به گزارش اکوایران، در هفته ای که سپری شد یکی از رویدادهای مهم برگزاری جلسه بانک مرکزی اتحادیه اروپا بود. خانم کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در سخنان خود به موقتی بودن تورم ایجاد شده در اروپا اشاره کرد. او همچنین درباره بسته PEPP  گفت: در ماه دسامبر، ما درباره تغییر سیاست PEPP بحث خواهیم کرد. علاوه بر اروپا که نگرانی هایی از افزایش تورم وجود دارد در دیگر کشورها اوضاع از چه قرار است؟

وضعیت نرخ بهره در کانادا

بانک مرکزی کانادا در هفته گذشته خبر از توقف سیاست های انبساطی خود داد. بانک مرکزی این کشور در سیاست های انبساطی در پیش گرفته در هفته ۲ میلیارد دلار کانادا، اوراق خریداری می کرد که با اعلام توقف این سیاست ها در حقیقت چاپ پول خود را متوقف کرد. بر اساس اعلام بانک مرکزی کانادا نرخ بهره احتمالا در اواسط سال بعد افزایش خواهد یافت. گفتنی است در یک ماه گذشته دلار کانادا نسبت به یورو ۵ درصد افزایش ارزش داشته است.

بازار کامودیتی ها در ماه اکتبر چه وضعیتی داشتند؟

یکی از عوامل مهم رشد قیمت کامودیتی ها افزایش قیمت نفت و گاز بود که برای برخی کامودیتی ها باعث افزایش هزینه تولید آنها می شد. رسیدن به انتهای سال که باعث افزایش تقاضا برای خرید کالاها می شود، هم باعث شد که تورم فزاینده ای در آمریکا شکل بگیرد. این عوامل موجب شد بازیگران بازار کامودیتی ها برای محافظت خود از تورم به سمت افزایش تقاضا روی بیاورند که در نتیجه باعث رشد آنها شد.

اما از اواسط اکتبر بانک های مرکزی در جهت پاسخ به تورم بر آمدند و با اتخاذ سیاست های انقباضی رشد اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار داده که این امر موجب کاهش قیمت کامودیتی ها شد.

بازارها در انتظار جلسه فدرال رزرو

در هفته پیش رو جلسات بانک های مرکزی اکثر کشورها برگزار می شود که مهم ترین آنها جلسه فدرال رزرو است. انتظار بازار بر کاهش ۱۵ میلیارد دلاری خرید اوراق توسط بانک مرکزی آمریکا است و درصورتی که بیش از این میزان، کاهش خرید اتفاق بیفتد یا با سرعت بیشتری این کار انجام شود، باعث افزایش ارزش دلار آمریکا خواهد شد و در این صورت باید منتظر دیدن آثار این اتفاق بر بورس آمریکا، طلای جهانی و کامودیتی ها باشیم.

اما برای اینکه به طور دقیقتر در جریان آخرین تحولات بازارهای جهانی قرار گیرید، برنامه این هفته «مارکت تایمز» با حضور علی رضا پور، تحلیلگر بازارهای مالی را از دست ندهید.