حالا اما می‌دانیم که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد این هفت نفر قرار است در انتخابات ریاست جمهوری با هم رقابت کنند.

بعضی از آنها قبلا هم در معرض رای و نظر مردم قرار گرفته اند و بعضی ها اولین بار است که خودشان را با رای مستقیم مردم محک می‌زنند.

جالب اینکه تعدادی از این نامزدها سابقه رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان برای ریاست جمهوری یا نمایندگی مجلس را هم در کارنامه دارند.

 

کارنامه انتخاباتی نامزدها

سعید جلیلی

 ۵۶ ساله

سابقه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری: یک بار

تعداد رای: ۴٬۶۲۸٬۱۲۰

 کسی که او را بیش از هر چیز با خاطرات مذاکرات هسته ای در دوران احمدی نژاد می شناسیم. مردی که در انتخابات سال ۹۲ قرار بود مدودف احمدی نژاد باشد و روند دولت را برای بازگشت او حفظ کند. جلیلی در تمام طول دوران فعالیتش سمت های انتصابی داشته است و تنها یک بار خودش را در معرض رای عمومی قرار داده است» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲. نتیجه انتخابات مقام سوم او بعد از روحانی و قالیباف بود با کسب ۱۱ درصد از آرای ماخوذه.

 

محسن رضایی

۶۷ ساله

سابقه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری: سه بار

تعداد رای در اخرین دوره: ۳٬۸۸۴٬۴۱۲

رکوردار نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری. مردی با ۶۷ سال سن که چند روز پیش برای نشان دادن سلامتش مجبور شد به صورت نمایشی فوتبال بازی کند. او را می توان ناکام ترین نامزد شناخته شده انواع انتخابات دانست چرا که یک بار هم برای وورد به مجلس ششم نامزد شد اما نتوانست آرای لازم را به دست بیاورد. رضایی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ هم با شعار انتخاباتی «دولت عشق» حضور یافت، اما دو روز پیش از برگزاری انتخابات کناره‌گیری خود را اعلام کرد. در بیانیه‌ای که او در آن زمان منتشر کرد، دلیل کناره‌گیری خود را «جلوگیری از پراکندگی آرای مردم» در اثر کثرت نامزدها عنوان کرد. چهار سال بعد او دوباره با شعار «دولت ائتلافی» به میدان آمد و از بین چهار نامزد، نفر سوم شد اما از پا ننشست و چهار سال بعد هم وارد صحنه انتخابات شد و این بار هم نتوانست رای قابل توجهی به دست بیاورد. حالا رضایی با یک دوره وقفه دوباره می خواهد خودش را در معرض آرای عمومی قرار دهد.

 

ابراهیم رئیسی

۶۱ ساله

سابقه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری: یک بار

تعداد رای: ۱۵٬۷۸۶٬۴۴۹

با سوابق قضائی متعدد که حالا رئیس قوه قضائیه هم هست. او را قبل از ورود به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ با تولیت آستان قدس رضوی می شناختیم. کاری که به گفته خودش شیرین ترین فعالیتش بوده اما به دلیل احساس مسئولیت آن را رها کرد. نقطه عطف حضور رئیسی در انتخابات سال ۹۶، انصرف قالیباف به نفع او بود. در نهایت رئیسی با کسب نزدیک به ۱۵ میلیون رای  یعنی ۳۸ درصد آرا نفر دوم انتخابات شد که بالاترین رای برای رقیب رئیس جمهور مستقر محسوب می شود. شاید همین میزان رای، پشتوانه او برای شرکت مجدد در انتخابات امسال باشد.

 

علیرضا زاکانی

 ۵۶ ساله

سابقه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری: دو بار

بدون احراز صلاحیت

 چهره ای که بعد از رضایی، ناکام ترین نامزد فعلی ریاست جمهوری است چرا که قبلا دو بار به این میدان ورود کرده و بی بهره مانده است. او حالا رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس است و قبل از آن هم نماینده دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس بوده و سابقه ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام را هم برعهده داشته‌است. جالب اینکه زاکانی در هر دوبار قبلی که در سال های ۹۲ و ۹۶ برای انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کرده رد صلاحیت شده و احراز صلاحیتش برای شرکت مجلس یازدهم هم با اما و اگرهای فراوانی مواجه بود.

 

امیرحسین قاضی زاده هاشمی

۵۰ ساله

بدون سابقه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری

 با ۵۰ سال سن، جوان ترین نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات پیش رو است. او در دوره های هشتم، نهم، دهم و حالا یازدهم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم مشهد بوده است. او پسرعموی سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت و برادر احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده فعلی مجلس است.

 

محسن مهرعلیزاده

 ۶۵ ساله

سابقه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری: یک بار

تعداد آرا: ۱٬۲۸۸٬۶۴۰

  تنها نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات پیش رو است که گرایش اصلاح طلبانه دارد. او در دولت اول سید محمد خاتمی استاندار خراسان و در دولت دوم او معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی بود. به پشتوانه چهره ورزشی که به واسطه آخرین سمتش داشت در انتخابات سال ۸۴ شرکت کرد اما رد صلاحیت شد. در نهایت صلاحیت او به همراه مصطفی معین، با حکم حکومتی که از سوی رهبری صادر شد اما مهرعلیزاده در بین هفت نامزد، آخرین رتبه را آورد با کسب حدود ۴ درصد آرا.

 

عبدالناصر همتی

۶۴ ساله

بدون سابقه شرکت در هرگونه انتخابات

 بانک مرکزی و تنها فرد نزدیک به روحانی است که برای انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت شده است. البته با توجه به مناقشات اخیری که بین او و بخش های اقتصادی دولت طی ماه های گذشته شکل گرفته شاید نتوان او را راحتی فردی نزدیک به روحانی دانست اگرچه همین اواخر هم دولت با یک بیانیه محکم از تصمیم های اقتصادی او در برابر منتقدانی که همتی را به دخالت اشتباه در بازار ارز متهم می کردند، ایستاد. جالب اینکه روحانی از نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام بی خبری و ابراز تعجب کرد. او در بین نامزدهای فعلی ریاست جمهوری تنها کسی است که تا به حال خود را در معرض رای مردم قرار نداده است.