پیچ‌ومهره گاردریل گرفته تا تابلو و درِ داخل اتوبوس، پشت‌سری صندلی‌ها و قطعات فلزی درون اتوبوس    .

سرقت تجهیزات شهری اتفاق تازه‌ای نیست. دزدی دیوار‌های صوتی بزرگراه‌ها، کابل‌های برق، مجسمه‌های شهری، سطل‌های زباله و.. سال‌هاست که رخ می‌دهد، اما دور تند این دزدی‌ها در ماه‌های اخیر باعث توجه دوباره به این موضوع شده است.

هفته پیش هم  معاون پلیس راهور تهران نیز از سقوط پنج تیر چراغ برق اتوبان آزادگان خبر داد و اعلام کرد سارقان پیچ و مهره‌های چراغ را سرقت کردند و ۵ تیر در وسط و کنار اتوبان واژگون شدند.

 سال گذشته حسین رحیمی در مورد سرقت وسایل و تجهیزات شهری از جمله مجسمه‌ها، دیواره‌های صوتی و... گفته بود: باند هشت‌نفره‌ای را که اقدام به سرقت حدود ۴۴ تابلو، تصویر و المان شهری کرده بودند، منهدم کرده و کسانی که دیواره‌های صورتی را نیز ربوده بودند، دستگیر و منهدم شدند؛ باید اعلام کنم متأسفانه برخی از آن‌ها از پیمانکاران شهری هستند.

 دهم بهمن ماه امسال  هم  ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران از سرقت عجیب یک پل در بزرگراه شهید همدانی خبر داد و از وقوع آن ابراز تعجب کرد. او که در صحن شورای شهر تهران صحبت می‌کرد، گفته بود: «حدود یک ماه پیش سرقت عجیبی در مسیر بزرگراه  شهید همدانی و حکیم رخ داد که تاکنون هیچ اطلاع رسانی دقیقی از ابعاد این سرقت صورت نگرفته است. این سرقت شامل سرقت ورق‌های فولادی و سنگین وزنی که با برنامه ریزی و حساب‌شده اتفاق افتاده، عملا تردد را غیر قابل ممکن کرده است. این سرقت نیاز به خودرو، کارگروهی و ابزار و لوازم برای باز کردن صدها پیچ فولادی بزرگ و کار طولانی مدت داشته است. عدم حفاظت از سازه‌های سنگین شهر به صورت آنلاین از طریق دوربین‌های نظارت ترافیکی، یکی از دلایل وقوع آن است.» پلیس مدتی بعد اعلام کرد که  با دستگیری سارقان پل مشخص شد که از پیمانکاران همان پل بودند. به تازگی معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران هم به سرقت های عجیب تجهیزات شهری واکنش نشان داده است .

محسن نایبی درباره سرقت تجهیزات شهری همچون پیچ تیرهای چراغ برق بزرگراه ها به ایسنا گفته است که : گزارشات موضوع سرقت تجهیزات شهری اخیرا و به تازگی رسیده است و بر همین اساس مسئله در مجموعه انتظامی و توسط دوستان ناجا درحال پیگیری است و به محض تکمیل گزارش ها استانداری تهران برای پیگیری به موضوع ورود پیدا خواهد کرد.

وی درباره افزایش این گونه از سرقت ها و لزوم اتخاذ راهکار اجرایی برای کاهش آنها از سوی استانداری تهران گفت: حتما و پس از تکمیل راهکارهای اجرایی بررسی خواهد شد. فرمانداران در شهرستانهای مختلف باید بررسی موضوع سرقت تجهیزات شهری را در دستور کار خود قرار دهند و برای این مسئله راهکار موثر اجرایی اتخاذ کنند.

 از سوی دیگر این موضوع در جلسات مرتبط انتظامی و جلسات شورای تامین مطرح و بررسی و پیگیری خواهد شد و نتایج آن نیز به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

آمار دقیقی از میزان سرقت تجهیزات شهری وجود ندارد .چند ماه پیش ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در این رابطه گفته بود: به‌طور متوسط هر‌شب دست‌کم ۵۰۰ سرقت تجهیزات شهری در سطح شهر تهران داریم؛ دزدی‌های کوچکی مانند بردن دریچه‌های فاضلاب، یا سرقت گاردریل بزرگراه‌ها، چراغ‌های پارک یا المان‌های ترافیکی، تابلو‌های راهنمایی‌ورانندگی و... این دزدی‌های خرد آن‌قدر زیاد شده که پیگیری آن دشوار شده است؛ مگر مواردی که به‌صورت باندی انجام می‌شود که پیگیری می‌شود، در غیر این صورت پیگیری‌ها برای پیدا‌کردن سارقان به نتیجه نمی‌رسد و متأسفانه بسیاری از این سرقت‌ها توسط معتادان متجاهر انجام می‌شود.

او معتقد است : بخشی از افزایش دزدی‌های خرد تجهیزات شهری به دلیل افزایش فشار‌های اقتصادی است که برخی مجبور به این نوع دزدی‌ها می‌شوند و تا زمانی که وضعیت معیشتی مردم این‌گونه است هم شاهد این نوع سرقت‌ها خواهیم بود.

 اما ،اصغر عطایی ،مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران آمار متفاوتی از سرقت های تجهیزات شهری داده است . او گفته که سرقت تجهیزات شهری نسبت به گذشته کم‌تر شده است و بیشتر در مناطق خلوت که تردد کم است، سرقت‌ها رخ می‌دهد.

او به نقش شهروندان درنظارت بر تجهیزات شهری تاکید کرده و گفته است کلیه فعالیت‌های شهرداری تهران از محل عوارضی است که شهروندان می‌پردازند؛ یعنی همه مبلمان و المان‌های شهری به‌طور مستقیم متعلق به خود مردم است. شهرداری توسط عوارضی که مردم می‌دهند مبلمان و تأسیسات شهری را تهیه می‌کند. بنابراین صاحب اصلی اینها مردم و شهروندان هستند و همان قدر که عوامل شهرداری باید از آن‌ها حفاظت کنند، شهروندان هم می‌توانند در این بخش به شهرداری کمک اساسی کنند و در صورت مشاهده چنین تخلفاتی به نیروهایی که مسئولیت امنیت شهر را بر عهده دارند یا نیروهای شهرداری گزارش دهند،در مقطعی این موارد خیلی زیاد شده بود ولی با همکاری و همراهی عوامل شهرداری و دستگاه‌هایی که وظیفه تأمین امنیت را دارند، این موارد به شدت گذشته نیست.

عطایی با بیان اینکه سرقت از تجهیزات شهری در مرکز شهر و مکان‌هایی که رفت و آمد مردم صورت می‌گیرد کمتر اتفاق می‌افتد، گفت :در مکان‌های خلوت مثل پل‌ها، بزرگ راه‌ها و جاهایی که مردم کمتر تردد می‌کنند سرقت بیشتر رخ می‌دهد.»

 عطایی یادآور شد: کسی که مثلاً دریچه یک جایی را برمی‌دارد، برای او درآمد چندانی ندارد اما ممکن است باعث واژگونی خودرو یا موتورسیکلت شود یا موجب شود فردی داخل آن بیفتد و جان افراد به خطر افتد. بنابراین به همین دلیل شهروندان می‌توانند در این موضوع خیلی همکاری کنند و اگر در جایی این موارد را مشاهده کردند فوری گزارش دهند. سرقت و تخریب اموال یک جرم عمومی محسوب می‌شود و برابر قانون هر جا این اتفاق می‌افتد فوراً منطقه یا سازمان مربوطه به مراجع قضائی شکایت می‌کند و سارقان مجبور می‌شوند اموالی که برده‌اند را برگردانند یا تاوانش را بدهند.