به گزارش اکوایران، در کنفرانس خبری که حدود ۳۰ دقیقه بعد از شروع نشست اوپک پلاس برگزار شد، این گروه اعلام کرد که برنامه‌ای مبنی بر جبران کمبود عرضه در بازار نفت خام ندارد. بسیاری این اقدام اوپک پلاس را بی‌اعتنایی به درخواست جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده برای افزایش تولید نفت خام قلمداد کردند.

برنامه قبلی اوپک پلاس پابرجاماند

در بیست و دومین نشست اوپک پلاس که از کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام و متحدانش تشکیل شده و ۲۳ عضو دارد، اعضا اجماع کردند که در ماه دسامبر که با آذر و دی مصادف است روزانه ۴۰۰ هزار بشکه بر تولید نفت خام خود اضافه کنند. شنیده شده بود که امریکا درخواستی مبنی بر افزایش روزانه ۶۰۰-۸۰۰ هزار بشکه‌ای بر تولید را داشته است. در مدت اخیر مقامات ژاپن و هند نیز درخواست‌های مشابهی را مطرح کرده بودند.

 

این نشست تداوم تعهد کشورهای عضو در همکاری مشترک را برای اطمینان‌بخشی به بازار نفت خام با ثبات و متعادل بازتایید می‌کند. عرضه‌ای کارآمد و امن به مصرف‌کننده، همچنین فراهم آوردن شفافیت به بازار در زمانی که دیگر بخش‌های مجموعه انرژی خارج از مرزهای بازار نفت، نوسانات و بی‌ثباتی‌های شدیدی را تجربه می‌کنند. همچنین ادامه دادن به رویکردی فعال و شفاف که برای بازار نفت خام پایداری به همراه بیاورد.

در چشم‌انداز مسائل بنیادین بازار فعلی نفت خام و اجماع بر سر آنچه که پیش روست این نشست این تصمیم‌ها را گرفت:

-تایید دوباره تصمیم نشست دهم اوپک پلاس که در آوریل ۲۰۲۰ برگزار شد و به ترتیب در نشست‌های ۱۹ اوپک و نشست اوپک پلاس در جولای ۲۰۲۱ مورد تایید قرار گرفت.

-تایید مجدد برنامه تنظیم تولید و مکانیزم ماهانه تولید که توسط نوزدهمین نشست اوپک و نشست وزرایی اوپک پلاس مورد تایید قرار گرفته است.

-تایید مجدد افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ماه دسامبر بر اساس برنامه‌ای که ضمیمه شده است.

-تکرار اهممیت انطباق کامل با برنامه و مکانیزم جبران تولید، بهره بردن از مزایای بازه جبران تولید تا پایان دسامبر ۲۰۲۱. برنامه‌های جبران تولید باید در تطابق کامل با پانزدهمین نشست وزرایی اوپک و غیر اوپک باشد.

 نشست بعدی اوپک پلاس در تاریخ یازده آذر مصادف دوم دسامبر برگزار می‌شود.