گویا فیلترینگ شکست‌خورده‌ تلگرام عبرت نشده

این رزوها استفاده از کلاب هاوس میان کاربران فضای مجازی رایج شده، دسترسی آسان به سیاستمداران و افراد شاخص بر محبوبیت این اپلیکیشن روز به روز می افزاید.

 مصاحبه افرادی همچون «محمدجواد آذری جهرمی»، علی مطهری و «عبدالناصر همتی» در هفته اخیر سروصدایی به پا کرده که در کمتر رسانه رسمی­ای چنین بازتابی دیده می شود.

و حالا خبرهایی از فیلتر این شبکه اجتماعی به گوش می رسد که توسط مسئولان مربوطه رد می شود.

پنج‌شنبه خبری مبنی بر فیلتر شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس در یک اتاق گفت‌وگو با حضور رئیس بانک مرکزی و وزیر ارتباطات به گوش رسید.

همان زمان «محمدجواد آذری جهرمی» در مقابل خبر فیلتر کلاب‌هاوس که از سوی «عبدالناصر همتی» رو به اعضای اتاق گفت‌وگو مطرح شد، اعلام کرد این شبکه فیلتر نشده و صرفا اختلالی در یکی از اپراتورها به وجود آمده.

حسین مجلسی راد مدیر کل حوزه ریاست همراه اول در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار ایرنا، صدور حکم قضایی یا هر گونه دستوری برای فیلتر شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس را رد کرد.

همچنین شب گذشته «علیرضا معزی» معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهور نیز در توئیتی نوشت: کلاب هاوس فیلتر نشده اما استقبال اخیر شهروندان و گفت‌وگوهای مؤثر، روادارانه و محترمانه‌ای در این پلتفرم، برخی را آنقدر مضطرب ساخته که زمزمه‌ی مسدود ساختن را از سر بگیرند. گویا فیلترینگ شکست‌خورده‌ تلگرام عبرت نشده است.

ماجرای فیلتر کلاب هاوس صبح امروز و با ادامه دار شدن اختلالات جدی‌تر شد تا جایی که رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز اعلام کرد ما در حال بررسی این مشکلات هستیم.

پس از صحبت‌های روابط عمومی وزارت ارتباطات اختلالی که در شبکه ایرانسل بود از بین رفت اما کاربران فضای مجازی وجود اختلال در شبکه همراه اول را اعلام کرده‌اند.

آیا داستان فیلتر تلگرام هم برای کلاب هوس تکرار خواهد شد؟

داستان کلاب هاوس بی شباهت به داستان تلگرام نیست.

تلگرام هم قبل از فیلتر شدن از ابتدا محبوبیت‌اش با اختلالات مختلفی روبرو شد.

برای مثال روز شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، شرکت مخابرات در خدمات اینترنتی خود سرویس پیام‌رسان تلگرام را در برخی از نقاط استان تهران و برخی استان‌ها بدون اطلاع قبلی مسدود و از دسترس کاربران خود خارج کرد.

اما اوج این مسئله در دی ماه ۹۶ بود.

۱۰ دی ۹۶ بود که تلگرام و اینستاگرام همزمان فیلتر شد.

۱۲ دی ماه بود که وزیر ارتباطات عذرخواهی کرد و گفت که تاکید دولت بر موقتی بودن محدودیت هاست.

۱۴ دی ماه با دستور رئیس جمهور، اینستاگرام رفع فیلتر شد و معاون دادستانی کل در واکنش به این اقدام با اخطار به وزارت ارتباطات گفت: رفع فیلتر شبکه جاسوسی اینستاگرام برخلاف موازین قانونی کشور است.

۲۳ دی ماه با دستور رئیس جمهور تلگرام هم رفع فیلتر شد.

اما در نهایت در ۱۰ اردیبهشت ۹۷ با دستور قضایی بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران، تلگرام برای همیشه فیلتر شد. اقدامی که مورد تایید دولت نبود.

آیا سرنوشت کلاب هاوس هم به تلگرام گره خواهد خورد؟