به گزارش اکوایران، در گذشته یک قاعده برای همه موزه‌های جهان وجود داشت: به آثار نگاه کنید، اما به آن‌ها دست نزنید! اکنون اما به نظر می‌رسد این قاعده عوض شده و بسیاری از معترضان برای جلب توجه، آسیب رساندن به آثار موزه‌ها را گزینه مناسب خود یافته‌اند.

طی سال‌های اخیر بسیاری از شاهکارهای نقاشی جهان مورد حمله و هجوم فعالان زیست‌محیطی و مدنی قرار گرفته و در برخی موارد حتی آسیب هم دیده است.

نقاشی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی هم در گذشته بارها مورد حمله قرار گرفته بود، به همین دلیل از سال ۲۰۰۵ به صورت ویژه مورد محافظت قرار گرفت. این نقاشی به عنوان ارزشمندترین اثر هنری در جهان شناخته می‌شود و به همین دلیل حساسیتی مضاعف نسبت به آن وجود دارد.

با این حال، هنوز هم فعالان در بخش‌های مختلف برای نمایشِ اعتراض خود نسبت به مسائل مختلف، دست به چنین اقداماتی می‌زنند. اخیرا دو زن از گروه «واکنش غذایی» به لوور رفته‌اند و تلاش کرده‌اند از طریق ریختن سوپ روی نقاشی مونالیزا، توجه جهان را به مسئله ناپایداری غذایی و گرسنگی جلب کنند.

با این حال، برخی از منتقدان می‌گویند آثار هنری که در موزه‌ها قرار گرفته‌اند، میراث فرهنگی به شمار می‌آیند و هیچ اقدامی نمی‌تواند تخریب آن‌ها را توجیه کند.

به‌رغم این انتقادات، همچنان تعداد زیادی از فعالان بر این باورند که از طریق هتک حرمت هنر می‌توان توجه جهان را به مسائل مهم و بنیادین جلب کرد.

در ویدیوی بالا، نمونه‌هایی از تخریب آثار هنری آورده شده و به این مسئله پرداخته‌ایم که چرا آثار هنری نظیر مونالیزا نباید ابزار اعتراضات شوند.