با مشورت دکتر قلب به شکل بهتری می توانید با مزایا و معایب هر کدام از روش های درمانی قلب آشنا شوید.

بالن قلب چیست؟

زمانی که عروق خونی بر اثر تجمع کلسترول و موارد مختلف دیگر مسدود یا تنگ شود، دکتر قلب با بررسی های لازم پیشنهاد استفاده از بالن یا استنت قلب را می دهد.

بالن قلب یا آنژیوپلاستی یکی از روش‌ های کم تهاجم بوده که به جهت رفع انسداد شریان ها و بازگرداندن جریان طبیعی خون و اندام ها و بافت های خاص بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

شریان ها و سرخرگ های خونی مسئولیت رساندن مواد غنی و مغذی و اکسیژن به سایر اندام ها و بافت های بدن را به عهده دارد. در صورت تجمع چربی، کلسترول، کلسیم و موارد مختلف دیگر در خون سرخرگ ها باریک تر شده و در نهایت کاملا مسدود می شوند.

در چنین شرایطی برای رساندن مواد غذایی و اکسیژن لازم است که قبل از پاره شدن رگ ها آنها را با روش های مختلف باز کنند.

معمولاً در هنگام انجام عمل بالن قلب پزشک در کشاله ران یا مچ دست یک لوله یا کتتر را داخل رگ وارد می کند و با حرکت دادن کتتر به سمت رگ خونی آسیب دیده، رفته و سعی می ‌کند تا پلاک و لخته را جابجا نماید.

استفاده از بالن تأثیر زیادی در باز شدن شریان ها داشته و برخلاف عمل های جراحی تهاجمی مانند باز شدن قفسه سینه کمترین دوره درمان را دارد.

آمادگی برای انجام آنژیوپلاستی بالن، بستگی به میزان اورژانسی بودن شرایط بیمار دارد. در برخی موارد انجام این عمل به‌صورت اورژانسی و به دنبال سکته قلبی در بیماران انجام می‌شود. به‌هرحال در اولین قدم برای آماده‌سازی بیمار به‌منظور بالن زدن قلب، سوابق پزشکی و بیماری‌های زمینه‌ای در او چک می‌شود.

مواردی مانند میزان و شدت انسداد و محل گرفتگی هم برای این منظور لحاظ خواهد شد. ابتدا بیمار باید آنژیوگرافی شود. در آنژیوگرافی که نوعی تصویربرداری و اسکن عروق بیمار است، میزان و محل انسداد عروق مشخص می‌شود تا براین‌اساس پزشک بتواند برای آنژیوپلاستی کردن فرد بیمار تصمیم بگیرد. معمولا هزینه آنژیوگرافی قلب به نسبت آنژیوپلاستی کمتر است.

موارد استفاده از بالن قلب

قلب به عنوان یکی از اعضای اصلی خونرسانی بدن نیاز به استفاده از مواد غذایی و اکسیژن دارد. این نیاز عموما توسط سرخرگ های کرونر تأمین می گردد. گرفته شدن و تنگ شدن این رگ ها نقص زیادی در خونرسانی قلب ایجاد می کند و موجب بروز نارسایی و حملات قلبی می گردد.

دیوارهای رگ های خونی به طور طبیعی صاف و هموار است؛ اما با افزایش سن و عوامل مختلفی مانند استعمال دخانیات، بالا بودن چربی و فشارخون، دیابت و مشکلات دیگر برخی از مواد در رگها تجمع پیدا می ‌کنند، به این تجمعات پلاک می گویند. وجود پلاک ها در دیواره رگ ها موجب سخت شدن دیواره و اختلال در خونرسانی می گردد.

موارد زیادی وجود دارد که با استفاده از بالن ‌می توان جان بیمار را نجات داده و گرفتگی رگ ها را برطرف کرد که برخی از آن به شرح ذیل می باشد:

حمله قلبی

حمله قلبی که به عنوان سکته قلبی شناخته می شود، یکی از بیماری‌ هایی است که با بالن زدن می توان آن را درمان کرد.

ایسکمی محیطی

اختلال جریان خون در قسمتی از بدن به غیر از قلب یا مغز به دلیل بیماری شریان محیطی با بالن زدن برطرف می شود.

تنگی شریان کلیوی

تنگ شدن سرخرگ ها در کلیه به دلیل بیماری های مزمن کلیه یا فشارخون بالا ایجاد می گردد که با استفاده از بالن می توان تا حد زیادی مشکلات آن را رفع کرد.

آنژین ناپایدار

آنژین ناپایدار معمولاً در اثر اختلالات جریان خون در قلب رخ می دهد.

تنگی ورید ساب کلاوین

تنگ شدن سیاهرگ اصلی که خون را از اندام های فوقانی تخلیه می ‌کند که به تنگی ورید ساب کلاوین شناخته می شود.

‌ فنر یا استنت قلب و کاربردهای آن

فنر یا استنت قلب بخشی از پروسه درمانی آنژیوپلاستی است که از گرفتگی مجدد عروق جلوگیری می کند. در واقع افرادی که آنژیوپلاستی انجام می دهند، با قرار دادن استند در شریان های مسدود شده از گرفتگی مجدد جلوگیری می کنند.

دکتر تو1

معمولاً در ابتدا باید شریان با کمک بالن کاملاً باز شده و سپس برای محافظت از دیواره های شریان در برابر باریک شدن مجدد از استنت یا فنر استفاده نمایند.

در واقع فنر قلب یا استنت قلبی لوله باریک کوچک است که برای درمان گرفتگی عروق قلب مورد استفاده قرار می گیرد و مهمترین کاربرد این استنت ها باز نگه داشتن رگ ها برای انتقال خون به تمامی نقاط بدن است.

استنت قلب از یک سیم فلزی تشکیل شده که با داشتن ساختار یکپارچه ای در رگ های بزرگتر مورد استفاده قرار می ‌گیرد و در برخی از رگ ها نیز از استنت های پوششی استفاده می ‌کنند که به مرور در بدن آزاد شده و مانع گرفتگی مجدد مرگ می شود.

پزشک می‌تواند فنر قلب را تحت بی‌حسی موضعی قرار دهد. ابتدا یک برش کوچک در کشاله‌ی ران، بازو یا گردن بیمار ایجاد می‌شود. سپس یک کاتتر با استنتی که یک بالون در سر آن قرار دارد را به درون رگ و محل انسداد هدایت می‌کنند.

برای هدایت کاتتر از رنگ‌ها و مانیتورهای مخصوص استفاده می‌شود. زمانی که کاتتر به ناحیه باریک یا مسدود شده‌رسید، بالون باد می‌شود. این کار باعث بزرگ‌شدن استنت و کشیدگی شریان می‌شود که منجر به افزایش جریان خون می‌شود. در نهایت، پزشک بالون را خالی می‌کند، کاتتر را خارج می‌کند و استنت را در همان قسمت رها می‌کند.

تفاوت بالن و فنر قلب

همانطور که گفتیم بالن یک وسیله ای است که با کمک آن رگ قلب باز می شود و با عمل آنژیوپلاستی که پزشک کتتر را وارد رگ کرده، با رسیدن به قسمت ‌های گرفته رگ بالن موجود در رگ باد شده و پلاک ها و گرفتگی های رگ را از دیوار جدا می سازند و پس از پایان کار باد بالن خالی شده و به راحتی از ‌رگ خارج می گردد.

فنر یا استند برای جلوگیری از گرفتگی مجدد رگ مورد استفاده قرار می ‌گیرد و پزشک پس از باز کردن رگ، فنر را در ابعاد مناسب در رگ قرار می دهد. تا فنر از ایجاد رسوب و روی دیواره رگ ها جلوگیری کند.

در واقع مهمترین تفاوتی که بین بالن و فنر قلب وجود دارد این است که از بالن برای رفع انسداد رگ ها استفاده می کنند اما از فنر قلب برای جلوگیری از انسداد مجدد استفاده می‌نمایند.

دکتر تو2

دکتر قلب چه زمانی از بالن و چه زمانی از فنر قلب استفاده می کنند؟

در زمان بروز مشکلات قلبی بهتر است که به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید، تا با بررسی های بالینی و در صورت نیاز انجام آزمایش های لازم اقدام به درمان نمایند.

گاهی اوقات علائمی مانند درد قفسه سینه تنگی نفس به وجود می آید که نشانه های انسداد عروق است. در چنین شرایطی متخصص قلب برای جلوگیری از سکته قلبی با کمک بالن می ‌کنند، شریان های مسدود شده را به طور کامل و بدون آسیب دیدگی باز نمایند.

اغلب مواقع انجام عمل بالن پس از سکته قلبی به منظور کاهش آسیب های بافت قلب و بهبود جریان خون هم صورت می گیرد.

معمولا دکتر قلب، زمانی از استنت یا فنر استفاده می ‌کنند که عملکرد عروق با مشکل روبرو شده و به جهت جلوگیری از گرفتگی مجدد از فنر استفاده می نمایند.

در اغلب مواقع که خطر لخته شدن خون وجود دارد، پزشک تشخیص می‌ دهد که به همراه بالن لازم است که از استنت و فنر هم استفاده کند، تا از تجمع رسوبات در محل آسیب دیده جلوگیری نمایند.