به گزارش اکوایران، با اینکه پذیرفتن پیش‌نویس از قبل تهیه شده در ۶ دور مذاکرات قبلی توسط ایران نشانه حسن نیت مذاکره‌کنندگان برای طرف‌های غربی است و از این‌موضوع ابراز خرسندی کردند اما همچنان آمریکایی‌ها از ارائه تضمین برای عدم خروج مجدد از برجام که یکی از شروط سه‌گانه ایران برای بازگشت به توافق است طفره می‌روند.

در صورت پذیرفتن شروط ایران توسط آمریکا شاید این دور از گفت‌وگوهای وین دور پایانی و همراه با توافق و بازگشت طرفین به تعهدات خودشان باشد.

گفتنی است درحالی که یک نگرانی قابل توجه طرف‌های غربی این بود که احتمالا دولت جدید ایران، مخالف پیش‌نویس اولیه توافق احیای برجام است که تا پایان دور ششم مذاکرات حاصل شده بود، و در حالی که دیپلمات‌های غربی بارها درباره تمایل تهران برای مذاکره از ابتدای کار گمانه‌زنی کرده بودند، تهران با ادامه کار بر روی پیش‌نویس موافقت کرده است.

خبرگزاری بلومبرگ از این حرکت با عنوان انعطاف پذیری دوجانبه در گام نخست یاد کرده و این موضوع را نشانه‌ای مثبت و امیدوارکننده توصیف کرده و به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشته است که اگرچه این یک پیشرفت حداقلی است اما حسن‌نیت، حسن‌نیت می‌آورد.

سه شرط ایران برای مذاکرات در این دور از گفت‌وگوها این است که ایالات متحده باید اولا مسئولیت نادیده گرفتن توافق را بپذیرد، دوم اینکه به طور قابل راستی‌آزمایی همه تحریم‌های اعمال‌شده از سال ۲۰۱۸ را به یکباره لغو کند و سوم اینکه تضمین کند که دولت دیگری در آمریکا به تعهدات خود پشت نخواهد کرد.

تیم مذاکره‌کننده ایران در وین بیشتر متشکل از افراد دارای تخصص اقتصادی است که نشان می‌دهد تمرکز اصلی این کشور در مذاکرات بر رفع تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا خواهد بود. سرپرستی این تیم بر عهده علی باقری، مذاکره کننده ارشد است که دو معاون اقتصادی و حقوقی وزیر امور خارجه، قائم مقام بانک مرکزی، معاون اقتصادی وزیر نفت، معاون وزیر نفت، مشاور اقتصادی معاون رئیس جمهور، رئیس سابق بانک مرکزی و ... او را همراهی می‌کنند.