شهریار صادقی

شهریار صادقی

آخرین مطالب شهریار صادقی

۵۲:۳۴
تصادفات جاده‌ای هر ساله جان هزاران نفر از مردم جهان را می‌گیرد. اگر سرعت مجاز ماشین‌ها به 10 کیلومتر بر ساعت کاهش یابد، احتمالا تلفات جانی تصادفات به صفر خواهد رسید. آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که چرا چنین تصمیمی گرفته نمی‌شود تا دیگر انسانی جان خود را در تصادف از دست ندهد؟
۴۳:۲۷
تراز قسمت اول؛ اقتصاد و حقوق چه ربطی به هم دارند؟
«نمی‌دانم این قدرتی که شما را بر ما مسلط کرده چیست و موجب ضعف ما و ترقی شما چه؟ آفتاب که قبل از رسیدن به شما به ما می‌تابد تأثیرات مفیدش در سر ما کمتر از شماست؟ اجنبی حرف بزن! بگو من چه باید بکنم که ایرانیان را هشیار نمایم.»
در سال گذشته متوسط درآمد یک خانواده در کم‌درآمدترین استان کشور، به نصف متوسط درآمد یک خانواده در استان تهران هم نمی‌رسد. در 16 سال گذشته همواره استان تهران بالاترین درآمد سرانه خانوار را در کشور داشته، این در حالی است که در همین بازه زمانی جایگاه کم‌درآمدترین استان بین 8 استان مختلف جابه‌جا شده است.
اکوایران: طبق بررسی‌های انجام شده، هرچه به‌ سمت استان‌های کم‌درآمد می‌رویم، نرخ بی‌سوادی افزایش پیدا می‌کند. به‌ بیان دیگر، میان سطح درآمد استان‌ها و بی‌سوادی یک همبستگی منفی وجود دارد.
اکوایران: میانگین رشد ‌سرمایه‌گذاری در بازه سال‌های 1340 تا 1390 حدود 6 درصد برآورد شده است. چنانچه اقتصاد ایران در دهه گذشته نیز با همین روند ادامه می‌داد، حجم انباشت سرمایه در پایان 1401 نزدیک به 3.5 برابر رقم فعلی سرمایه‌گذاری می‌شد.
اکوایران: نرخ تورمی که شاخص ضمنی GDP در پنج سال گذشته نشان می‌دهد، به طور متوسط سالانه حدود 12 درصد بالاتر از تورم مصرف‌کننده - یا همان نرخ تورم رسمی که اعلام می‌شود - بوده است. ثابت نگه داشتن قیمت نهایی برخی از کالاهای اساسی توسط دولت، می‌تواند از جمله دلایل این رخداد باشد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در تیر ماه، تورم دهک سوم بیش از همه دهک ها متأثر از افزایش قیمت خوراکی‌ها بوده است. همچنین تورم ماهانه دهک دهم کمترین اثر پذیری را از خوراکی‌ها داشته است.
در نیم قرن گذشته اقتصاد ایران در 7 مقطع درگیر رکود تورمی شده، به نوعی می‌توان گفت این پدیده دست از سر کشور برنمی‌دارد. رکود تورمی از پیچیده‌ترین بحران های اقتصاد کلان به حساب می‌آید، علت اینکه ایران بار ها با این پدیده گلاویز شده، چیست؟
اکوایران: این روزها این پرسش مطرح است که «علت افزایش تورم چیست؟» گروهی از اقتصاددانان عامل اصلی را پول و نقدینگی می‌دانند اما برخی معتقدند تورم دلایلی غیر از نقدینگی دارد. اکوایران پاسخ به این مطلب را از منظر 7 مکتب اقتصادی بررسی کرده است.