همچنین در مقابل بازار سرمایه نیز می‌تواند نقشی بسیار مهم و اساسی در تحقق بودجه مزبور و همچنین کسب درآمدهای موردنظر دولت داشته باشد. این درحالی است که در لایحه‌ بودجه‌ سال ۱۴۰۰ میزان اتکا به بازارهای مالی و بازار سرمایه برای تامین بخشی از هزینه‌های بخش عمومی افزایش چشمگیری نسبت به گذشته یافته است.

 

 

 

دعوای دولت و مجلس بر سر بودجه

این روزها دعوای دولت و مجلس بر سر بودجه بالا گرفته است

گذشته از تقدیم بودجه به مجلس که به شکل بی‎سابقه‌ای در نبود رئیس مجلس و رئیس دولت انجام شد از همان ساعات اولیه نیز صدای مخالفت‌های شدید نمایندگان به گوش میرسید.

اواخر هفته قبل نیز دیوان محاسبات نیز در گزارشی ۳ سناریو پیش بینی کسری بودجه را منتشر کرد . گزارشی که عنوان کرده بود در خوشبینانه‌ترین حالت، ۲۳ درصد رقم بودجه ۸۴۱ هزار میلیارد تومانی دولت محقق نخواهد شد

با این حال گفته میشود که از اول دی ماه قرار است بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق بررسی شود

خبری که ثانیه به ثانیه اش برای بازار سرمایه و فعالان بورس حائز اهمیت خواهد بود

اما چرا؟

بازار سرمایه در دو بعد کلان و خرد از قوانین بودجه کشور تاثیر می‌پذیرد

ضمن اینکه این بازار می‌تواند نقشی بسیار اساسی در تحقق بودجه و نیز کسب درآمدهای موردنظر دولت داشته باشد

به عنوان مثال براساس ارقام پیش‌بینی شده، فروش ۹۵ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی و فروش ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولت دو مورد از اقلام اصلی منابع درآمدی دولت در بودجه سال پیش‌رو است.

حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز قرار است از محل مالیات بر درآمد نقل و انتقال سهام تجهیز شود.

اما بخش قیمت‌گذاری مواد اولیه یا آن بخشی از بهای تمام‌شده شرکت‌هایی که استفاده از منابع دولتی چه به لحاظ انفال، چه به لحاظ خوراک و مواد اولیه دارند نیز بخش دیگر این اثرگذاری است.

از خوراک پتروشیمی‌ها و عوارض بهره مالکانه تا افزایش و کاهش قیمت حامل‌های انرژی، از جمله این موارد هستند که تاثیری بسیار زیاد در بازار سرمایه و سودآوری شرکت ها دارند

برخی معتقدند که نشانه هایی در رفتار دولت و مجلس دیده می شود که شاید بیراه نباشد اگر افق سال آینده بورس را مثبت بدانیم.