رابیتس یا راویز یک شبکه فلزی با برشکاری‌ها و شکل‌های مختلف است که می‌تواند یک سطح را از نظر شکل ظاهری دچار تحول کند. تنها تفاوتی که رابیتس با ورق‌های فلزی ساده دارد در چشمه‌هایی است که بر روی رابیتس تعبیه شده‌اند. ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را با مزایای رابیتس، کاربردها و انواع رابیتس آشنا کنیم.

انواع رابیتس

رابیتس‌ از نظر تعداد ستون، چشمه و وزن به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند. اگر قرار است ساختمانی را راویز کنید، بهتر است ابتدا با یک رابیتس کار مشورت‌های لازم را به عمل بیاورید تا بتوانید بهترین نوع از رابیتس را برگزینید. انواع رابیتس در ادامه برای شما معرفی شده‌اند:

1.    انواع رابیتس از نظر ستون

رابیتس با توجه به نوع نیازی که کاربران دارند، در ستون های مختلف طبقه بندی می‌شوند. تمامی رابیتس هایی که امروزه در کشور ما تولید شده‌اند، با تعداد ستون ۹ یا ۱۳ یا ۱۱ به بازار عرضه می‌گردند. این رابیتس ها هر کدام کاربرد خاصی دارند. ناگفته نماند که به ستون رابیتس، پل ستون نیز گفته می‌شود.

رابیتس

نوع دیگری از رابیتس وجود دارد که استفاده از آن در کشورهای دیگری غیر از کشور ما مرسوم است. این رابیتس، راویز ۱۷ پل ستونه است که استحکام فوق العاده‌ای هم دارد. رابیتس ۱۳ ستونه در کشور ما بسیار متداول است. این رابیتس علی رغم این که قیمت بالایی دارد و در موارد خاص کاربرد دارد، محبوبیت زیادی هم دارد. دلیل این محبوبیت زیاد نیز چیزی نیست جز کیفیت بالای رابیتس ۱۳ ستونه!

لازم به ذکر است که رابیتس ۹ ستونه رابیتس هایی سنگین هستند که در هر جایی کاربرد ندارند. رابیتس ۱۱ ستونه نیز در میان این دو قرار می‌گیرند و به صورت گسترده در ساختمان سازی به کار گرفته می‌شوند.

2.    انواع رابیتس بر اساس وزن

در کشور ما راویزها را با توجه به وزنی که ورق‌های تشکیل دهنده دارند نیز در دسته‌های مختلف طبقه بندی می‌کنند. بر اساس این طبقه بندی، دو نوع راویز داریم:

  • اولین نوع از راویز، راویز سبک است که با استفاده از ورق‌های باکیفیت تولید می‌شود. این گونه از راویزها اگرچه اوراقی باکیفیت دارند اما استحکام چندانی ندارند و ممکن است پس از گذشت زمانی کوتاه دیگر به کار نیایند.

  • نوع دیگری از رابیتس، رابیتس‌های نیمه سنگین هستند که نسبت به راویز شبکه از کیفیت بیشتری برخوردار هستند و به تناسب این کیفیت، از قیمتی بالاتر هم برخوردار شده‌اند.

  • رابیتس‌های سنگین نیز گونه‌‌ی دیگری از رابیتس‌ها هستند. این نوع از رابیتس‌ها بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم وزن دارند و به راحتی در یک ساختمان نصب می‌شوند.

  • رابیتس‌های فوق سنگین جزو با کیفیت‌ترین و بهترین راویزها در بازار هستند. این راویزها ورق‌های قدرتمند و غیر قابل انعطاف را در خود جای داده‌اند و انتخابی بسیار مناسب برای هر محیطی به شمار می‌‌آیند. با توجه به این ویژگی‌ها طبیعی است که راویز نیمه سنگین نسبت به سایر راویزها با قیمتی بالاتر به فروش برسد.

3.    انواع رابیتس از نظر چشمه

رابیتس‌ها را بر اساس چشمه‌های موجود در ساختارشان یا همان روزنه‌هایی که بین ستون‌های راویز وجود دارد نیز در دسته‌های مختلف طبقه بندی می‌کنند. در مجموع این راویزها در دو نوع سه چشمه یا دو چشمه وارد بازار می‌شوند. چشمه‌های بین راویزها همچنین می‌توانند شکلی مربعی، متوازی الاضلاع یا مستطیلی داشته باشند.

چشمه رابیتس

به هر میزان که تعداد چشمه‌های موجود در راویز بیشتر باشد، به همان میزان هم مقاومت راویز افزایش پیدا می‌کند. اگر تعداد این چشمه‌ها کم باشد، انرژی زیادی توسط راویز جذب نمی‌شود و اگر تعداد این چشمه‌ها خیلی زیاد باشد، انرژی هدر می‌رود. پس به هنگام خرید راویز حتما با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید تا بتوانید بهترین نوع راویز را انتخاب کنید.

رابیتس کاری نمای ساختمان

در حال حاضر نمای ساختمان‌ها علاوه بر این که باید زیبا باشند، باید مستحکم نیز باشند. به همین دلیل راویزها را یک انتخاب بسیار مناسب برای زیبایی بخشیدن به نمای ساختمان در عین افزایش استحکام این نما می‌دانند. راویز بندی نماهای ساختمانی از ترک خوردن مصالح ساختمانی موجود در نما جلوگیری می‌کند و هزینه‌های مربوط به تعمیرات نما را کاهش می‌دهد.

رابیتس کاری سقف

 یکی دیگر از کاربردهایی که رابیتس دارد، در سقف کاذب است. همه ما می‌دانیم که پیاده کردن سقف کاذب در یک محیط جذابیت این محیط را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. برای رابیتس کاری سقف سه مرحله کلی طی می‌شوند.

در مرحله اول میلگرد ساده که مناسب رابیتس کاری می باشد نصب شده، در مرحله دوم رابیتس نصب می‌شود و در مرحله سوم نیز گچ کاری‌های لازم صورت می‌گیرد. در نهایت توری مخصوص رابیتس بر روی میلگرد نصب شده و به وسیله دستگاه جوش در جای خود ثابت می‌ماند.

راویز در دور ستون

کاربرد دیگری که از رابیتس به عمل می‌آید در افزایش زیبایی ظاهری دور ستون است. از آنجایی که جنس  فلز ستون با جنس گچ متفاوت است، باید با رابیتس کاری از ترک خوردن گچ‌های موجود در روی ستون جلوگیری شود. این کار از دیر باز تا کنون انجام میشده است و هزینه‌های استهلاک ساختمان را به حداقل رسانده است.

کاربرد رابیتس کاری در بتن ریزی

لازم به ذکر است که راویزها در مایع بتن سازی نیز کاربرد فراوانی دارند. اغلب برای اجرای دکوراسیون، ایجاد نوارهای مخفی نور، پوشش دادن تیر آهن‌های ساختمانی و پوشش دادن کانال‌های سرمایشی در صنایع بتن از راویز بهره می‌گیرند. راویز در این کاربرد نقش چسباننده را ایفا می‌کند و می‌تواند مصالح ساختمانی به کار گرفته شده در سازه‌های بتنی را به هم بچسباند. در این صورت ترک خوردگی این مصالح نیز کاهش پیدا می‌کند.

مراحل رابیتس ‌کاری یا راویز کاری چیست؟

اجرای رابیتس چند مرحله مختلف دارد. برای اجرای رابیتس شما ابتدا باید با توجه به اصول ساختمان سازی، کلاف بندی خاصی را روی دیوار مربوطه به وجود بیاورید و پس از آماده کردن زیر ساخت‌های لازم، توری رابیتس را بر روی کلاف میلگرد قرار دهید. در نهایت هم گچکاری سطحی و عمقی را انجام دهید و سطحی که راویز خورده است را به وجود بیاورید.

مزایای استفاده از رابیتس

شاید برای شما جالب باشد که بدانید مزایای زیادی وجود دارند که باعث شده‌اند افراد از رابیتس‌ها استفاده کنند. برخی از این مزایا عبارتند از:

  1. با استفاده از راویز مشتری می‌تواند طرح‌های مختلفی که مد نظرش هست را در ساختمان به اجرا در بیاورد. 

  2. رابیتس‌ها با توجه به این که با رعایت اصول مهندسی و جوشکاری روی کار می‌آیند، استحکام زیادی دارند. بنابراین دیگر نیاز نیست که نگران ماندگاری این شبکه‌های فلزی باشید.

  3. رابیتس‌ها قیمت مناسبی دارند و به آسانی تهیه و اجرا می‌شوند. به همین دلیل شما می‌‌توانید در زمانی کوتاه رابیتس را خریداری کرده و از آن استفاده کنید.

  4. راویزها به سرعت در محیط اجرا می‌شوند.

سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد رابیتس یا راویز با شما صحبت کردیم. رابیتس‌ها علاوه بر این که در نمای ساختمان کاربرد دارند، در سقف و دور ستون‌ها نیز به کار گرفته می‌شوند. در حال حاضر انواع مختلفی از رابیتس در بازار وجود دارد که هم از نظر ستون، هم از نظر چشمه و هم از نظر وزن در طبقه‌های مختلف قرار می‌گیرند.