امین تارخ بازیگر سرشناس ایران روز شنبه در بیمارستان شاهد درگذشت. او  ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ به دنبال ایست کامل قلبی و تنفسی توسط آمبولانس به اورژانس بیمارستان شاهد منتقل و بلافاصله تحت عملیات احیای قلبی و ریوی پیشرفته قرار گرفت. پس از یک ساعت عملیات احیا، ضربان قلب فعال شد اما احتمالاً به علت طولانی بودن مدت ایست قلبی تتفسی، تنفس بیمار با دستگاه صورت گرفت و هوشیاری او بسیار پایین بود.

پسر امین تارخ در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌های تصویری در رابطه با علت این حمله قلبی گفت: اتفاق خاصی نیفتاد و فقط یک حمله قلبی ناگهانی بود و اتفاقاً سرحال در دفتر کارش بود که ناگهان این اتفاق افتاد.

امین تارخ متولد ۲۱ مردادماه سال ۱۳۳۲ در شیراز  است.  او در سال ۱۳۵۶ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و تحصیلات تکمیلی خود را در سال ۱۳۶۳ با کسب مدرک فوق لیسانس در رشته مدیریت فرهنگی به پایان برد.

تارخ حضور در تلویزیون را با سریال 15 قسمتی «شهر من شیراز» در سال 1355 با نویسندگی و کارگردانی زنده‌یاد کیهان رهگذار آغاز کرد. شش سال پس از آن نیز با فیلم «مرگ یزدگرد» به جرگه بازیگران سینما پیوست اما درخشش و کشف استعدادهایش را مرهون و مدیون نقش شیخ حسن جوری در سریال «سربداران»،  و ابن سینا در«بوعلی سینا» بود. نخستین سریال‌های تاریخی در شمار بهترین آثار او نیز به حساب می‌آیند. او در سینما شانس حضور در آثار بسیاری از کارگردان‌های موفق و صاحب سبک را داشت. کارگردان‌هایی مانند بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، علی حاتمی و مسعود کیمیایی در شکل‌گیری موفقیت‌های حرفه‌ای این بازیگر سهم بسزایی داشتند.

 او در سال ۱۳۷۳ اولین مدرسه بازیگری مدرن را در ایران به نام کارگاه آزاد بازیگری در تهران تأسیس کرد که هنوز هم یکی از مؤسسات معتبر آموزش بازیگری سینما در ایران به حساب می‌آید. بسیاری از فارغ‌التحصیلان کارگاه آزاد بازیگری جذب سینما، تئاتر و تلویزیون شدند و تعدادی از آن‌ها نیز به بازیگران مهم و مشهوری تبدیل شدند. از فارغ التحصیلان این مؤسسه که وارد عرصه‌های بازیگری شده‌اند می‌توان این‌ها را نام برد: حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، ترانه علیدوستی، شهاب کسرایی، پوریا پورسرخ، مریم بوبانی، بیتا بادران، غزل صارمی، مجید مشیری، رامین راستاد، مهدی امینی خواه، شبنم مقدمی، شهرام قائدی، بیتا سحرخیز، شهناز شهبازی، مینا احمدوند، پاشا رستمی، فرانک حیدریان، مجید واشقانی.