به گزارش اکوایران، وزیر نفت عصر امروز (پنجشنبه، ۱۳ آبان‌ماه) پس از پایان نشست اوپک‌پلاس در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه امروز تمامی جایگاه‌های سوخت به سامانه هوشمند سوخت متصل است و امکان سوخت‌گیری هم به‌طور آزاد و هم از طریق کارت سوخت فراهم است.

سهمیه جبرانی بنزین به کارت سوخت وسایل نقلیه واریز میشود

به گزارش شانا، اوجی گفته است: سهمیه جبرانی بنزین در دولت مصوب شده است که ۱۷ مورد کاربردی دارد و این سهمیه جبرانی در پایان این ماه (آبان) به کارت سوخت وسایل نقلیه واریز خواهد شد.

وزیر نفت به‌طور نمونه به سهمیه جبرانی خودروهای سواری شخصی و موتورسیکلت‌ها اشاره کرد و گفت: سهمیه عادی سواری‌های شخصی ۶۰ لیتر در ماه است که در پایان آبان، ۷۰ لیتر در نظر گرفته می‌شود. موتورسیکلت‌ها هم که بالغ بر ۵.۶ میلیون کارت فعال دارند به جای ۲۵ لیتر معمول ماهانه، ۳۰ لیتر در کارت سوخت‌شان شارژ خواهد شد.

به گفته وی، مجموع سهمیه جبرانی در نظر گرفته شده برای وسائل نقلیه که در پایان آبان‌ماه تخصیص می‌یابد، ۲۵۸ میلیون لیتر خواهد بود.

مازاد درآمدی دولت از قطعی جایگاه های سوخت

اما دولت در روزهایی که توزیع و مصرف بنزین دچار اختلال شده بود، چقدر درآمد مازاد داشته است؟ 

آمارهای مربوط به مصرف بنزین در سال جاری نشان می‌دهد ایرانی‌ها به طور متوسط روزانه 80 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند. بهار امسال ایرنا در گزارشی اعلام کرد از این میزان 75 درصد نزدیک به 63 میلیون لیتر از محل بنزین یارانه‌ای است. 

با در نظر گرفتن آمار روزانه 80 میلیون لیتری مصرف سوخت و نسبت سوخت آزاد به یارانه‌ای، تا پیش از 4 آبان دولت از محل فروش بنزین روزانه نزدیک به 145 میلیارد تومان درآمد داشت.

اگر با در نظر گرفتن ترددهای مشاهده شده به صورت میدانی فرض را بر ثابت ماندن میزان مصرف بنزین در 4 روز بعد از حمله سایبری بگیریم، در روز نخست که تقریبا هیچ جایگاهی سوخت یارانه‌ای عرضه نمی‌کرد درآمد دولت از محل فروش سوخت 240 میلیارد تومان بوده است. این به معنای مابه‌التفاوت 95 میلیارد دلاری درآمد دولت است. 

اگر مابه‌التفاوت درآمد دولت از محل اختلال سامانه سوخت را به ترتیب در روز نخست و دوم 95 میلیارد تومان و از روز سوم تا ششم روزانه حداقل 40 میلیارد تومان در نظر بگیریم، در مجموع 310 میلیارد تومان افزایش درآمد برای دولت ایجاد شده است. این رقم معادل 206 میلیون لیتر بنزین یارانه‌ای است. با در نظر گرفتن تعداد خودروهای کشور،سهم هر خودرو از سهمیه مازاد حدودا معادل 10 لیتر می‌شود. یعنی دقیقا عددی که وزارت نفت اعلام کرده است. البته وزارت نفت رقم بیشتری را در نظر گرفته تا موتورسیکلت ها هم بتوانند سهمیه از دست رفته خود را پس بگیرند.