به گزارش اکوایران، المپیک تابستانی 2024 پاریس، ۵ مرداد ۱۴۰۳ آغاز می‌شود. مراسم افتتاحیه این دوره المپیک در ورزشگاه «استاد دو فرانس» برگزار می‌شود؛ که در آن تیم پناهندگان با پرچم کمیته بین‌اللملی المپیک مراسم رژه خود را برگزار خواهد کرد.

این سومین تجربه چنین تیمی در رقابت‌های المپیک است. تیم پناهندگان از المپیک ۲۰۱۶ ریو متشکل از ۱۰ ورزشکار در این رقابت‌ها شرکت کرد. جمعیت این تیم در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به ۲۹ تن و حالا در المپیک ۲۰۲۴ پاریس، به 36 تن در ۱۲ رشته ورزشی رسیده است.

نکته قابل تأمل این تیم حضور 14 ورزشکار ایرانی در این تیم 36 نفره است که بیشترین سهم را در تیم پناهندگان دارد. البته جز این 14 ورزشکار، ورزشکاران ایرانی دیگری مثل کیمیا علیزاده در تیمی به جز ایران در المپیک حضور دارند. علیزاده در 10 فروردین 1403 به عضویت تیم تکواندو بلغارستان درآمد و در این مسابقات زیر پرچم این کشور مبارزه خواهد کرد.

کیمیا علیزاده، اولین مدال‌آور تاریخ زنان ایران در المپیک، در دوره قبلی المپیک نیز در قالب تیم پناهندگان در بازی‌های توکیو به میدان رفت و در اولین رقابت خود، ناهید کیانی، نماینده ایران را شکست داد.

خبر مرتبط
مهاجرت ورزشکاران: آه و افسوس بدرقه راه مدال‌آوران

اکوایران: صبح امروز خبر مهاجرت مهدی عالیقدر، کمک داور لیگ برتر ایرانی، به کانادا منتشر شد. همچنین در ابتدای هفته جاری نیز ابوالفضل عباسی، پدیده تکواندوی نوجوانان و ملی‌پوش تیم ملی تکواندو کشورمان نیز به آلمان مهاجرت کرد.

در این گزارش، نگاهی به تیم پناهندگان و سهم ایران از مهاجرت ورزشکاران خواهیم داشت.

ایرانی‌های تیم پناهندگان چه کسانی هستند؟

درسا یاوری‌فر، از جوان‌ترین ورزشکاران ایرانی حاضر در تیم پناهندگان است. او در رشته بدمینتون در المپیک به میدان خواهد رفت.

تیم المپیک ایران تنها دو بار توانسته بود در رشته بدمینتون در مسابقات المپیک حاضر شود. بار اول در دوره‌ 2008 پکن با حضور کاوه محرابی و بار دوم در المپیک 2020 توکیو با حضور ثریا آقایی.

امید احمدی‌صفا، بوکسور ایرانی در سال 2020 به آلمان پناهنده شد. او در وزن ۵۱ کیلوگرم رشته بوکس در مسابقات حاضر خواهد شد.

امیر رضانژاد، سعید فضل‌الله و ثمن سلطانی نمایندگان قایقرانی ایرانی تیم پناهندگان در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس خواهند بود.

رضانژاد در سال 2020 به ترکیه و فضل‌الله در سال 2015 به آلمان پناهنده شد. سلطانی نیز در سال 2022 به اتریش پناهنده شد.

محمد رشنونژاد پناهنده در هلند و محبوبه بربری ژرفی پناهنده در آلمان، نیز جودوکاران مرد و زن ایرانی در تیم جودو پناهندگان کمیته المپیک، با حریفان خود مبارزه می‌کنند.

متین بالسینی نیز پناهنده در بریتانیا، در رشته شنا ۲۰۰ متر برای تیم پناهندگان المپیک رقابت خواهد کرد.

هادی تیران پناهنده در ایتالیا در وزن منفی ۵۸ کیلوگرم، کسری مهدی‌پور، پناهنده در آلمان در وزن مثبت ۸۰ کیلوگرم و دینا پوریونس، پناهنده در هلند در وزن منفی ۴۹ کیلوگرم، سه تکواندوکار ایرانی هستند که زیر پرچم تیم پناهندگان در المپیک 2024 پاریس به میدان خواهند رفت.

یکتا جمالی، پناهنده کشور آلمان، دختر وزنه‌بردار ۱۹ ساله‌ای است که در رقابت‌های المپیک پاریس، در وزن منفی ۸۱ کیلوگرم، به رقابت خواهد پرداخت.

هر دو نماینده تیم پناهندگان کشتی المپیک ایرانی هستند. ایمان مهدوی در وزن منفی ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد و جمال ولی‌زاده در وزن ۶۰ کیلوگرم کشتی فرنگی در این رقابت‌ها شرکت خواهند کرد.