کدام املاک لوکس هستند؟

این روزها خبر مالیات بر املاک لوکس به عنوان یکی از پایه های جدید مالیاتی را احتمالا شنیده اید. یعنی افزایش درامدهای مالیاتی دولت با تعریف مالیات جدید و بدون افزایش نرخ مالیات های جاری

حالا قرار است از سال آینده از املاک لوکس مالیات دریافت شود که نرخ این مالیات در تبصره ۱۱ لایحه بودجه ۱۴۰۰ مشخص شده

قانونگذار، املاک با ارزش حداقل ۱۰ میلیارد تومان را مصداق ملک لوکس تعریف کرده، یعنی با این تعریف املاک پایین تر از ۱۰ میلیارد تومان، ملک لوکس محسوب نمی شوند

املاک ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان، یک در هزار ارزش روز ملک را باید مالیات پرداخت کنند. این نرخ به صورت تصادی برای املاک با ارزش های بالاتر محاسبه شده

مبلغ مالیات سالانه املاک لوکس چقدر است؟

املاک با ارزش ۱۰ میلیارد تا کمتر از ۱۵ میلیارد تومان، سالانه بین ۱۰ میلیون تا ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت می کنند؛ و همینطور املاک بالای ۶۰ میلیارد تومان باید بیش از ۳۰۰ میلیون تومان در سال مالیات بدهند.

جستجوی املاک ۱۰ میلیارد تومانی در بازار نشان می دهد املاکی که ارزش امروز آنها حداقل ۱۰ میلیارد تومان است غالبا در محلاتی مانند شهرک غرب و سعادت اباد قرار دارند و به ندرت در برخی از مناطق غربی متوسط هم یافت می شوند.

اما در بین این جستجوها، املاک لوکس با نرخ های خاص هم وجود دارند که به صورت مصداقی مبلغ مالیات این املاک را محاسبه کردیم.

قیمت ملکی در سعادت آباد تهران با مساحت ۲۶۰ مترمبع، ۲۶ میلیارد تومان پیشنهاد شده. مالک این ملک باید بابت یکسال ۷۸ میلیون تومان مالیات پرداخت کند.

آپارتمانی ۳۲۰ متری در محله فرشته الهیه با قیمت ۵۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش گذاشته شده ..خریدار این اپارتمان هم باید ۲۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مالیات بدهد.

و قیمت یک پنت هاوس ۴۳۰ متری در سعادت آباد هم از سوی فروشنده ۶۵ میلیارد تومان پیشنهاد شده.مالیاتی که مالک این پنت هاوس باید پرداخت کند سالانه ۳۲۵ میلیون تومان است.

سهم املاک لوکس از معاملات چقدر است؟

آخرین گزارش بانک مرکزی  از تحولات بازار مسکن در بهمن ماه نشان می دهد ۹۳ درصد خرید و فروش ها در بازار به املاک با ارزش کمتر از ۷.۵ میلیارد تومان اختصاص دارد.

در این بین ۵۳ درصد از املاک معامله شده در ماه گذشته مربوط به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان بوده، هر چند بانک اطلاعات جامعی از تعداد واحدهای مسکونی وجود ندارد

اما معاملات انجام شده می تواند تخمینی از سهم املاک لوکس در بازار را نشان دهد. برآوردها از معاملات صورت گرفته، حاکی از آن است که اپارتمان های با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان کمتر از یک درصد از خرید و فروش ها را به خود اختصاص می دهند.