به گزارش اکو ایران ،سال 1400 سال دشواری برای مستاجران بود و براساس آمارها رکوردهای تلخی دراین سال برای مستاجران به ثبت رسید. افزایش کرایه ها به بالاترین رشد در یک دهه گذشته رسید.این درحالی بود که براساس مصوبه ستاد ملی کرونا که در سال 1400 هم تمدید شد مالکان تنها مجوز افزایش 25 درصد قیمت ها را داشتند .

بررسی آمارهای بانک مرکزی هم نشان می داد که در فروردین ۱۴۰۰ بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری رشد ۳۲.۳ درصدی نسبت به ماه قبل و ۳۶.۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل داشته است  ،در اردیبهشت ماه رشد اجاره بها نسبت به ماه قبل۳۲.۶و نسبت ماه مشابه سال قبل ۳۶.۳ درصد بود.

 در خرداد ماه نیز افزایش نرخ اجاره بها ادامه داشت و  شاخص نسبت به ماه قبل ۳۳.۹درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۷.۶ درصد رشد داشت،در نخستین ماه تابستان رشد اجاره بها به ۳۴.۹ درصد رسید که این رقم نسبت به تیر ۹۹ بیش از ۳۸ درصد رشد داشت.

در مردادماه افزایش اجاره بها نسبت به ماه قبل ۳۷.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۱.۲ درصد بود.در شهریور رشد اجاره بها ۴۲.۸ درصد نسبت به ماه قبل و نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز ۴۵.۷ درصد بود.

 در مهرماه همچنان رشد اجاره بها در حال رکورد زدن است و نسبت به ماه قبل شاخص کرایه مسکن اجاری به ۴۸.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۵۱.۳ درصد می رسد.

بازار مسکن و اجاره همسو شدند

 براساس تحلیل کارشناسان مسکن ،در آبان ماه شاخص کرایه مسکن اجاره رشد ۵۱.۶ درصدی نسبت به ماه قبل و رشد ۵۴.۹ درصدی به ماه مشابه سال قبل داشته است. آذر ماه ابن شاخص نسبت به ماه قبل ۵۱.۲ درصد رشد داشته و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۴.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.در دی ماه  همانند آذر ماه شتاب افزایش قیمت ها ادامه دارد و رشد شاخص  اجاره به ۵۰.۷ درصد نسبت به ماه قبل ‌‌۵۴ درصد به ماه مشابه سال قبل است.این شاخص در بهمن ماه نسبت به ماه قبل ۴۸.۴ درصد و ماه مشابه سال قبل ۵۲.۲درصد رشد داشته است.

بازار اجاره امسال روند متفاوتی از بازار خرید و فروش در پیش گرفته و تورم نقطه‌ای ب مسکن که  از ابتدای امسال روند نزولی به خود گرفته و هر ماه کاهشی شد درست برعکس بازار اجاره .

  مقایسه روند تورم اجاره و خرید و فروش ملک از ابتدای امسال نشان می‌دهد تورم مسکن از محدوده ۹۲ درصد در فروردین  به محدوده  ۱۶ درصد در بهمن کاهش پیدا کرد.

 اما تورم نقطه‌ای بازار اجاره از ابتدای امسال دقیقا معکوس بود و روند صعودی به خود گرفت به طوری که تورم ۳۲ درصدی ابتدای امسال در آذرماه به بیش از ۵۱ درصد افزایش یافت.  اتفاقی که می تواند خبر نسبتا خوبی  برای مستاجران باشد.

 دقیقاً تغییر رفتار بازار اجاره در دو ماه گذشته است . در دی ماه و بهمن تورم مسکن و اجاره بعد از مدت ها همسو شدند و هر دو روند کاهشی گرفتند.

 هرچند نظرات کارشناسان در خصوص وضعیت بازار اجاره در سال آینده متفاوت است اما حداقل آمارهای رسمی در دو ماه گذشته از روند کاهشی تورم اجاره حکایت دارد.

اجاره

 بازار اجاره رکورد ده ساله را زد

بر اساس مرکز آمار در بهار ۱۴۰۰ رشد فصلی اجاره ۲۳ درصد بوده که طی ۱۰ سال گذشته چنین رشدی سابقه نداشته است و همچنین رشد نقطه ای اجاره بها در بهار ۱۴۰۰ نیز نشان از رشد ۴۹.۸ که میزان رشد نیز رکورد محسوب می‌شود.

در دو سال  ابتدای دهه ۹۰ افزایش اجاره‌بها را شاهد بودیم که این موج پس از دو سال خوابیده است ‌ ک و از سال ۹۳ به بعد افزایش نرخ اجاره بها به آرامی صورت گرفته که در بهار ۱۴۰۰ به بالاترین سطح خود رسیده است.