به گزارش اکوایران، چین و عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ توافقی را با یکدیگر به امضا رساندند که براساس آن، سعودی‌ها متعهد شدند آموزش زبان چینی را در مدارس خود پیگیری کنند.

چین قرار است ۸۰۰ معلم آموزش زبان را به مدارس عربستان سعودی بفرستد. این اقدام نشان می‌دهد که عربستان سیاست‌های آموزش زبان خود را متناسب با مراودات تجاری‌اش، در نظر گرفته است.

عربستان سعودی به چند دلیل زبان چینی را در مدارس خود تدریس می‌کند. دلیل نخست، استراتژی‌های شراکتی با چین است. دلیل دوم به فرصت‌های اقتصادی برای عربستان در کشور چین مربوط می‌شود. سعودی‌ها برای بهره بردن از این سیاست‌ها، به آموزش زبان چین هم نیاز دارند. تبادلات فرهنگی دلیل دیگری است که آموزش زبان چینی را در عربستان رقم زده است.

در عربستان، زبان اصلی، عربی است و زبان دومی که تا کنون در مدارس تدریس می‌شده، زبان انگلیسی بوده است. اضافه شدن زبان چینی نشان می‌دهد که تعامل میان خاورمیانه و آسیا افزایش پیدا کرده و چین وارد معادلات کشورهای منطقه خاورمیانه شده است.

پیش از این، امارات متحده عربی و همچنین مصر هم در میان کشورهای منطقه خاورمیانه، نسبت به آموزش زبان چینی در مدارس و دانشگاه‌های خود ابراز تمایل کرده بودند. این کشورها به واسطه رابطه‌ای که با چین دارند، به دنبال آموزش زبان آن‌ها هم هستند.

پیش از این، زبان انگلیسی و فرانسوی جزو زبان‌های خارجی پرطرفدار در کشورهای مختلف بوده است. با این حال، مدتی است که شاهد زبان‌های نوظهوری نظیر چینی، روسی و عربی در مدارس کشورهای مختلف جهان هستیم که تغییر مختصات سیاسی و اقتصادی جهان را نشان می‌دهد.

در ویدیوی بالا، ضمن توضیحات بیشتر درباره آموزش زبان‌های خارجی در مدارس کشورهای مختلف، به اهمیت آموزش زبان چینی هم پرداخته شده است.