به گزارش اکوایران، به تازگی مستندی درباره زوایای پنهان صنعت عطرسازی از طرف بی‌بی‌سی منتشر شده که حقایقی شوکه‌کننده را درباره این صنعت نشان می‌دهد.

صنعت عطرسازی به عنوان یکی از لاکچری‌ترین صنایع جهان شناخته می‌شود. با این حال، این صنعت لاکچری، برای کارگران و به‌ویژه کودکانی که در آن مشغول به کار هستند، آورده مالی ندارد.

یاسمن یکی از اصلی‌ترین عناصر طبیعی برای ساخت عطرها و رایحه‌های خوش در جهان است. نیمی از یاسمن دنیا در مصر تولید می‌شود. بسیاری از خانواده‌ها برای اینکه بتوانند به پول بیشتری دست پیدا کنند از کودکان خود برای چیدن یاسمن بهره می‌گیرند. البته قضیه قدری پیچیده‌تر و همچنین ناراحت‌کننده‌تر است.

رایحه شیرین و غلیظ یاسمن در بسیاری از عطرهای لاکچری جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گل به عنوان عنصر کلیدی در بسیاری از عطرها شناخته می‌شود. برای مثال عطر شنل شماره ۵ یا دیور ژدور جزو معروف‌ترین عطرهایی هستند که از عطر یاسمن بهره گرفته‌اند.

یکی از پیچیده‌ترین مسائل، بیرون کشیدن روغن یاسمن است. گل‌ها باید در بهترین ساعت چیده شوند که بیشترین رایحه را به دست دهند و بهترین ساعت، نیمه‌شب است. به این ترتیب کودکانی که در این صنعت فعالیت می‌کنند از خواب شب محروم می‌شوند.

دمای هوای مصر برای تولید یاسمن‌های خوش‌عطر، مطلوب است. به همین دلیل به بازار اصلی برای تولید یاسمن در جهان تبدیل شده است.

آن دسته از خانواده‌های مصری که در زمینه تولید و چیدن یاسمن فعالیت دارند، به صورت خانوادگی در این صنعت فعالیت می‌کنند به این دلیل که آورده مالی این صنعت اندک است و با زحمت یک یا دو نفر از اعضای خانواده، نمی‌توان به درآمد قابل توجهی دست پیدا کرد. به همین دلیل خانواده‌ها به ناچار از کودکان خود در این کار استفاده می‌کنند.

بهره‌گیری از کودکان در فرایند چیدن گل‌های یاسمن باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در آن‌ها می‌شود. از آن‌جا که آن‌ها اغلب آسیب‌پذیرتر هستند، بیشتر به حساسیت و مواردی نظیر خارش پوست مبتلا می‌شوند.

در ویدیوی بالا به جزئیاتی از مستند بی‌بی‌سی در این زمینه پرداخته شده است.