به گزارش اکوایران، دانشمندان آمریکایی «ویکتور امبروس» و «گری روکون» جایزه نوبل 2024 در پزشکی را برای کشف ریز آر‌ان‌ای (microRNA) و نقش مهم آن در چگونگی رشد و زنده ماندن اورگانیسم‌های چندسلولی برنده شدند.

بنیاد نوبل در بیانیه‌ای اعلام کرد که برندگان جایزه نوع جدیدی از مولکول‌های ار‌ان‌ای کوچک را کشف کرده‌اند که نقش مهمی در تنظیم ژن‌ها بازی می‌کند: کشف پیشگامانه آنها اصول کاملا جدیدی از تنظیم ژن‌ها را آشکار می‌کند که برای اورگانیسم‌های چندسلولی، از جمله انسان بسیار ضروری هستند.

کار آنها به توضیح چگونگی تخصصی شدن سلول‌ها و تبدیل آنها به انواع مختلف چون ماهیچه یا سلول‌های عصبی کمک می‌کند، این درحالی است که همه سلول‌های یک شخص حاوی مجموعه یکسانی از ژن‌ها و دستورالعمل‌ها برای رشد و زنده ماندن هستند.

توماس پرلمان، دبیر کمیته فیزیولوژی نوبل اعلام کرد که به روکون تلفن کرده است و او را صبح خیلی زود به وقت آمریکا بیدار کرده است ولی او در نهایت خوشحال شده و شوق زیادی داشته است. اما هنوز نتوانسته است آقای امبروس را پیدا کند.

ویکتور امبروس از اساتید مدرسه پزشکی ماساچوست است درحالی که گری روکون در مدرسه پزشکی هاروارد تدریس می‌کند و با بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون هم کار می‌کند.

برندگان نوبل فیزیولوژی یا پزشکی از سوی «مجمع نوبل دانشگاه پزشکی موسسه کارولینسکا» انتخاب می‌شوند و جایزه‌ای به مبلغ یازده میلیون کرون سوئیس (معادل 1.1 میلیون دلار آمریکا) دریافت می‌کنند.

مانند هر سال، جایزه فیزیولوژی یا پزشکی اولین جایزه در میان جوایز نوبل است که در حوزه‌های علوم، ادبیات و تلاش‌های بشردوستانه نیز معتبرترین جایزه است. جوایز بعدی نیز در روزهای آتی اعلام می‌شوند.

این جوایز که براساس وصیت نامه آلفرد نوبل مخترع دینامیت و تاجر سوئدی ایجاد شده است، از سال 1901 برای دستاوردهای پیشگامانه در علوم، ادبیات و صلح اعطا می‌شود، و اقتصاد نیز بعدا به آن اضافه شد.

موسسات مختلف این جوایز را در رشته‌های مختلف اهدا می‌کنند و صلح تنها جایزه‌ای است که به جای استکهلم در اوسلو اهدا می‌شود؛ که احتمالا در نتیجه اتحاد سیاسی است که در زمان تنظیم وصیت‌نامه نوبل میان کشورهای کشورهای حوزه اسکاندیناوی وجود داشته است.

برندگان قبلی جایزه نوبل پزشکی نیز شامل محققان نامی چون «ایوان پاولف» در سال 1904 است که بیشتر برای آزمایشاتش در حوزه رفتار با استفاده از سگ‌ها شناخته می‌شود، و  «الکساندر فلمینگ» که جایزه نوبل را در سال 1945 به دلیل کشف پنسیلین دریافت کرد.

جایزه نوبل پزشکی سال گذشته به کاتالین کاریکو، دانشمند مجارستانی و همکار آمریکایی‌اش، درو وایسمن برای اکتشافاتی اهدا شد که راه را برای واکسن کووید 19 هموار کرد.