بهبود روابط سئول و تهران در راه است؟

نخست‌وزیر کره جنوبی به ایران آمد این اولین سفر یک نخست وزیر کره جنوبی در ۴۴ سال گذشته است

با اینکه رابطه کره جنوبی و ایران همواره تحت تاثیر رابطه دوستانه آمریکا و کره جنوبی بوده است اما در ۴ دهه اخیر روابطه دوستانه ایران و کره در جریان بوده.

در سال ۲۰۰۸ حجم تجارت میان ایران و کره به ۱۰ میلیارد دلار رسید که رقم قابل توجهی به حساب می آمد، شرکت‌های کره‌ای نیز همواره در ایران حضور داشته‌اند.

حتی پس از اجرای توافقنامه هسته‌ای ایران، پارک گئون‌های، رئیس‌جمهور کره جنوبی، به همراه هیئتی شامل ۲۳۶ بازرگان در ۲ می ۲۰۱۶ وارد ایران شدند.

و حالا با شروع مذاکرات برجامی «چانگ سیه کیون» نخست وزیر کره جنوبی، برای دیداری سه روزه، صبح امروز یکشنبه سئول را به مقصد تهران ترک کرده.

انتظار می رود که چانگ در جریان سفر سه روزه خود به ایران که سه شنبه به پایان می رسد، در مورد راه های بهبود روابط سئول و تهران و سایر موارد گفت و گو کند.

در برنامه سفری چانگ، دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و علی لاریجانی مشاور رهبری ترتیب داده شده است. در واقع تمامی مقامات ارشد نظام با آقای نخست وزیر دیدار خواهند داشت.

علاوه بر این، قرار است دومین شخص دولت کره با مقامات شرکت های این کشور که در ایران فعالیت می کنند از جمله سامسونگ الکترونیک، ال جی الکترونیکس و شرکت اس کای نتورک نیز دیدار کند.

اما اهمیت اصلی این سفر در چیست؟

 به نظر مهم‌ترین مسئله، آزادسازی پول‌های بلوکه‌ شده ایران در کره جنوبی است و این موضوع محور اصلی گفت‌و‌گو‌ها خواهد بود. دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی نزدیک ۷ میلیارد دلار است که کره جنوبی دست ایران را در ایام تحریم خالی گذاشته بود.

آزادسازی این منابع در شرایط فعلی خبری است که می تواند اولین سیگنال مثبت برجامی از سوی آمریکا و دولت بایدن باشد.

فراموش نکنیم که کره جنوبی یکی از متحدان اصلی آمریکا به حساب می آید و بدون چراغ سبز بایدن، بعید است کره جنوبی منابع ارزی ایران را آزاد کند.