گوشت گوسفندی یکی از وعده‌های اصلی در سفره‌های مردم محسوب می‌شود که به دلیل افزایش بیش از حد قیمت گوشت، شاهد کاهش مصرف آن هستیم. افزایش قیمت گوشت باعث شده افراد در طبقه پایین و متوسط جامعه توانایی خرید گوشت قرمز را نداشته باشند و مجبور به حذف آن از سفره‌های خود شوند.

گوشت قرمز منبعی غنی از پروتئین است که مصرف آن برای تأمین نیازهای ضروری بدن و سلامتی بسیار مهم است. با اینکه تقاضا برای گوشت قرمز کاهش یافته، ولی همچنان با افزایش نرخ گوشت قرمز روبه‌رو هستیم. برخی دلیل این مشکل را صادرات دام به سایر کشورها می‌دانند. اما با توجه به اینکه صادرات دام از برخی‌ استان‌ها متوقف شده، باید به دنبال دلایل دیگر افزایش نرخ گوشت باشیم. در ادامه به بررسی دلایل مختلف افزایش قیمت گوشت قرمز می‌پردازیم.

قیمت گوشت گوسفندی

گوشت گوسفندی یکی از لذیذترین و پرفروش‌ترین گوشت‌های موجود در بازار است. گوشت قرمز سرشار از مواد مغذی است و مصرف آن توسط پزشکان توصیه می‌شود. مصرف مرتب گوشت قرمز، سلامتی فرد را تضمین کرده و بدن را از بسیاری از بیماری‌ها دور می‌کند؛ اما امروزه به دلیل افزایش قیمت گوشت اکثر افراد جامعه قادر به خرید گوشت گوسفندی نیستند.

همچنین افزایش چند برابری قیمت گوشت در برخی از شهرها، سر تیتر بسیاری از روزنامه‌ها و سایت‌های خبری شده است. طبق آمار گرفته شده از فروشگاه‌های عرضه‌کننده گوشت گوسفندی و قصابی‌ها، در چند ماه اخیر شاهد کاهش مصرف گوشت قرمز بودیم. در واقع به دلیل افزایش قیمت گوسفند زنده ، قیمت گوشت هم چندبرابر شده که باعث نارضایتی بسیاری از افراد جامعه شده است. در ادامه به عوامل موثر بر قیمت گوشت گوسفندی اشاره می‌کنیم.

عوامل مؤثر بر قیمت گوشت گوسفندی

فاکتورهای مختلفی بر نرخ گوشت قرمز تأثیرگذار هستند که تمام این عوامل مربوط به شرایط داخل کشور و برخی از افراد سودجو است. در این بخش به تحلیل عوامل موثر بر قیمت گوشت می‌پردازیم.

کاهش پرورش دام

افزایش قیمت گوشت مشکلاتی را برای افراد جامعه و دامداران به همراه دارد. یکی از عوامل موثر بر قیمت گوشت، کاهش پرورش دام است. حمایت نشدن دامداران و شرایط بد، موجب کاهش پرورش دام و در نتیجه افزایش قیمت گوشت گوسفندی شده است. یکی از مشکلاتی که دامداران با آن مواجه هستند، افزایش قیمت خوراک دام است.

در طی چند سال اخیر شاهد افزایش قیمت خوراک دام از جمله ذرت، کاه، سویا، جو و موارد دیگر بودیم. از طرفی علاوه بر قیمت بالای خوراک دام، دامداران با کمبود خوراک برای دام هم مواجه هستند. به دلیل شرایط نامساعد پرورش دام، بسیاری از دامداران از این شغل کناره‌گیری کردند.

گوشت قرمز

همچنین برخی از دامداران برای تامین هزینه‌های خرید خوراک دام و نگهداری از آن‌ها مجبور به فروش گوسفند زنده با نرخ بالاتر هستند. از آنجا که گندم و ذرت جزو اصلی‌ترین خوراک دام محسوب می‌شوند، تعیین قیمت این محصولات کشاورزی، بر قیمت گوشت قرمز تأثیرگذار است.

دواقع با افزایش نرخ خوراک دام، نه تنها قیمت گوشت گوسفندی افزایش می‌یابد، بلکه قیمت لبنیات ازجمله شیر ماست، پنیر و غیره نیز افزایش پیدا می‌کند. پس برای کنترل افزایش قیمت گوشت در بازار، باید به دنبال راهی برای کاهش قیمت خوراک دام باشیم.

صادرات قاچاق گوسفند زنده

قاچاق گوسفند زنده یکی از مشکلات جامعه است که ضررهای بی‌شماری را به اقتصاد کشور وارد کرده است. افزایش نرخ دلار باعث افزایش قیمت گوسفند زنده در سایر کشورها نسبت به ایران شده است. از این رو با افزایش نرخ گوشت زنده در خارج کشور، صادرات قاچاق گوسفند افزایش یافته است. طبق گفته یکی از نمایندگان مجلس، قبلا فقط گوسفند نر قاچاق می‌شد ولی امروزه شاهد خارج شدن گوسفندهای ماده از ایران هستیم.

اکثر قاچاق گوسفند برای کشورهای عربی صورت می‌گیرد؛ زیرا این کشورها شرایط خوبی برای پرورش دام ندارند. البته علاوه بر قاچاق گوسفند زنده، مسئله واردات دام‌های بی‌کیفیت هم وجود دارد که تاثیر بدی در بازار گوشت می‌گذارد. از این رو دامداران برای تامین هزینه‌های تولید، مجبور به فروش گوسفند زنده به  قاچاقچیان هستند. اگر اقداماتی جهت صادرات قاچاق گوسفند زنده صورت نگیرد، روز به روز شاهد افزایش قیمت گوشت و کاهش توانایی خرید مردم جامعه خواهیم بود.

کاهش تمایل دامداران به عرضه گوسفند خود به بازار

از آنجا که قیمت علوفه و خوراک دام افزایش یافته، دامداران ترجیح می‌دهند که دام خود به بازار عرضه نکرده و آن را به قاچاقچیان دام‌ بفروشند. در واقع دامداران هر راس گوسفند زنده را با نرخ دلار و قیمت بالاتری می‌فروشند و پول بیشتری از فروش دام به دست می‌‎آورند. این کار موجب افزایش قیمت گوشت در بازار داخلی می‌شود. به علاوه به دلیل وجود افراد دلال، دامداران ترجیح می‌دهند که دام خود را با قیمت پایین به دلال نفروشند و همین موضوع در افزایش قیمت گوشت قرمز تأثیرگذار است.

ضعف نظارت مسئولین بر قیمت‌گذاری گوشت قرمز

یکی از دلایل دیگر در افزایش قیمت گوشت قرمز، کاهش بازرسی و نظارت بر قیمت گذاری‌های گوشت قرمز است. بهتر است به مشکلات دامداران رسیدگی شود و نظارت بیشتری بر عرضه گوشت در بازار صورت بگیرد. همچنین باید با قاچاقچیان دام‌ زنده برخورد جدی‌تری شود. متاسفانه تنبیه قاچاقچیان گوسفند زنده هیچ تاثیری در کاهش صادرات قاچاق دام نداشته است. پس بهتر است به این مسئله به صورت جدی رسیدگی شود.

انبار کردن گوشت قرمز توسط عرضه‌کنندگان

متاسفانه برخی از عرضه‌کنندگان به دنبال افزایش نرخ  گوشت قرمز و سودآوردی بیشتر هستند. از این رو با انبار کردن گوشت قرمز، منتظر کاهش گوشت در بازار می‌شوند. با کاهش عرضه و افزایش تقاضا، قیمت گوشت قرمز افزایش یافته و این افراد سودجو با عرضه گوشت قرمز با قیمت گران، سود خوبی به دست می‌آوردند. این افراد سودجو فقط به فکر سودآوری خود هستند و از تاثیری که بر اقتصاد جامعه می‌گذارند، بی‌خبر هستند. دولت باید با چنین افرادی برخورد جدی کرده تا بتواند قیمت گوشت قرمز در بازار را کنترل کند.

قیمت گوشت گوسفند

راههای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز

دلیل افزایش قیمت گوشت که طی چند وقت اخیر شاهد آن بودیم، افزایش بارندگی و برف بوده است؛ زیرا به دلیل بارندگی شدید، عرضه گوشت به بازار کم شده و همین امر موجب افزایش چند برابری قیمت گوشت قرمز شده است. اما با این حال نمی‌توان افزایش قیمت گوشت را نادیده گرفت. به همین جهت مسئولین باید به دنبال اقدامات لازم جهت کاهش نرخ گوشت گوسفندی باشند.

یکی از راه‌های جلوگیری از افزایش قیمت گوشت، دخالت مستقیم دولت است. دولت باید مانع از قاچاق راس زنده به کشورهای خارجی شود و با این افراد به طور جدی برخورد کند.همچنین شرایط پرورش و نگهداری دام را برای دامداران بهبود ببخشد. به علاوه با دادن وام و تسهیلات به دامداران، آن‌ها را در تولید دام باکیفیت کمک کند.

با حمایت دامداران مطمئنا شاهد فروش گوسفند زنده به قاچاقچیان گوسفند نخواهیم بود. افزایش قیمت خوراک دام، یکی دیگر از عواملی است که موجب افزایش نرخ گوشت شده است؛ بنابراین باید به فکر عرضه خوراک دام با قیمت پایین به دامداران باشیم تا با کنترل عوامل موثر بر افزایش قیمت گوشت، بتوان قیمت این محصول را تنظیم کرد.

جهت خرید بالاترین کیفیت گوسفند با مناسب‌ترین قیمت پیشنهاد می‌کنیم به سایت بازار گوسفند سر بزنید. جهت استعلام قیمت به‌روز گوسفند زنده و ثبت سفارش می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس گرفته یا شرایط خرید خود را در فرم موجود در سایت نوشته تا در کوتاه‌ترین زمان با شما تماس حاصل کنیم.

از خدمات ویژه مجموعه بازار گوسفند می‌توان به عرضه باکیفیت‌ترین گوسفند زنده با قیمت مناسب، قصاب رایگان و ارائه انواع نژاد گوسفندی اشاره کرد. پس از ثبت سفارش در کوتاه‌ترین زمان، گوسفند زنده به همراه یک قصاب ماهر برای‌تان ارسال می‌شود.