به گزارش اکوایران، سرطان به عنوان یکی از ترسناک‌ترین بیماری‌ها برای انسان‌ها شناخته می‌شود که هم هزینه‌هایی برای سلامتی و هم برای اقتصاد به همراه دارد.

در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان به سرطان‌های مختلف مبتلا بوده‌اند. طبق برآوردهای صورت گرفته، تعداد مبتلایان به این بیماری تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۳۵ میلیون نفر خواهد رسید.

در سال ۲۰۲۰ یک نفر از هر شش نفر به دلیل ابتلا به سرطان جان خود را از دست داده‌اند. تعداد قربانیان سرطان در کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط بیشتر است چرا که عمدتا دیرتر بیماری را تشخیص می‌دهند و به تجهیزات و امکانات لازم برای درمان آن دسترسی ندارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مرگبارترین نوع سرطان در جهان در حال حاضر سرطان ریه است. پس از آن، سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات جزو شایع‌ترین سرطان‌ها شناخته شده‌اند. البته دومین سرطانِ مرگبار، سرطان روده بزرگ است.

در کشورهای ثروتمند تعداد افرادی که به سرطان مبتلا می‌شوند بیشتر است، دلیل عمده این مسئله، مصرف تنباکو و نوشیدنی‌های الکلی، چاقی و همچنین آلودگی هوا است. با این حال، در کشورهای ثروتمند، بیماری معمولا خیلی زود و در مراحل اولیه شناسایی می‌شود. بسته‌های سلامتی در کشورهای پیشرفته معمولا به شناسایی زودهنگام بیماری سرطان کمک می‌کند و در نتیجه جلوی بروز بحران را خیلی زود می‌گیرد.

در کشورهای فقیر، تعداد بیشتری از مبتلایان به سرطان جان خود را از دست می‌دهند که دلیل اصلی آن، عدم شناساییِ به‌موقعِ بیماری است. از طرف دیگر، دسترسی به امکانات درمانی هم کمتر است.

هزینه‌های بیماری سرطان برای اقتصاد جهان در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۵۰ بیش از ۲۵ میلیارد دلار برآورد شده است. در این بین چین و آمریکا بیشترین هزینه را متحمل می‌شوند.

در ویدیوی بالا به توضیحات بیشتری درباره سرطان و نقش آن در اقتصاد پرداخته‌ایم.