به گزارش اکوایران، هفدهمین دوره مسابقات پارالمپیک 2024، روز گذشته به اتمام رسید. کاروان ورزش ایران با نام «فرزندان ایران» در این دوره بازی‌ها شرکت کرد. کاروان ورزشی کشورمان با ۶۵ ورزشکار در ۱۰ رشته ورزشی والیبال نشسته، گلبال، پارادوومیدانی، پاراتیراندازی، پاراوزنه‌برداری، پاراشنا، پاراتیروکمان، پاراتکواندو، پاراجودو و پاراکانو در این رویداد بزرگ حضور پیدا کرد.

خبر مرتبط
ایرانی‌ها همانند المپیک در پارالمپیک نیز بیشترین سهم از تیم پناهندگان را از آن‌ خود کردند

اکوایران: ایرانی‌های مهاجرت کرده همانند المپیک، در تیم پناهندگان پارالمپیک 2024 نیز بیشترین سهم را با نزدیک به نیمی از افراد حاضر در تیم خواهند داشت.

کاروان ایران نیز با کسب ۸ طلا، ۱۰ نقره و ۷ برنز و مجموع ۲۵ مدال در رده چهاردهم پارالمپیک ۲۰۲۴ قرار گرفت و نسبت به دوره گذشته یک رده در جدول مدالی نزول کرد. در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو، کاروان ورزشی ایران با ۱۲ طلا، ۱۱ نقره و یک برنز در رده سیزدهم قرار گرفت تا بهترین نتیجه تاریخ ایران در بازی‌های پارالمپیک به ثبت برسد.

کاروان پارالمپیک ایران در پاریس با وجود نزول یک پله‌ای نسبت به دوره گذشته که در توکیو برگزار شد، توانست رکورد کسب بیشترین مدال‌ را تیم پارالمپیک ایران را به نام خود ثبت کند.

در پایان این مسابقات، چین توانست با کسب ۹۴ مدال طلا، ۷۶ نقره و ۵۰ برنز و مجموع ۲۲۰ مدال در رده نخست قرار بگیرد. انگلیس با ۴۹ طلا، ۴۴ نقره و ۳۱ برنز و مجموع ۱۲۴ مدال در رده دوم قرار گرفت. آمریکا هم با ۳۶ طلا، ۴۲ نقره و ۲۷ برنز و مجموع ۱۰۵ مدال در جایگاه سوم پارالمپیک پاریس ایستاد.

خبر مرتبط
پاریس 2024، دومین عملکرد برتر ایران در المپیک/ نگاهی به رکوردهای المپیکی ایران

اکوایران: کاروان المپیک ایران کار خود را با ۱۲ مدال در المپیک پاریس به پایان رساند. تعداد مدال‌های کاروان ایران در تاریخ بازی‌های المپیک برای دومین بار دو رقمی شد. در این گزارش نگاهی انداختیم به «ترین‌های» ورزش ایران در ادوار المپیک.

تکواندو بدون طلا اما امیدوار کننده همانند المپیکی‌ها

کاروان ایران در مسابقات پاراتکواندو 5 نماینده داشت. زهرا رحیمی و مریم عبدالله پور نمایندگان ایران در بخش بانوان بودند که رحیمی موفق به کسب مدال نقره شد. نکته جالب توجه و امیدوارکننده در این میان سن کم ملی‌پوشان پاراتکواندو بانوان ایران بود که نشان‌دهنده آینده درخشان این رشته است.

1945152_421

همچنین حامد حق‌شناس، علیرضا بخت و سعید صادقیان‌پور نیز سه نماینده کشور ایران در بخش آقایان بودند. پاراتکواندو کاران ایران در بخش آقایان توسط حامد حق‌شناس و علیرضا بخت به دو مدال برنز رسیدند.

کسب اولین مدال پارالمپیک ایران در رشته دوومیدانی

در رشته دوومیدانی هاجر صفرزاده، امیرحسین علیپور، علی پیروج، مهدی اولاد، حسن باجولوند، سجاد نیک پرسیت نمایندگان فدراسیون نابینایان و کم بینایان در رشته دوومیدانی بودند که با کسب یک مدال طلا و 4 نقره با کار خود خاتمه داند.

هاجر صفرزاده دختر دونده کشورمان موفق به کسب اولین مدال پارالمپیک ایران در این رشته شد.

همچنین مهدی اولاد و هاجر صفرزاده ورزشکارانی بودندکه بدون مربی در پارالمپیک حاضر شدند و با اعزام مربی آنها به بازی ها موافقت حاصل نشده بود.

171373752

فدراسیون جانبازان و توانیابان؛ بیشترین طلا و بیشترین دیسکالیفه

به جز طلای امیرحسین علیپور، مابقی طلاهای کسب شده ایران را ورزشکاران این فدراسیون کسب کردند. ورزشکاران این فدراسیون در رشته‌های پرتاب وزنه، پرتاب نیزه، تیراندازی، وزنه برداری و وایبال نشسته به مدال طلا رسیدند.

ورشکاران و مسئولین این فدراسیون اما اشتباهاتی هم داشتند که باعث دیسکالیفه شدن دو ورزشکار ما در بازی‌های پارالمپیک شد.

نسرین شاهی تیرانداز کشورمان که یکی از امیدهای مدال بود به خاطر مشکل پیش آمده در ماشه اسلحه‌اش دیسکالیفه شد.

همچنین مصطفی ماریان، ملی پوش پرتاب دیسک کشورمان به دلیل استفاده از ماده ممنوعه از شرکت در مسابقات محروم شد. 

صادق بیت سیاح هم می‌توانتست یکی دیگر از ورزشکاران طلایی کاروان ایران باشد. او با ثبت رکورد ۴۷.۶۴ متر در رقابت پرتاب نیزه کلاس F۱۱ در بازی‌های پارالمپیک پاریس ضمن شکستن رکورد پارالمپیک به مدال طلا دست یافت؛ اما به علت نشان دادن پرچم یازهرا (س) و شکلکی که به ادعای برخی از رسانه‌ها شبیه فعل سر بریدن بود، دیسکالیفه شد و رکوردی که زده بود نیز حذف شد.

به جز کسب مدال‌ها و دیسکالیفه شدن مدال‌ها، اتفاق مهم دیگر برای این فدراسیون خداحافظی ملکه تپناچه از دنیای قهرمانی بود.

خداحافظی پرافتخارترین بانوی پارالمپیکی

یکی از اتفاقات مهم کاروان ایران در این دوره، خداحافظی ساره جوانمردی ملقب به ملکه تپانچه بود.

ساره جوانمردی اولین طلای کاروان پارالمپیک ایران در پاریس را گرفت تا با پنجمین مدال پارالمپیکی خود (۴ طلا و یک برنز) تاریخ سازی کند. او همچنین در مسابقات تپانچه ۵۰ متر پنجم شد و بعد از پایان این مسابقات اعلام کرد این آخرین مسابقه اش بود.

جوانمردی که از سوی کنفدراسیون آسیا لقب «ملکه تپانچه» به او داده شده است، پس از خداحافظی گفت: خوشحالم با غم و ناراحتی تیراندازی را کنار نمی‌گذارم و با خوشحالی و مدال طلا خداحافظی می‌کنم.

ساره جوانمردی ۴ طلا و یک برنز پارالمپیک، ۴ طلا و ۲ نقره بازیهای پاراآسیایی، ۵ طلا، ۲ نقره و یک برنز مسابقات قهرمانی جهان و ۳ طلا و یک نقره جام جهانی را درکارنامه پرافتخار خود دارد.

1786847_335

مدال‌آوران طلا ایران در پارالمپیک پاریس

امیرحسین علیپور پرتاب وزنه F11
سعید افروز پرتاب نیزه F57
یاسین خسروی پرتاب وزنه F57
روح‌الله رستمی وزنه‌برداری دسته 80 کیلوگرم
علی اکبر غریب شاهی وزنه‌برداری دسته 107 کیلوگرم 
احمد امین‌زاده وزنه‌برداری دسته 107+ کیلوگرم
ساره جوانمردی تپانچه بادی 10 متر 
تیم ملی والیبال نشسته 

مدال‌آوران نقره ایران در پارالمپیک پاریس

فاطمه همتی پاراتیروکمان کامپوند انفرادی
تیم پاراتیروکمان میکس کامپوند با ترکیب فاطمه همتی و هادی نوری
مهدی اولاد پرتاب وزنه F11
ظفر ذاکر پرتاب وزنه F55
حسن باجولوند پرتاب دیسک F11
علی پیروج پرتاب نیزه F13
هاجر صفرزاده دوی 400 متر T12
پرستو حبیبی پرتاب کلاب F32
میثم بنی‌طبا پارا جودو وزن 60- کیلوگرم
زهرا رحیمی پاراتکواندو وزن 52- کیلوگرم 

مدال‌آوران برنز ایران در پارالمپیک پاریس

علیرضا مختاری پرتاب وزنه F53
الهام صالحی پرتال نیزه F54
علی‌اصغر جوانمردی پرتاب وزنه F35
محمدرضا عرب عامری پاراتیروکمان ربمرو انفرادی
محسن بختیار وزنه‌برداری دسته 59 کیلوگرم
علیرضا بخت پاراتکواندو وزن 80- کیلوگرم 
حامد حق‌شناس پاراتکواندو وزن 80+ کیلوگرم