به گزارش اکوایران، بازارهای هند روز سه شنبه سقوط کردند چراکه آمارهای اولیه نشان داد حزب حاکم نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور به دشواری توانسته است اکثریت کرسی‌ها را در انتخابات ملی بدست آورد. نتیجه‌ای حیرت‌انگیز پس از اینکه نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که او در مسیر پیروزی قاطع است.

به نوشته بلومبرگ، شاخص NSE Nifty 50 در بمبئی تا 8.5 درصد سقوط کرد که بیشترین کاهش روزانه در بیش از چهار سال گذشته بوده است چراکه شمارش اولیه نشان داد که حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری نارندرا مودی و متحدانش در اتحاد ملی دموکراتیک با بیش از 290 کرسی پیشتاز هستند، که اندکی بیشتر از 272 کرسی مورد نیاز برای اکثریت در پارلمان و بسیار کمتر از 350 کرسی است که در سال 2019 بدست آوردند.

یک پیروزی ضعیف‌تر از انتظار برای اتحاد مودی سوالاتی را درباره توانایی دولت جدید برای اصلاحات دشوار سیاسی در قوانین زمین و کار کشور ایجاد می‌کند که از دید برخی سرمایه‌گذاران برای حفظ رشد اقتصادی هند حیاتی است. قبل از شروع رای گیری در 19 آوریل، مودی جسورانه پیش‌بینی کرده بود که ائتلاف او 400 کرسی را بدست خواهد آورد.

در این میان، شرکت‌های مرتبط با اهداف توسعه دولت سقوط کردند و Adani Ports & Special Economic Zone Ltd. به ویژه باافت شدید روبرو شد. روپیه نیز بیشترین میزان تضعیف دربرابر دلار در طول 10 ماه گذشته را تجربه کرد و بازده اوراق 10 ساله تا 11 واحد افزایش یافت و به 7.06 رسید، که بزرگ‌ترین جهش از ماه اکتبر است.

-1x-1 (1)

به گفته تحلیلگران بلومبرگ، نگرانی‌های ایجاد شده پیرامون انتخابات فشار افزایشی به "نسبت دلار به روپیه هند" وارد خواهد کرد، بطوری که این نسبت ممکن است رکود 83.5750 که اوایل سال جاری به آن رسیده بود را نیز پشت سر بگذارد. نوسانات USD/INR 1-week درحال افزایش است و تا زمانی که نتایج برای حزب بهارات جاناتا روشن شود ارزش روپیه هند همچنان تحت فشار قرار خواهد داشت.

گفتنی است با تغییر اعتماد سرمایه گذاران به سهام هند از خوش‌بینی به بدبینی، شاخص نگرانی بازار یا شاخص نوسانات بازار هند امروز تا 42 درصد افزایش یافت، که بیشترین میزان افزایش این شاخص از نوامبر 2020 است.

به گفته یک تحلیلگر، اگر دولت ضعیف باشد، حتی اگر اتحاد دموکراتیک ملی آن را تشکیل دهد، توانایی کامل برای اصلاحات را نخواهد داشت. و این مساله می‌تواند به فشار مالی گسترده‌تر و پوپولیسم در بودجه منجر شود.

1

2