نیروی کار در آماده ترین شرایط جسمی و روحی آن هم با حداقل درآمد، می تواند بسیاری از خدمات نیروهای مسلح را پوشش دهد.

سوال مهم اینجاست، چاره و راه حل دیگری وجود ندارد که هم جوانان از این فرصت سنی بیشترین بهره را ببرند و هم نیروهای مسلح دچار کمبود نیرو نشوند؟‌

 

سربازی در کشور های مختلف

سربازی،‌ مسئله حل شده ای در دنیا که در ایران هنوز برای آن تصمیم مشخص گرفته نشده.

یک روز طرح معافیت،‌ یک روز طرح مالیات امنیت،‌ اما همچنان اجباری است.

سربازی اجباری شاید برای آن هایی که قرار است این خدمت را به انتها برسانند یک بلای زمینی باشد، اما برای نهاد ها هدیه آسمانی است. نیروی کار در آماده ترین شرایط جسمی و روحی آن هم با حداقل درآمد، می تواند بسیاری از خدمات نیروهای مسلح را پوشش دهد. اما به این مسئله توجه نمی شود که این نیروی کار در بخش های دیگر اقتصادی می تواند بهره وری بیشتری برای کشور به ارمغان آورد که در نهایت به نفع نیروهای مسلح نیز خواهد بود.

نحوه انتخاب شهروندان برای خدمت سربازی براساس قوانین کشورها متفاوت است. در برخی از کشورها ، خدمت سربازی داوطلبانه است. شهروندان برای عضویت در ارتش به عنوان شغل خود ثبت نام می کنند. در کشورهای دیگر ، نظام وظیفه وجود دارد. در بعضی کشورها هم به صورت ترکیبی، سربازیوجود دارد

در ایالات متحده آمریکا با دارا بودن بالاترین بودجه نظامی و دارا بودن قانون نظام وظیفه اما اجباری در سربازی نیست، بدین صورت در کشورهایی مثل آمریکا با اینکه قانون سربازی وجود دارد اما به صورت اجباری از آن استفاده نمیشود و این خدمت به صورت انتخابی است.

کشورهای برزیل ، فرانسه ، یونان ، قطر ، سوئد و ترکیه نیز تا یک سال خدمت اجباری نظامی دارند

 

جایگاه سربازی ایران در جهان

ایران نیز در کنار آنگولا ، جمهوری آفریقای مرکزی ، چاد ، کوبا ، گینه بیسائو، رژیم اشغالگر، کره شمالی ، کره جنوبی وقرقیزستان خدمت اجباری بیش از ۱۸ ماه دارد.

سوال مهم اینجاست، چاره و راه حل دیگری وجود ندارد که هم جوانان از این فرصت سنی بیشترین بهره را ببرند و هم نیروهای مسلح دچار کمبود نیرو نشوند؟‌ کارشناسان پاسخ های زیادی برای این سوال دارند،‌ اما هنوز تصمیم گیران قانع به اجرای این پیشنهادات نشده اند.