بلبشو در بازار خودرو

گزاف نیست اگر ادعا کنیم اقتصاد ایران تا چندی پیش شاهد سخت‌ترین روزهای تاریخ معاصر خود بود.

شدت تحریم‌ها و هزینه‌ای که بر اقتصاد کشور در حوزه تجارت خارجی و به دنبال آن به صنعت داخلی و نهایتا به معیشت مردم تحمیل شد غیر قابل محاسبه است.

امروز حسن روحانی گفته است طی سه سال اخیر ۲۰۰ میلیارد دلار ضرر مستقیم به ما وارد شده، با این حال هرچند تحریم دستاویز دولتیان برای توجیه وضعیت نابسامان فعلی است، اما هزینه اصلی از نحوه مدیریت و سیاست‌گذاری اقتصادی؛ چه موارد مرتبط با مقابله با تحریم‌ها و چه موارد کلیه مستقله از تحریم به کشور تحمیل شده. ناکارآمدی مدیریتی در کنار فساد ساختاری به حدی رسیده که ساده ترین امور اقتصادی مملکت مختل شده و درگیری‌های سیاسی در سطحی است که نمی‌توان منتظر آرامش در بازارها بود

نمونه بارز آن، بلبشوی فعلی بازار خودروست!

قیمت خودروهای خارجی با تقسیم قیمتشان بر دلار نیمایی، چندین برابر قیمت های منطقه ای در بازار خرید و فروش میشوند و خودروهای ارزان قیمتی که ادعا می‌شد عمق ساخت داخل بالایی دارند در کمتر از دو سال بیش از ۴ برابر شد با این حال نگاهی به صورت های مالی دو خودروساز اصلی کشور نشان می دهد بر اساس آخرین ترازنامه منتشر شده، مجموعا ۴۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشه در صورت های مالیشان منعکس شده. عجیب اینکه اخیرا خبری منتشر شد که مطالبات قطعه سازان به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده .شرایط گویا بدتر میشود که بهتر نه.

آیا باز هم باید دود سو مدیریت در صنعت خودرو و دخالت های دولتی و انحصار، از کانال نظام بانکی به چشم مردم برود؟