به گزارش اکو ایران ، پس ازانتشار تصاویری از اتوبوس خوابی برخی ازبی خانمان های تهرانی درخواستی در سایت کارزار به ثبت رسیده که درآن درخواست شده از ظرفیت مساجد برای اسکان این افراد استفاده شود .

دراین درخواست که خطاب به استاندارو شهردار تهران نوشته شده آمده است که با توجه به آغاز فصل زمستان و سرمای شدید هوای تهران در ماه‌ جاری و ماه‌های پیش رو، اخیرا گزارش‌هایی در رسانه‌های مختلف منتشر شده که نشان می‌دهد افراد محترمی از سر ناچاری و به اجبار شب‌ها را در اتوبوس‌های شهر تهران می‌گذرانند. تقاضا داریم تدابیری اتحاذ شود تا شهروندان نیازمندی که در این شرایط اقتصادی توان تهیه سرپناه مناسبی ندارند، بتوانند شب‌ها را در مساجد شهر اسکان داشته باشند تا دیگر شاهد چنین صحنه‌های دردناکی نباشیم.این مطالبه در تمام زمستان های سرد تهران مطرح شده ، اما بیشتر مساجد پایتخت تنها در زمان برپایی نمازجماعت باز هستند و بیشتر اوقات درهایشان برروی مردم بسته است .

سال 95 هم زمانی که تصاویرگورخواب ها در رسانه ها منتشر شد چنین مطالبه مردمی شکل گرفت . آن زمان فاطمه دانشور رییس کمیته اجتماعی شورای چهارم  شهر تهران از سید حسن خمینی بابت جا دادن  افرادبی خانمان در اطراف مرقد امام  تشکر می کند و می گوید :هرچند که معتقدم این اقدام وظیفه مساجد است.باید کارکرد مساجد به زمان حضرت محمد(ص) باز گردد ، همان طور که در آن زمان تمامی مراسم ها همچون عروسی ها در مساجد برگزار می شد، می بایست تمامی اقدامات خوب اجتماعی در مساجد انجام شود و مساجد تنها محل عبادت نباشند.

مهدی اقراریان ، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران درخصوص استفاده از ظرفیت مساجد برای اسکان افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب می گوید :‌باید دو موضوع را از هم تفکیک کرد. نخست اینکه باید از ظرفیت مردم و مساجد برای حل مشکلات استفاده کنیم و دیگری استفاده از فضای فیزیکی مساجد برای اسکان افراد کارتن‌خواب و معتادان متجاهر که ممکن است این موضوع با احکامی که درخصوص مساجد وجود دارد در تعارض باشد.احکام ورود آقایان یا خانم‌ها به مساجد تعریف شده است و اگر شرایط حضور این افراد در مساجد به اصل کارکرد مساجد به عنوان مکان عبادی را تحت شعاع قرار دهد کار مناسبی نیست.

این عضو شورای شهر تهران یادآور می شود :‌اکنون اماکن عمومی متنوعی برای اسکان افراد کارتن‌خواب وجود دارد از جمله سوله‌های بحرانی که در سطح شهر وجود دارد اما برای استفاده از ظرفیت مساجد در ساماندهی افراد بی‌خانمان نیاز به کار کارشناسی، تمام ابعاد این تصمیم‌گیری باید بررسی قرار گیرد. ما از ظرفیت مساجد در حوادثی مانند زلزله و سیل استفاده کرده‌ایم و معتقدیم در حوزه حل معضلات اجتماعی نیز باید از این ظرفیت استفاده کنیم اما اینکه فضای فیزیکی مساجد را برای اسکان افراد کارتن‌خواب و معتادان متجاهر استفاده کنیم نیاز به کار کارشناسی دارد و باید احکام شرعی را در نظر بگیریم.

امین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران  هم دراین خصوص گفته است که اول باید ببینیم مساجد برای چه گروهی و چه دسته‌ای استفاده شوند

سید محمد آقامیری، عضو روحانی شورای شهر ششم هم  درخصوص این که آیا امکان اسکان بی‌خانمانان در مساجد وجود دارد؟ می گوید  این مساله ملاحظات زیادی دارد از جمله اینکه هر یک از مساجد، هیات امنا دارند و شرایط مساجد خاص است. مساجد مراقبت می‌خواهند و اینکه عده‌ای را در مسجد ببرند،‌ به نگهبانی نیاز دارد و باید هماهنگی‌هایی در این زمینه انجام شود. : فرض کنید ۵۰ نفر بخواهند در مسجد استراحت کنند، نمی‌شود این افراد را رها کرد. ورود و خروج باید مشخص شود، باید نظارت وجود داشته باشد و نگهبان باشد و فضایی است که باید مراقبت شود. هر مسجدی ممکن است این امکانات را نداشته باشد و نپذیرند. باید ببینیم کدام یک از مساجد این شرایط را دارند، وگرنه مشکلی ندارد.

آقامیری با بیان اینکه مساجد زیر نظر شهرداری نیست، می گوید: شهرداری نمی‌تواند امر و نهی کند که مساجد این کار را انجام بدهند یا ندهند.

او در پاسخ به این سوال که از نظر فقهی خوابیدن در مسجد مشکلی دارد یا خیر؟ هم توضیح می دهد : مشکلی ندارد. مساجد جاهای مختلفی از جمله زیرزمین و حسینیه و ... دارند و می‌توان از آن فضاها استفاده کرد. باید دید کدام مساجد این فضاها را دارند. برخی از مساجد کوچک است و نمی‌شود آنجا را به عنوان مکان خواب استفاده کرد، اما برخی از مساجد بزرگ است و این امکان را دارند که نگهبان هم انتخاب کنند و زیرزمین خوب و مرتبی هم دارند و می‌توان از آن‌ها در این زمینه استفاده کرد. اما مساجد زیر نظر شهرداری نیست که از آن‌ها بخواهد این امکان را در اختیار مدیریت شهری بگذارد، اما در مجموع مساجدی که فضا داشته باشند و این امکان را در اختیار بگذارند بسیار عالی است و هیچ مشکلی هم ندارد.

هرچند برخی از کارشناسان حوزه اجتماعی معتقدند که در تهران ظرفیت هایی زیادی برای اسکان افراد بی سرپناه در شب های سرد زمستانی وجود دارد ،یکی از این ظرفیت ها استفاده از سوله های بحران است که معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران هم به آن اشاره کرد . ارتقای خدمات رسانی در گرمخانه ها و ساماندهی فضای این امکان که به گفته مدیران شهری درحال حاضر بخش زیادی از آن توسط معتادان پرمی شود هم یکی دیگر ازبرنامه هایی است که معاون شهردار تهران به آن اشاره کرده است .