به گزارش اکوایران، در زمانه‌ای که مباحث سیاسی و اجتماعی بخش زیادی از زندگی ما را تحت‌تاثیر قرار داده، کمتر می‌توان نگاهی به اخبار و مباحث فرهنگی انداخت. از این رو اکوایران در نظر دارد، مهم‌ترین رویدادهای رخ داده در فضای فرهنگی کشور را به‌صورت هفتگی در یک بسته برای مخاطبان عرضه کند.

شش فیلم‌ساز ایرانی در جشنواره تورنتو

چهل‌و‌نهمین جشنواره فیلم تورنتو فهرست فیلم‌های خود را کامل کرد که با نمایش آثار، شش سینماگر ایرانی همراه خواهد بود.

فیلم سینمایی «دوران بلوغ» ساخته سهراب شهید ثالث فقید محصول آلمان در سال ۱۳۷۶ در بخش کلاسیک‌ها، «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسول اف محصول ایران، آلمان، فرانسه، «هفت روز» ساخته علی صمدی احدی محصول آلمان و «هر کجا، هر زمان» ساخته میلاد تنگشیر محصول ایتالیا در بخش سنتر پیس، «قصه یک خواهر» ساخته لیلا امینی محصول ایران، آلمان، سوییس در بخش مستندها و «چه کسی خورشید را دوست دارد» ساخته ارشیا شکیبا محصول کانادا در بخش کوتاه‌های این رویداد سینمایی حضور دارند.

این جشنواره از  از ۱۵ تا ۲۵ شهریور (۵ تا ۱۵ سپتامبر) در کانادا برگزار خواهد شد.

رکورد قاچاق فیلم در یک سال شکسته شد

محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی در 22 مرداد در مراسم تقدیر از مدیران و کارکنان موسسه سینماشهر ضمن تشریح عملکردش در دوران زعامداری سینمای کشور، گفت: «سینمای پربحرانی را تحویل گرفتیم و در آرامش تحویل می‌دهیم.»

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «سینمای ایران؛ آرامش یا بحران؟» به بررسی مشکلات و بحران‌های سینمای ایران پرداخته است.

در قسمتی از این گزارش آمده است: «تنها در سال گذشته هشت فیلم سینمایی «برادران لیلا»،‌ «جنگ جهانی سوم»، «بی رویا»، «شب، داخلی، دیوار»، «اورکا»، «تفریق»، «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» و «خط فرضی» قاچاق شد. این میزان قاچاق فیلم در یک سال، یک ‌رکورد به شمار می‌آید. رکوردی که البته نشان‌دهنده آرامش در سینما نیست.»

همچنین درخصوص وضعیت اکران فیلم‌ها نیز آمده است: «در سال ۱۴۰۱ -سال اول دولت سیزدهم- از میان ۲۲ فیلمی که در جشنواره نمایش داده شد، تنها ۸ فیلم پرده اکران را به چشم دیدند و در سال‌های بعد نیز سینمای غیرکمدی عملا از چرخه درآمدزایی خارج شد.»

سند موسیقی تصویب شد: ممنوع‌التصویری سازها به اتمام رسید؟

محمدحسین ایمانی خوشخو -۲۳ مرداد- در نشست خبری شورای هنر که به منظور تشریح سندهای هنری مصوب این شورا برگزار شد با اشاره به تصویب سند هنرهای نمایشی و به دنبال آن تصویب تاسیس بنیاد ملی تئاتر ایران افزود: سند هنرهای تجسمی هم مصوب شد که یکی از پیامدهای آن در خصوص حراج‌ها بود که پیش از این کسی اجازه حضور در این حراج‌ها را نداشت.

ایمانی خوشخو اظهار کرد: سند موسیقی توسط عالی‌ترین مقام صادر شد و وزارت کشور هم ابلاغیه داد. بنابراین هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی حق لغو هیچ کنسرتی را ندارد و صداوسیما نیز باید همه سازهای موسیقی را نشان دهد. 

تصویب سند ملی سینما با وجود مخالفت خانه سینما

آخرین جلسه شورای هنر به ریاست محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد در 22 مرداد با حضور اعضا برگزار شد و در آن سند سینما به تصویب اعضا رسید.

درحالی این سند به تصویب رسید که خانه سینما پیش از این بارها به کلیات و پیش‌نویس این سند اعتراض کرده بود و از مدیرانی که در تصویب آن دخالت دارند، خواسته بود، نظرات این تشکل صنفی را هم لحاظ‌ در تصویب این سند لحاظ کنند که با این اقدام وزارت ارشاد مشخص شد که این سند بدون همفکری و مشاوره با اهالی سینما مورد تصویب قرار گرفته است.

هیات‌مدیره خانه سینما معتقد است که این سند بر دولتی‌تر کردن سینما تاکید دارد و هیچ حقوقی را برای هنرمندان و بخش خصوصی در نظر نگرفته‌اند.

آقای «کتاب باز» با «اکنون» می‌آید

سروش صحت، جدیدترین برنامه‌سازی است که برنامه خود را از تلویزیون به شبکه نمایش خانگی می‌برد. البته که صحت پیش از این با ساخت سریال «مگه تموم عمر چندتا بهاره؟» حضور موفقی در این پلتفرم داشت.

او اینبار با اجرای یک برنامه‌ جدید به نام «اکنون» در شبکه نمایش خانگی میزبان اهالی فرهنگ، هنر و علم خواهد بود. در واقع «اکنون» را می‌توان همان برنامه «کتاب‌باز» دانست که جزو پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون بود و حالا به شبکه خانگی منتقل شده است.

برنامه «اکنون» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا رضائیان، یک تاک‌شوی هفتگی است که با همان حس‌و‌حال و نگاهی که از تیم سازنده برنامه «کتاب‌باز» انتظار می‌رود، طراحی و در حال ساخت است.

صحت این بار و در بستر نمایش خانگی گفت‌وگوهایی با هدف گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی با مهمانان و کارشناسان خواهد داشت. «اکنون» درحال تولید است و به‌ زودی به صورت هفتگی از فیلیمو پخش خواهد شد.

برپایی نمایشگاه «مشاهیر هنر» در باغ موزه تهران

نمایشگاهی از آثار هنرمندان جوان با عنوان «مشاهیر هنر» در باغ موزه تهران برپا شده است که تا ۳۱ مرداد ماه میزبان اهالی هنر خواهد بود.

در این نمایشگاه که از 19 مرداد شروع به کار کرده است، حدود ۳۰ اثر هنری نقاشی در سبک‌های سیاه قلم، رنگ روغن، اکرولیک و گواش برگرفته از آثار استاد فرشچیان، همچنین آثاری خط استاد «افجه‌ای» با تذهیب استاد «ثریا نیکو روش» توسط هنرمندان جوان انجام شده است.

اختتامیه نخستین جایزه داستان کوتاه «گارنت» برگزار شد

اختتامیه نخستین دوره جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت با معرفی برگزیدگان، شامگاه ۱۹ مرداد در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در بخشی از این مراسم از هوشنگ مرادی کرمانی تقدیر شد.

جایزه ویژه هوشنگ مرادی کرمانی در نخستین جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت در بخش نوجوان به زرتشت چاوشی برای داستان «ماه پرتقال» اهدا شد. 

نفرات برتر در بخش داستان‌نویسی کودک و نوجوان عبارتند از: نفر اول: زرتشت چاوشی برای داستان «ماه پرتقال» نفر دوم: ماهور هژبری برای داستان «ما سه تاییم با گوسفندها می‌شویم هزارت» نفر سوم: ابوالفضل حقی برای داستان «ماموسیک» 

نفرات برتر در بخش داستان‌نویسی جوان و بزرگسال عبارتند از: نفر اول: مهسا غفاری مقدم برای داستان «بین ما فقط یک دریای شمال فاصله است» نفر دوم: مهدی پورفرد برای داستان «خاک سی ساله» نفر سوم: بهار اصلانی مقدم برای داستان «در تمنای سانستول» 

جایزه ویژه رزیدنسی فرانسه نیز در این دوره از «گارنت» به یاسین کیانی برای داستان «ابن السبیل» اهدا شد. 

گارنت اولین پلتفرم استعدادیابی و مهارت‌آموزی ایران است که با رویکرد استعدادسنجی و توسعه مهارت با آموزش‌های بین‌المللی، که تاکنون صدها دوره و کارگاه آموزشی، چندین رویداد و چندین جشنواره و مسابقه بین‌المللی برگزار کرده است.

حضور یک فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره بین‌المللی آمریکایی

فیلم کوتاه «نور» به کارگردانی علیرضا سعدی در بخش رقابتی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فلت‌لند آمریکا حضور خواهد داشت.

در جشنواره بین‌المللی فلت‌لند آمریکا، فیلم‌ها در بخش‌های کوتاه، بلند و مستند به رقابت می‌پردازند و بیست و یکمین دوره این جشنواره ۵ تا ۷ مهرماه برابر با ۲۶ تا ۲۸ سپتامبر در تگزاس آمریکا برگزار می‌شود.

در خلاصه داستان «نور» آمده است: «و شبی که ماه کامل شد...»

برگزاری نشست داوری جشنواره «با انرژی»

23 مرداد نشست داوری بخش فیلم و عکس جشنواره «با انرژی» با حضور داوران بخش عکس (سیف اله صمدیان، محمود کلاری، فرهاد آییش، حمید جبلی و مهدی پاکدل) و داوران بخش فیلم (هوتن شکیبا، هدی زین العابدین، حسن معجونی و رعنا آزادی‌ور) برگزار شد. 

تعداد ۵۰ عکس برگزیده به بخش رقابتی جشنواره راه یافتند. این آثار از ۲۷ تا ۲۹ مرداد ماه به نمایش عموم در خواهند آمد و برگزیدگان جشنواره از بین آن‌ها انتخاب خواهند شد. همچنین تعداد ۵۹ فیلم برگزیده نیز به بخش رقابتی جشنواره راه یافتند که از ۲۷ تا ۲۸ مرداد ماه به نمایش عموم در خواهند آمد.

sobhecinema_af1f2ddbac094eeba30831e9179660e1

درگذشت فتخ‌الله طاهری، پیشکسوت سینما

فتح‌الله طاهری، پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون روز جمعه -19 مردادماه- به دنبال بیماری گوارشی که از چندی پیش به آن مبتلا شده بود درگذشت.

بازی در آثاری مثل «سد معبر»، «محمد رسول الله(ص)»، «پرویز»، «یک اسم» و سریال‌های «نوبت لیلی»، «سیاوش»، «شرایط خاص»، «دردسرهای عظیم»، «قهر و آشتی»، «سه در چهار» و «متهم گریخت»، بخشی از کارنامه هنری طاهری است.

5047412